, ,

Hukum Simpan Duit, Boleh atau Tidak?

admin Avatar

Saya telah menerima satu komen dari Saudara Ibn Mustakim dalam entry Cara Cepat Jadi Kaya, dan saya rasa ia satu perkara yang bagus untuk dibincangkan bersama2 pembaca My Super Kids yang lain.. bagi percambahan ilmu dan idea kita yang cetek nih.

Terlebih dahulu saya memohon maaf sekiranya apa yang saya bakal tulis ni tidak menepati kehendak ahli panel, hehehe 🙂

Pendapat saya yang tak seberapa ini:
Kita temui saranan utk menggunakan harta / mal kita. Tetapi boleh tak Mommy nyatakan anjuran untuk menyimpan harta atau membuat simpanan? saya tidak nampak saranan tersebut kecuali di dalam Surah At-Takasur.

Betul kita perlu membuat perancangan seperti saranan Saidina Ali sepupu Nabi SAW. Namun perancangan kewangan hanya pada 3 benda:
Untuk tunai haji
Untuk bayar hutang
Untuk infaq di jalan Allah jika dikehendaki (ketika perang etc)

Ini merupakan pendapat saya semata dan perlu kepada perbincangan lanjutan.

Seperti yang saya pernah tulis dalam entry Rezeki dari Allah Yang Secupak Takkan Jadi Segantang?, bila bercakap soal harta, perniagaan, wang simpanan, dan sebagainya, kebanyakan akan memberi feedback seperti yang telah saya nyatakan. Feedback yang saya maksudkan (bagi mereka yang tidak berkesempatan membaca entry tersebut) ialah : apabila kita mengumpul harta, ia adalah untuk kekayaan dan kemewahan kita, untuk menunjuk2, untuk bermegah2 dan sebagainya.

Mungkin kerana kisah2 mereka yang berharta dan dilalaikan dengan hartanya, menjadikan kita memiliki sindrom ‘takut untuk menjadi kaya’ dan ‘takut bila orang lain kaya’ kerana bimbang menjadi Qarun atau Firaun.

Dalam surah at-Taubah ayat 39 Allah berfirman “Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak tapi tidak menginfakkannya ke jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka bahawa mereka akan mendapat azab seksa yang pedih”.

Rasulullah SAW juga pernah bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Muslim “Harta benda yang tidak dikeluarkan zakatnya akan menjadi azab kepada pemiliknya”.

Bermakna tiada larangan menyimpan harta, provided ia adalah bertujuan untuk kemaslahatan ummah.

Malah Imam Abu Hanifah ketika meninggalnya meninggalkan perusahaan2 dan perniagaan besar2.

Memang, harta yang banyak, atau perjalanan dalam mengumpul harta itu boleh menjerumuskan kita ke lembah kehinaan, kerana memang sudah dijadikan sifat manusia mudah dilalaikan, dan kecintaan terhadap harta itu sendiri boleh menjauhkan kita dengan Allah SWT. Sebagaimana firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 14 “Dijadikan indah kepada manusia, kecenderungan terhadap perkara2 yang diingini nafsu seperti perempuan2, anak2, harta benda dari emas dan perak, kuda pilihan, binatang ternak dan sawah ladang”. Lumrah apabila benda itu indah, ia boleh membutakan mata kita. Seorang ulama boleh tunduk di kaki seorang wanita. Seorang penggali kubur yang warak boleh kalah kepada mayat seorang wanita. Apa lagi harta itu termasuk dalam ranking ke-3, memang tidak sedikit godaannya.

Rasulullah SAW juga pernah bersabda “Aku tidak takut pada kemiskinan yang menimpa umatku, namun aku takut kamu semua akan bersaing antara satu sama lain untuk melihat siapa yang lebih banyak hartanya”.

Dari hadis di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW lebih risau sekiranya kita lalai apabila menjadi kaya. Mungkin niat awal nak jadi kaya untuk bantu orang, tapi akhirnya kita lupa diri, dalam nak bantu orang, kita jadi penindas orang pula. Niat awal nak beli kereta untuk ke masjid, bila Allah murahkan rezeki, dapat beli kereta, bukan ke masjid tapi ke pub sebelah masjid.

Mengikut sabda Baginda yang lain, sebahagian besar yang dibangkitkan pada hari kiamat sebagai pendosa ialah para peniaga. Ini kerana peniaga ialah mereka yang paling mudah untuk terjebak dalam penipuan, rasuah, penganiayaan, penindasan dan sebagainya.

“Kaum peniaga akan dibangkitkan pada hari akhirat dalam keadaan berdosa, kecuali mereka yang jujur, bertakwa dan dipercayai” (HR Tirmizi).

Namun begitu, tiada jaminan jika kita miskin, kita terlepas dari godaan serta dosa2. Kendatipun pada hari pembalasan, orang2 miskin lebih cepat masuk syurga berbanding orang kaya, kerana harta adalah salah satu perkara yang akan dihisab. Bila seseorang itu memiliki harta, masa yang diambil lebih lama untuk menghisab harta2nya, berbanding orang2 miskin.

“Orang2 miskin dapat masuk syurga 500 tahun lebih awal dari orang2 kaya” (HR Tirmizi).

Namun, harus kita ingat, yang masuk syurga itu bagaimana? Orang kaya yang macamana dan orang miskin yang macamana?

Salah faham di sini menyebabkan ramai antara kita yang takut untuk menjadi kaya kerana ‘lambat masuk syurga’. Kunci ke syurga ialah rahmat Allah, rahmat maksudnya kasih sayang. Allah memasukkan hamba2-Nya ke syurga dengan kasih sayangnya. Dengan bahasa mudah, orang yang Dia sayang. Siapa orang yang Dia sayang? Orang kaya yang sombong? Haruslah tidak. Orang miskin yang hidup tertekan dan sanggup menjadi pelabur pelacur? Pasti juga tidak.

Jadi kata kunci yang utama ialah takwa kita.

Doa Rasulullah “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari fitnah jahat yang berpunca dari harta, dan fitnah jahat yang berpunca dari kemiskinan” (HR Bukhari & Muslim).

Kaya atau miskin, kedua2nya adalah sarana ujian dari Allah untuk menguji ketakwaan dan keimanan kita.

“Kemegahan terhadap kekayaan adalah kehinaan terbesar pada hari kiamat, kecuali bagi orang2 yang memberikan hartanya ke kanan kiri dan dia memperolehinya secara halal (HR Ibnu Majjah).

Tentang simpanan dan tabungan, ia adalah sangat straight forward. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali, Rasulullah SAW bersabda “Apabila kamu mempunyai wang 200 dirham yang telah cukup tempohnya (cukup haul satu tahun), diwajibkan zakat 5 dirham. Dan tidak diwajibkan zakat melainkan kamu mempunyai 20 dinar dan bila cukup haul diwajibkan zakat 0.5 dinar. Demikian jika nilainya bertambah dan tidak dikenakan zakat kecuali cukup tempoh genap setahun”

Bermakna Rasulullah menyarankan untuk menyimpan wang. Syarat wajib zakat ialah cukup nisbah dan cukup haul yakni satu tahun pusingannya. Apabila kita memegang wang selama setahun atau lebih, itu adalah wang simpanan.

Menyimpan atau menabung bagi menghadapi saat2 kecemasan, bukan perkara baru malah telah dipraktikkan di zaman Nabi Yusuf lagi.

Yusuf menjawab: “Hendaklah kamu menanam bersungguh- sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit,yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan” (Surah Yusuf : 47-48)

Walaupun ayat di atas menyebut tentang gandum, tapi ia boleh relate dengan wang simpanan, atau apa saja simpanan untuk kegunaan seperti yang tersebut. Menghadapi detik2 sulit atau kesuakaran, kalau tiada wang simpanan… saya rasa memang payah.

Kita boleh fikir secara logik perkara ini. Saya orang kampung, dalam kampung tu keluarga kami adalah antara keluarga yang ‘agak senang’, maknanya kami tak perlu nak berhutang sakan atau meminta2. Tapi ada keluarga yang tiada wang, apabila berlaku kecemasan terpaksa berkejar ke sana-sini untuk meminta bantuan. Apakah nasib yang menimpanya sekiranya tiada orang yang ‘available’ untuk membantu di saat2 kecemasan seperti itu.

Begitu juga mereka yang berhijrah dari desa ke kota tanpa sebarang wang simpanan. Mungkin ramai yang tak tahu bahawa di ibu kota terdapat beratus2 manusia yang tidak berumah dan berwang. Apakah itu yang kita nak tengok? Dan pula bila ada saudara kita dalam kesusahan, kita yang nak bantu pun teragak2, sebab apa yang kita ada pun cukup2 untuk kita dan keluarga.

Alangkah seronoknya jika seorang Muslim itu, apabila diminta bantuan dia boleh menghulurkan dengan senang hati, kerana dia sendiri sudah cukup dengan apa yang ada (sifat qanaah) dan dia berserah kepada Allah akan rezeki seterusnya (tawakkal).

Pokok pangkalnya, bukan berharta atau tidak, bukan ada wang simpanan atau tidak, tapi taqwa yang merapatkan hubungan kita dengan Allah. Orang kaya tanpa taqwa tidak teragak2 untuk melaburkan wangnya ke jalan maksiat, memberi rasuah, membina bangunan tinggi2 untuk kemegahan, sebaliknya orang kaya dengan taqwa tidak teragak2 untuk menginfakkan hartanya, bersedekah ikhlas kerana Allah, menambahkan usaha untuk membangunkan ummah… Begitu juga orang miskin tanpa taqwa, tidak akan teragak2 menggadai tubuh dan maruahnya demi sesuap nasi, melakukan kerja2 yang dilarang oleh Allah dan menyalahkan takdir yang menimpanya, sebaliknya orang miskin dengan taqwa berusaha memperbaiki taraf hidupnya, sentiasa beristighfar dan bertaubat serta bersyukur atas ujian yang menimpanya.

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami menambahkan nikmat kepadamu, sebaliknya jika kamu ingkari nikmat-Ku, sesungguhnyta azab-Ku amatlah pedih” (14 : 7)

“Dan sekali2 bukanlah harta dan bukan pula anak2 yang mendekatkan kamu kepada Kami walau sedikit pun, tetapi orang2 beriman yang mengerjakan amal soleh, mereka itulah yang mendapat balasan berlipat ganda disebabkan apa yang mereka kerjakan, dan mereka aman sentosa di tempat yang tinggi yakni syurga” (34:37)

Apa pun yang datang kepada kita adalah yang telah Allah takdirkan untuk kita. Takdirnya itu ialah, bila kita bekerja dan berusaha, maka kita akan perolehi kejayaan. Sunnah untuk kita bekerja dan berusaha, kerana para Nabi juga bekerja. Malah Saidina Umar pernah memarahi seorang pemuda yang asyik duduk di masjid dan enggan bekerja. (Perkara ini tidak boleh disamakan dengan ahli sufi seperti Abu Hurairah sebab itu dah masuk bab lain).

Jadi kita mestila berusaha ‘memanggil’ rezeki itu datang dengan cara yang betul dan menjauhi cara yang haram dan dilarang oleh Allah. Carilah rezeki di merata muka bumi, dengan cara yang telah ditetapkan Allah, dan gunakan ia untuk jalan Allah juga.

“Harta yang suci dan berkat adalah sesuatu yang terpuji bagi orang yang soleh” (HR al-Hakim)

“Makanlah dah minumlah dari rezeki yang diberikan Allah dan janganlah kami berkeliaran di muka bumi membuat kerosakan” (2:60)

Besar hati saya sekiranya pembaca hari ini dapat memberi input2 bernas tentang topik ini. Semoga kita semua dapat menjadi orang kaya yang bertaqwa dan membangun ummah yang lesu ini (termasuklah diri kita sendiri).

admin Avatar

16 responses to “Hukum Simpan Duit, Boleh atau Tidak?”

  1. masalifah Avatar

    saya amat tertarik dgn perkataan ini: “Kendatipun”. hehehe

    Secara peribadi, saya rasa saya perlu jadi kaya kerana saya tak mau nanti jadi macam orang-orang miskin yg terima wang ihsan dari kerajaan negeri bersumberkan wang haram dan kemudian terpaksa pulangkan wang tersebut (samada rela atau terpaksa walhal saya amat memerlukan rm100 tersebut)dan masuk berita tv1, tv2, tv3 dan orang-orang politik sibuk menyalahkan satu sama lain. puncanya: sebab saya miskin dan terima wang ihsan.

    kalau jadi orang kaya, bolehlah bagi tax, zakat dari sumber halal yang kita usahakan kepada kerajaan negeri. jadi, orang-orang yang terima wang ihsan slps itu tak perlu ragu2 lagi dan tak perlu masuk tv.

    1. UmmuAhmads Avatar
      UmmuAhmads

      Hmmm….maaf mencelah, saya rasa ada baiknya kalau puan baca zaharuddin.net tentang isu ni….ada penerangan yg sgt jelas dan jauh lebih tepat daripada apa yang digembar-gemburkan dalam media arus perdana. Sekadar perkongsian 🙂

      1. Mommy Lyna Avatar
        Mommy Lyna

        saya rasa ia lebih kepada ‘maruah’ bila menyentuh isu ni, bukan semata2 pengetahuan tentang ‘harus terima duit dari sumber haram yang dari kerajaan’. contohnya bila seorang pemimpin yang kaki judi beri kita duit dan memberitahu “ini duit hasil judi untuk orang miskin macam kau”. walaupun harus untuk kita terima tapi mungkin terasa maruah tercalar lagi2 bila diberitahu dari mana sumbernya. macam nak bagitahu “kau ni nama je tak main judi tapi kalau orang bagi duit hasil judi, ambil jugak. dah miskin macam tu la…”.

        sekadar pandangan saya.

      2. masalifah Avatar

        Salam Ummu Ahmads,
        Ye, saya dah baca zaharudin.net dan juga ulasan oleh drmaza tentang hal ini. saya jelas tentang keharusan menerima wang dari sumber haram bagi orang yang tak mampu.

        yang saya maksudkan dalam komen di atas adalah, saya tak mahu tergolong dalam golongan yang ‘harus’ menerima wang dari sumber haram. keadaan ini tidak akan timbul jika saya sendiri kaya dan mampu menyumbang wang halal utk mereka yg tak berkemampuan 🙂

        jadi, itu perlunya kita orang Islam jadi kaya dan kuat. elakkan dari dikasihani dan diperkotak-katikkan spt isu yg berlaku skrg…
        my 2cents..

  2. Noridah Avatar

    saya mencari kekayaan untuk bebas dari hutang, ada lagi 15 tahun untuk bebas hutang tu, lepas tu boleh lah terus mencari kekayaan agar menjadi kelompok pemberi bukan penerima

  3. transformed housewife Avatar

    nak cari duit utk bantu adik2 dulu skrg. nak kaya juga sbb mmg betul kalau jd miskin pun, susah juga.

  4. zik Avatar

    wah..betul tuh kak… simpan duit nie sebab nak bayar hutang belajar dengan nak naik umrah dan haji… insyallah harap2 makbul impian ini….

  5. mrsnik@meah Avatar

    aku nak bina harta supaya kalu ade org nak berhutang dgn senang ati boleh bagi, x mcm skrg..dgn aku aku sekali susah ati..huhu.. nape ramai nak berhutang dgn aku..aku bukan kayer…Jantans Terhebat

  6. knv Avatar
    knv

    orang miskin bagaimana yang perlu dapat pertolongan orang lain? saya rasa rata-rata kita bukanlah dari kategori miskin tegar sampai perlu orang lain sedekah kat kita.

    sebenarnya dari dulu lagi dah wujud masalah donation dari duit judi. cuma sekarang ini yang digembar gemburkan sgt. purely politics. dari dahulu lagi compeni2 macam magnum, sports toto tu ada jugak bagi ‘sedekah’ kat masyarakat islam. tapi orang tak heran pun. yang terima tu pun terima aje dengan suka cita walaupun tak sah2 tau duit tu dari mana.

    disinilah kita perlu sesangat jutawan dan hartawan islam yang boleh membantu orang2 miskin tegar. semoga mereka tergolong dalam golongan manusia2 yang disayangi allah kerana kaya dan membantu pula orang lain.

    tapi memang tidaklah dinafikan makin kita kaya, makin lah kita sibuk uruskan sumber2 kekayaan. kalau dulu sempat solat jemaah kat masjid, tapi sekarang tak sempat dah. lagi teruk kalau dah mula tinggal solat. kalau dah jadi macam tu tentulah tidak sesajar lagi dengan tuntutan cari harta banyak2. kalau dulu selalu ke majlis ilmu, tapi sekarng tak sempat. gitulah contoh2nya.

    actually saya personally berpendapat, kita mesti tau where to draw the line. kena muhasabah kemampuan diri. adakah dengan bertambah kekayaan makin bertambah keimanan. kalau gitu, alhamdulillah memang itulah yang islam maukan untuk umat2nya.

    wallahualam.

    1. Mohd Nadzri Mustakim Avatar

      “actually saya personally berpendapat, kita mesti tau where to draw the line. kena muhasabah kemampuan diri. adakah dengan bertambah kekayaan makin bertambah keimanan. kalau gitu, alhamdulillah memang itulah yang islam maukan untuk umat2nya.”

      Antara cara nak tahu kita lalai atau tak:
      Adakah sama ibadah kita waktu kita susah dengan waktu senang?
      Adakah sama rakan kita waktu susah dengan senang?
      Adakah sama cara pergaulan?
      Hubungan dengan keluarga?

      Jika berkurang.. Beringat dan tambah mana yang kurang.
      Jika bertambah… Panjatkan kepujian untuk Allah dan terus tambah.

      Teringat kisah Saidina Uthman yang sedekah keuntungan perniagaannya pada hari tersebut kerana terlepas takbir pertama solat berjemaah bersama Rasulullah SAW. Eh relevan ke?

      1. knv Avatar
        knv

        releven! 😀

        1. Mommy Lyna Avatar
          Mommy Lyna

          sebab tu perlunya umat Islam hidup dalam jemaah, bukan individualisitic. jemaah yg kuat akan sentiasa merealisasikan firman Allah dan sunnah Rasul-Nya.

          bila hidup seorang2 kita akan rasa sayang nak dermakan harta benda.

          menyebut bab derma, well tak payah tunggu kaya pun kalau bab derma ni, hari ni kalau ada orang datang bawa tabung derma pun macam2 persoalan kita “dia ni betul ke?”, “ni bukan scam ke?”, sedangkan hak kita adalah untuk memberi sedekah, dan habis di situ. apa yg dia buat tu adalah antara dia dgn Allah.

          sekiranya kita boleh ‘terima’ yang harus menerima wang donation dari sumber tidak halal, kenapa kita banyak soal bila nak beri donation sebab RAGU-RAGU takut duit derma kita digunakan ke jalan yang tak halal (last2 tak beri apa pun)?

  7. Mohd Nadzri Mustakim Avatar

    Assalamualaikum

    Terpana melihat komen saya dijadikan tajuk perbincangan. Terima kasih buat Allah yang memberi kita hidayah dan tq juga kepada Tuan Tanah (TT) kerana membuka ruang perbincangan.

    Membaca kupasan panjang lebar oleh TT, saya yakin beliau membuat ‘homework’ berdasarkan dalil demi dalil dari Quran dan Sunnah. Terbit rasa kagum dan syukur kepada Allah kerana menciptakan manusia yang ‘ahsan taqwim’.

    To be short.
    Bila bicara soal simpan duit atau tak, akan terkait juga dengan kaya atau miskin. Dan persoalan ini membabitkan juga soal keimanan kepada Allah Rabbul Jalil. Bukankah kefakiran itu menghampiri kekufuran? Tidak cukupkah Qarun di datangkan sebagai pengajaran bagi sikaya?

    So, jalan terbaik antara keduanya ialah ‘ausath’ sederhana. Nabi menyarankan agar setiap perkara dilakukan dengan kadar sederhana. Itulah amalan yang ‘khairun’. Nabi juga menyatakan bahawa ‘tangan di atas lebih mulia dari tangan di bawah’.

    Simpan atau tidak.
    Relevan juga jika diingatkan bahawa kita perlu perbetulkan niat sebelum menyimpan. Bukan ‘duit simpanan’ yang boleh jamin kita tidak susah dan meminta-minta. Perbetulkan keimanan dan tawakkal kita kepada Allah. Tidaklah nanti ada yang bergantung harap pada duit simpanan.

    Masih relevan jika saya bawakan contoh:
    A: kenapa beli emas.
    B: senang nanti bila tiba waktu susah.
    (maaf jika contoh bias gender)

    Perbetulkan tawakkal pada Allah, bukan pada emas.

    Saya sambung sikit lagi. Surah Maidah ayat 14 yang dibawakan oleh TT. Kita telusuri ayat seterusnya;
    [15]
    Katakanlah (wahai Muhammad): “Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah”. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;
    [16]
    (Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka”;
    [17]
    (Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur.

    Benarlah bahawa taqwa itu juga yang diambil kira disisi Allah. Disertakan juga ciri2 orang bertaqwa itu antaranya
    Sabar
    jujur
    Taat
    Pemurah
    Qiamullail.

    Ya Allah moga ada manfaat dalam perkongsian ini. Ya Allah beri kami hidayahMU.

    1. Mommy Lyna Avatar
      Mommy Lyna

      salam En Nadzri

      terima kasih atas pencerahan yang diberikan

      Namun saya masih berpendapat bahawasanya, jika kita melihat diri kita sebagai seorang individu, maka kekayaan itu adalah keji. berkali2 Allah nyatakan betapa celakanya mereka yang menompok dan mengumpulkan harta utk kegunaan sendiri, seperti dalam surah al-Humazah ayat 2-7:
      Yang menimbun harta dan menghitung-hitungnya. Yang mengira hartanya akan membuatnya hidup selamanya. Sekali-kali tidak! Sesungguhnya, ia akan benar-benar dilemparkan ke dalam Huthamah. Tahukah kamu apakah Huthamah itu? Itulah api yang Allah nyalakan.

      Sebaliknya jika kita memandang diri kita sebagai sebahagian mata2 rantai dalam pembentukan ummah, memiliki harta adalah satu sarana yang diperlukan dalam perkembangan ISlam dalam umatnya.

      Seperti kisah Abu Dzar, seorang ahli sufi yang tidak kaya, tapi beliau sering menasihati orang2 kaya agar tidak menumpukkan/mengumpul harta mereka, sebaliknya menggunakannya untuk membantu orang miskin. Malah Abu Dzar agak ‘extreme’ darihal harta orang2 kaya hingga beliau bertegas yg beliau tidak rela sekiranya orang2 kaya ni tak gunakan harta mereka untuk membantu org2 miskin, bukan sekadar tunai tanggungjawab bayar zakat je.

      Satu kisah seorang tabiin bernama Abdullah b Mubarak, yang mempunyai wang 300 dirham, berhasrat pada mulanya utk pegi haji dan kegunaan rumahtangga. tapi pada satu hari beliau mendapati jirannya yg miskin telah memasak bangkai keldai utk makanan anak2nya (sebab takde makanan langsung), lalu Abdullah memberikan wang 300 dirham itu kepada jirannya utk biaya anak2nya pula.

      Bermakna kita memerlukan orang2 yang berduit di kalangan kita bagi membantu antara kita yang tidak berkemampuan.

      tidak meminta2 secara literalnya adalah golongan yang memberi. apakah kita lebih sanggup di kalangan kita menerima dari tangan2 yang menjalankan kegiatan haram (walaupun harus bg mereka menerimanya), sedangkan kita mampu untuk menyediakan sarana buat mereka.

      bila kita berani taqwa, maka kita harus berani kaya. kerana kekayaan itu sepatutnya berada di tangan orang2 yang bertaqwa, krn orang bertaqwa akan menggunakan kekayaan ke jalan pembangunan ummah, sepertimana Ab Rahman Auf, Umar AL-Khattab dan para sahabat2 yang kaya.

      dan menurut Islam sendiri pun, kaya yang sebenarnya bukan kaya harta, memetik hadis Rasulullah SAW “Kekayaan sebenarnya bukan kaya harta, tapi kaya hati”.

      Jadi bila kita kaya hati, harta itu tidak apa2 melainkan untuk memajukan, membantu, membangunkan ummah. Bila hilang (dgn sedekah, infak, etc) kita tak risau, bila habis (digunakan ke jalan dakwah) kita tak gusar. sebaliknya kalau kita bersikap individualistik, mengumpul harta untuk kesenangan diri sendiri semata2, kurang atau hilangnya harta tu pasti jadi satu isu terbesar.

      Benar sekali taqwa itu adalah kunci segala-galanya.

      Miskin dengan taqwa dan kaya dengan taqwa menjadikan kita sehebat Ibu Imam Syafie yang mengabiskan makanannya pada hari itu dgn bersedekah & bertawakkal kpd Allah utk rezeki hari esok; dan sehebat Imam Abu Hanifah yang mempunyai perniaagan besar & kilang perusahaan tapi tidak pernah dilalaikan dgn perniagaan, dalam masa yg sama beliau tetap mengambil berat ttg hal ehwal bisnes dan kebajikan pelanggan.

      Jelas kaya atau miskin bukan pengukur kita di sisi Allah. “inna akromakum atqokum” Sesungguhnya yg paling mulia di antara kau (di sisi-Ku) adalah yg bertaqwa di antara kamu.

      Semoga Allah memberi hidayah dan taufiq-Nya kepada kita sumer.

      1. Mommy Lyna Avatar
        Mommy Lyna

        oh maafkan saya tersilap tulis ayat dr Suratul Hujurat di atas.

        pembetulan ” inna akromakum indallohi atqokum”
        sesunggunya yg paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah yg paling bertakwa antara kamu.

        (patutlah rasa pelik je)

  8. gothe Avatar
    gothe

    menyimpan boleh jadi kaya – 1 orang
    membelanjakan boleh jadi kaya banyak orang

    last last nya ramai orang islam yang kaya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge