Cara Mudah Mendidik Anak Supaya Rajin Solat

“Suruhlah anak-anak kamu bersembahyang pada usia 7 tahun, dan pukullah dia kerana tidak sembahyang pada usia 10 tahun” [HR Abu Daud]

“Sayang, jom solat. Nanti boleh masuk syurga”

“Taknaklah ibu, saya taknak masuk syurga”

solat

Pernah tak kejadian di atas berlaku di rumah ibu-ibu?

Kalau ada pernah berlaku kejadian seumpamanya, jangan stress, jangan sedih dan jangan dipandang serong anak kita tu.

Saya kongi satu cara macamana nak didik anak menjadi rajin solat.

Pertamanya, anak kita mungkin tak tahu syurga tu apa. Justeru dia tak boleh nak hargai. Kita mungkin dh explain segala macam tentang syurga kepada anak-anak, tapi kalau anak kita seorang auditori mungkin mudah untuk dia  appreciate.

Namun ada di kalangan anak-anak yang tak boleh nak appreciate syurga itu apa, syurga itu macamana. Terutama anak-anak visual dan kinestetik.

Begitu juga bila kita sebut tentang pahala. Mungkin anak-anak kita tak boleh bayang pahala tu macamana. Walaupun kita sebut-sebut pahala… pahala… tapi mereka tak boleh hargai sebab tak boleh bayangkannya.

Jadi, macamana nak buat untuk jemput hati anak-anak menunaikan solat?

Yang paling utama, kita sendiri sebagai ibu bapa mesti menunjukkan teladan betapa seronoknya solat. Betapa hebatnya solat. Betapa indahnya solat.

Solat di awal waktu.

Dan, fikirkan apakah benda yang anak paling sayang, anak paling suka, anak paling termotivasi?

Apa dia?

Tak payah fikir jauh-jauh… Benda tu adalah diri kita sendiri.

Ajaklah anak dengan memberi gambaran seronoknya masuk syurga tu bila kita boleh bersama-sama.

“Jom kita solat sama-sama, nanti kita boleh masuk syurga sama-sama”

“Mari solat dengan Mama, nanti Abang Long boleh masuk syurga pegang tangan Mama”

“Jom kita solat, nanti kita sama-sama dapat pahala, kita sama-sama masuk syurga. Mesti seronok kan”

Dan jangan lupa memberikan pujian setelah mereka menunaikan solat. Kata-kata yang baik adalah galakan untuk mereka terus buat benda-benda yang baik.

Insya-Allah, mudah-mudahan anak yang selama ni liat nak solat, akan lembut hatinya tunaikan solat bersama-sama.

Tinggalkan 5 Tabiat Ni Untuk Dapatkan Mata Yang Sihat

Mata adalah pancaindera anugerah Allah untuk kita melihat. Kalau tak ada mata, kita buta. Mata yang tak dijaga dengan elok boleh jadi rosak, seperti rabun.

Saya sendiri sejak darjah 2 sudah memakai cermin mata. Hinggalah pada tahun 2012, saya menjalani prosedur LASIK untuk mengembalikan pengelihatan saya. Baca entry ini untuk pengalaman LASIK saya bersama Profesor Muhaya.

Pancaindera, anggota kita ni ada satu ni je. Jadi kena jaga elok-elok.

Di bawah ini adalah tabiat yang perlu ditinggalkan agar mata kita sihat dan pengelihatan terang sentiasa.

1. Menonton movie di laptop

Sekarang ni trend kalau nak tengok movie, download dan tonton di skrin komputer. Sebenarnya tabiat ni sangat tak elok. Ia memberi bebanan kepada mata kita.

Bila kita tonton movie secara berterusan, mata kita kena hadap skrin tanpa henti. Dan ia menyebabkan kemerosotan pada mata….

*kalau kita memang kerja hadap komputer, gunakan teknik 20-20-20… setiap 20 minit, pandang sesuatu yang berjarak 20 kaki dari kita selama 20 saat.

2. Membaca dalam kenderaan bergerak

Ni tabiat saya juga ni. Bila boring dalam kereta atau apa saja kenderaan, apa lagi nak buat? Baca buku lah. Sebenarnuya ni tak elok. Bila kita membaca dalam kenderaan yang bergerak, mata kita struggle nak kena fokus dan adjust.

Kalau dalam kenderaan lebih baik berbual atau tengok pemandangan.

3. Menonton/membaca sambil baring

Elakkan menonton ke membaca ke, sambil baring seperti gambar di bawah ni.

MAA YANG SIHAT

Bila kita melakukannya dalam keadaan macam ni, mata kita struggle nak fokus dan membetulkan imej yang kita tengok tu.

4. Tak minum air yang mencukupi

Minum air yang mencukupi adalah sangat penting untuk kesihatan kita. Air yang cukup ni sangat penting untuk mata kita juga. Kalau tak cukup air,  mata kita akan jadi kering dan mungkin boleh jadi sakit.

5. Makan ikut sedap rasa

Seperti juga air, jaga makan sangat-sangat penting untuk kesihatan. Makanlah makanan yang berkhasiat dan seimbang.

Hapuskan tabiat-tabiat ni, dan apa saja tabiat yang merosakkan mata. Jagalah amanah Allah ini kerana ia tiada galang gantinya.

Negara Paling Bahaya di Dunia

Sebelum saya menjejakkan kaki ke negara Amerika Latin, saya juga ada persepsi bahawa negara-negara tersebut amat bahaya, terutama Honduras, Brazil dan Colombia. Malah, sehingga saya mendarat di Bogota, Colombia, saya masih dalam keadaan takut-takut.

Sehingga lawatan ke Muzim Polis di Bogota, membuatkan saya hilang sedikit rasa cuak.

Maklumlah, bila kita terlalu banyak mendengar cerita negatif dan menakutkan, membuatkan kita rasa semua orang di tempat-tempat tertentu itu jahat dan berbahaya. Sebenarnya, yang jahat itu segelintir saja, tapi bila benda tu yang selalu di-highlight, itulah yang tertanam dalam fikiran kita.

COLOMBIA
Walled City, Cartagena

 

Dikatakan juga bahawa La Paz, Bolivia sangat berbahaya. Sehingga terdapat polis yang menyamar, dan kejadian rompak serta rogol di dalam bilik sendiri!

Alhamdulillah, walaupun tidak berkesempatan menjelajah kota La Paz, namun saya dapati orang-orang La Paz sama saja seperti orang lain yang biasa saya lihat di Kuala Lumpur. Berhati-hati dan sentiasa beringat itu perlu dan sentiasa berwaspada walaupun berada di negara paling selamat di dunia.

blanca
Teman baru di La Paz, Blanca

 

Rio de Janeiro, sebelum ini mendengar namanya saja sudah rasa kecut perut. Namun sebenarnya kota ini amat damai dan ramah. Malah, ketika kami bertanya tentang keselamatan di centro di waktu malam, orang-orang di sana kelihatan hairan.

Malah, sehingga tengah malam kami berjalan kaki dari Ipanema ke Copacabana, yakni kawasan pesisir pantai di Rio de Janeiro.

Meneruskan perjalanan ke Lima, Buenos Aires dan seterusnya ke Madrid, syukurlah tidak ada kejadian yang tidak diingini. Pendekata, di mana-mana pun mesti selalu berjaga-jaga. Selalu simpan barang berharga dan penting di tempat yang tidak dilihat secara terbuka oleh orang luar.

lima fest
Sempat berborak dengan makcik penari di Lima

Sebelum bertolak jangan lupa tunaikan solat sunat musafir dan sentiasalah berjalan dengan ingatan pada Allah, mudah-mudahan dilindungi sepanjang perjalanan, selamat pergi dan pulang.

 

Cara Mengatasi Altitude Sickness di Pergunungan Andes

Kami pernah menginap di Grindelward, Switzerland yang terletak 3,392m dari paras laut. Dan ke Jungfraujoch di 4,158m tanpa sebarang masalah.

Tapi bila saja mendarat di La Paz, Bolivia yang setinggi 4,058 dari paras laut.. the disaster began! Sampai saja di La Paz, kami dah mula berasa pening kepala. Apa lagi lah bila nak kena beratur sikit punya lama di imigresen La Paz tu untuk uruskan Visa!

Setelah selesai urusan Visa, kami ke guesthouse penginapan di bandar La Paz. La Paz ni sangat sesak dengan orang. Tapi kepala rasa tak boleh angkat, mata tak boleh buka. Petang tu kami berehat saja di bilik.

Sah, kami dah kena altitude sickness (mountain sickness)!

Keesokan harinya, selepas bersarapan dan minum coca tea (salah satu minuman bagi mengurangkan kesan altitude sickness), kami terus ke stesen bas untuk meneruskan perjalanan ke Puno, Peru.

Puno ni juga merupakan kawasan yang beraltitud tinggi. 3,800m dari paras laut.

Sepanjang perjalanan ke Puno, sangat sedih sebab tak boleh angkat kepala pun. Aduhai, mujurlah bas tu seat-nya boleh dibaringkan. 8 jam perjalan ke Puno macam 18 minit je sebab tidur tak bangun-bangun. Hehhe.

Di Puno, sepatutnya kami  ke Titicaca, dan Copacabana di Bolivia… tapi semuanya hancur menjadi debu kerana kami berdua langsung tak boleh bangun.

ALTITUDE SICKNESS

Dua hari terbaring saja di Puno. Macam-macam dah kami buat – latihan pernafasan, minum air banyak, tidur…. tapi tak OK-OK. Akhirnya… terpaksa juga ke farmasi beli pil Altitude Sickness.

PIL ALTITUD SICKESS

Selepas menelan pil sorojchi ni lah baru semuanya terasa seperti biasa T__T

Macamana altitude sickness atau mountain sickness ni boleh terjadi?

Ia adalah kerana udara yang menipis di kawasan pergunungan, yang tinggi dari paras laut.. Bila udara nipis, oksigen pun kurang. Bila oksigen kurang, badan kita tak dapat nak cope dengan keadaan kurang oksigen untuk mengangkut sel darah merah ke seluruh badan.

Maka… jadila terjepelek macam kain buruk.

Keadaan ini amat berbahaya kepada golongan berisiko, misalnya kalau mengandung, ada sakit kardiovaskular, atau memang dah tak sihat. Oleh itu, check dulu keadaan diri sebelum ke tempat yang tinggi-tinggi ni.

Kenapa masa di Switzerland tak jadi, tapi di Bolivia & Peru pula kejadiannya?

Mungkin kerana di Switzerland tu kami bermula dari tanah pamah, dari paras sea level… kemudian naik ke pergunungan dengan berkereta…  badan pun sempat acclimatize.

Di La Paz, kami turun dari atas (kapal terbang). Sudahlah dalam kapal terbang tekanan dah rendah (udara dah nipis), sampai-sampai di permukaan bumi, bertambah nipis pula. Badan tak sempat acclimatize.

Apa nak buat kalau kena altitude sickness?

  1. Banyakkan berehat
  2. Minum air banyak-banyak
  3. Kalau boleh turun ke altitud lebih rendah, sila turun. Jangan naik tinggi lagi. Amat berbahaya kalau naik letih tinggi.
  4. Makan banyak karbohidrat (ye,,, kat Puno ni melantak nasi je kejenya – diorang makan nasi macam kita).
  5. Don’t push yourself. Kalau tak larat, jangan paksa, rehat je.

Bila teringat masa tu… oh sungguh menderita sekali.  Ya Allah, memang teruk betul.Nak explain pun tak tahu macamana. Rasa macam nyawa-nyawa ikan je, serius cakap.

Mujur budak-budak tak ikut sekali. Kalau tak, memang haru-biru-hijau-ungu lah jawabnya.

Syukurlah pada hari kami bertolak ke Cuszo, keadaan dah pulih. Kalau tak mesti lagi sedih tak dapat ke Machu Picchu :D Alhamdulillah, sampai juga ke Machu Picchu dengan riang gembira,. Walaupun tak dapat menikmati La Paz, Titicaca dan Copacabana… tak ape lah.. Mungkin ada rezeki lain nanti.

MACHU PICCHU PERU
Happy dapat jejak Machu Picchu

Cara Mulakan Mendidik Anak Dengan Al-Quran

Satu masa dulu saya pernah ikuti satu kelas al-Quran. Kelas tertutup untuk Muslimah.

Saya sangat terkejut sebenarnya bila ada beberapa rakan sekelas tidak tahu langsung membaca al-Quran. Mungkin saya yang naif, dalam keluarga saya dipaksa untuk baca al-Quran dari kecil. Dipaksa untuk betulkan bacaan. Dan suasana di kampung saya di Kelantan agak ideal. Senakal manapun budak-budaknya, al-Quran boleh baca.

Kalaulah ada antara pembaca MSK ni ada isu dengan membaca al-Quran, jangan segan dan jangan malu. Ikutilah kelas-kelas pengajian al-Quran. Sekarang ni banyak kelas asas untuk mengenal al-Quran. Tidak pernah terlambat untuk kita buat benda baik.

Lantas, bagaimana pula nak budayakan al-Quran ni di rumah kita?

Ibu/bapa yang mahir al-Quran, boleh mengajar sendiri anak-anak mengaji di rumah, alhamdulillah. Bagaimana pun kalau tak mahir? Perlukah bergantung kepada pengajian di luar semata-mata?

Yang di luar, di luar. Di rumah pun kita sama-sama budayakan pembacaan al-Quran.

1. Pasangkan bacaan al-Quran di rumah

Mungkin kita bukan setiap masa boleh mengaji di rumah. Lazimkan untuk pasang bacaan al-Quran. CD ke, MP3 ke, YouTube ke…

Bacaan ayat suci ni boleh mengeluarkan unsur-unsur negatif dalam rumah kita. Jin dan syaitan, benda tu sentiasa ada.. dan nak buang benda ni, kita gunakan kuasa freakuensi al-Quran. Frekuensi jin ni sangat tinggi, that is why bila tengok orang kena rasuk jin (histeria misalnya), dengan kita pun rasa nak luruh jantung.

Frekuensi rendah dari al-Quran boleh meneutralkan frekuensi jin yang tinggi tu. Kita pun akan lebih tenang bila dengar bacaan al-Quran.

Ingat tak kisah Saidina Umar Al-Khattab yang tersentuh hatinya tatkala mendengar adiknya membaca al-Quran?

Bila kita pasang bacaan al-Quran ni.. sebenarnya anak-anak kita sedang tangkap. Lebih-lebih lagi bila ayat-ayat yang selalu diulang-ulang.

Saya pun terkejut bila anak saya boleh baca ayat Ruqyah, sedangkan tak pernah pun diajar. Rupanya dari yang saya perdengarkan saban hari.

2. Baca al-Quran

Bacalah sikit demi sedikit, perlahan-lahan. Tahu tak pahala bagi orang yang merangkak-rangkak baca al-Quran adalah 2 kali ganda?

Bacalah walau satu ayat. Setiap hari buat penambahbaikan.

3. Baca Terjemahan

Ada satu tips yang diberi oleh kawan saya, kalau ada masalah, bukalah terjemahan al-Quran secara rawak (random). Baca maksud ayat yang pertama kita jumpa. Mungkin di situ ada jawapan bagi masalah kita.

Baca al-Quran dan baca maksudnya, supaya kita boleh dapat pengajaran. Jangan ditakutkan dengan momokan “Nanti tersalah penafsiran, akan jadi sesat”. Insya-Allah bila kita baca untuk dapat pengajaran dengan niat baik, Allah akan bantu kita.

“Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat Itulah pokok-pokok isi Al qur’an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, Maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah” [3:7]

Namun, tetap lebih baik jika kita boleh ikuti pengajian. Tapi kalau tak boleh, jangan dijadikan alasan.

Insya-Allah, bila kita menjadikan diri role model, anak-anak pun akan terikut-ikut dan terbiasa. Mulakan sikit-sikit dan berterusan, adalah lebih baik dari banyak-banyak tapi sekerat jalan sebab kita rasa penat.

Cara Mengawal Anak Degil dan Nakal Tanpa Stress

“Kenapalah anak aku ni degil dan nakal. Kenapa anak aku tak macam anak dia ni dan dia tu, kecil-kecil dan pandai itu, pandai ini”

*Dialog di atas hanya rekaan.

Macamana nak kawal anak-anak yang asyik bertempik, melompat, bergaduh sesama sendiri, melawan cakap… dan sebagainya? Lebih-lebih lagi kalau ibunya adalah SAHM atau WAHM. Kalau FTWM, masa keluar bekerja tu boleh lah ‘lari’ sekejap dari suasana macam di gelanggang muai thai tu.

Emak yang jadi stress bila anak-anak asyik buat perangai. Di rumah, cara di rumah, di luar, cara di luar. Adakah cara nak atasi?

Pastilah ada.

ANAK ANAK MOMMY LYNA

Sebelum itu kita kena faham ini:-

PERTAMA, ingatlah bahawa anak-anak yang belum mumayiz (secara amnya di bawah umur 10 tahun) belum boleh membezakan yang baik dengan yang buruk, yang salah dengan yang betul. Mereka buat apa yang mereka nak buat, tanpa ada pertimbangan.

KEDUA, anak-anak yang lahir itu seumpama kain putih. Mereka bijak dan genius tapi mereka kosong. Kita yang kena beri imput kepada mereka.

KETIGA, kewajipan kita sebagai ibu bapa untuk mendidik dan mentarbiah anak-anak kita. Beri mereka input agar apabila mereka capai usia akil baligh nanti, mereka dan ada ilmu-ilmu untuk membuat pertimbangan, yang mana baik, yang mana buruk.

Kekurangan input yang diberi kepada anak-anak di usia sebelum mumayiz itu memberi kesan yang sangat besar kepada emosi mereka bila mereka dah besar. Tak boleh buat pertimbangan, buat ikut suka hati… semua tu adalah antara akibat kekurangan input semasa mereka kecil.

Kita sayangi anak-anak kita, lengkapkan mereka dengan perkara-perkara yang mereka perlukan untuk mereka gunakan bila mereka dan dewasa nanti.

Bila anak-anak kita dirasakan degil, nakal, tak dengar cakap, buat perangai… apa yang kita kena buat:-

1. Sentiasa ingatkan diri bahawa anak adalah anugerah, amanah dan ujian untuk kita. Ujian manusia ni berbeza-beza. Ada yang diberi ujian kesabaran, ada orang diberi ujian kesyukuran. Bila anak kita buat kita sedih, mungkin itu ujian kesabaran. Bila anak kita buat kita happy, mungki  itu ujian kesyukuran. Kembalikanlah semua tu kepada Allah SWT. Mengadulah kepada Allah. Doakan yang spesifik.

2. Amalkan solat-solat sunat terutama solat taubat dan zikir-zikir, terutama zikir Fatimah dan zikir Asmaulhusna; istighfar dan selawat. Bersihkan hati agar kita boleh nampak hikmah di sebalik amanah dan anugerah ini.

3. Doakan yang baik-baik untuk anak-anak. Jangan sesekali terlintas, apa lagi terucap “Anak saya degil” “Anak saya nakal” apa lagi kalau cakap pada anak-anak “Kamu ni degil” “Kamu ni nakal”… kata-kata ibu merupakan doa. Doakan yang baik-baik. Kalau nak marah pun, biasakan lidah untuk sebut “Anak bertuah” “Anak soleh” “Anak cemerlang” “Bakal ustaz” “Bakal angkawasan” ke apa-apa yang bagus2.

4. Pasangkan bacaan al-Quran atau alunan muzik yang menggetarkan frekuensi Alpha untuk memberi ketenangan kepada seisi rumah, terutama anak-anak yang aktif dan emak bapanya. (Antara al-Quran dan muzik, mana yang lebih baik? Menurut beberapa kajian yang dibuat, bacaan al-Quran memberi kesan yang lebih lama  kepada gelombang alpha dan theta dalam otak manusia).

5. Luangkan masa yang sibuk untuk bermain/beraktiviti dengan anak-anak. Anak-anak buat perangai biasanya sebab nakkan perhatian. Dedikasikan satu masa untuk mereka… 20 minit, 30 minit… hanya bersama mereka saja tanpa gangguan handphone, TV dan sebagainya.

6. Masakkan makanan untuk anak-anak… Sambil masak, sambil doakan mereka. Sambil juga pasangkan alunan al-Quran di dapur tempat kita masak tu.

7. Sentiasalah berasa gembira dan bahagia dengan gelagat anak-anak. Mereka adalah kanak-kanak, bukan orang dewasa. Sekejap je pun, lepas ni mereka dah besar, kita pun dah kehilangan momen ni.

8. Jangan pernah merasakan anak sebagai beban. Walau susah macamana pun, anak adalah anugerah Allah. Kita rasa mereka beban, nanti mereka dah dewasa, tak mustahil kalau mereka pun rasa kita pula beban buat mereka. Sadis sangat ni.

9. Jangan membanding-banding! Kenapa anak aku tak macam orang tu, anak aku tak macam orang ni…. Anak kita telah di-design oleh Allah, sesuai dengan kita. Anak orang tu pula sesuai dengan orang tu. Fokuslah kepada apa yang kita miliki ini. Sayangi, kasihi, perbaiki diri.

10.  Didik anak untuk berdisiplin, dengan memberi pesan yang baik setiap hari, dan menunjukkan contoh yang baik setiap masa. Mungkin kena beritahu perkara yang sama setiap hari, ya, beritahu lah. Anak kita bukan robot. Mereka juga adalah isu ‘attention span’ yang pendek. Ingatkan mereka setiap hari, jangan pandang itu sebagai isu besar.

Sabar dan mengadulah kepada Allah SWT. Ingatlah teladan yang telah ditinggalkan oleh Rasulullah SAW dalam mendidik anak-anak, antaranya :-

i. Cucunda Baginda pernah memanjat belakang Baginda. Bukan masa bermain tapi masa sedang menjadi imam solat berjemaah. Ketika sedang sujud, belakang Baginda dipanjat Hassan dan Hussein. Baginda tak marah pun.

ii. Rasulullah meminta Anas bin Malik (masa tu umur 12 tahun) untuk melakukan sesuatu. Tapi Anas terlupa bila terjumpa kawan-kawannya, dia jadi leka bermain. Rasulullah datang dan tanya dia, dah buat ke belum.. Anas kata belum, dia terlupa. Rasulullah tak marah, sebaliknya suruh Anas segera melaksanakannya.

Jadi kita tak perlu nak rasa stress dengan anak-anak yang macam-macam perangai. Sebab itulah ilmu mendidik anak-anak dipanggil KEIBUPAAN, bahasa Inggeris, PARENTING. Bukan keanakan atau childing. Mengasuh anak ini sebenarnya mendidik kita sebagai ibu bapa.

Mari kita sama-sama berusaha menjadi ibu bapa yang lebih baik untuk generasi selepas ini.

#MakTakMarahAnak

Kepentingan Bedtime Story Kepada Anak-Anak

Setiap malam, rutin kami sebelum tidur, (setelah menyiapkan diri dan membaca doa) adalah bercerita. Biasanya saya akan bercerita secara verbal, sehinggalah mereka tertidur.

Kenapa bercerita, dan kenapa sebelum tidur?

Bercerita adalah salah satu cara yang terbaik untuk menyampaikan mesej.

“Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini” [12:3]

Abraham Lincoln adalah contoh seorang tokoh yang suka menyampaikan mesej melalui cerita. Melalui cerita, beliau bukn saja dapat menambat hati pendengarnya, malah isi penyampaian tersebut lekat di dalam hati mereka.

Sebelum tidur, anak-anak dalam keadaan tenang, dan dalam proses dari beta, bersedia memasuki fasa alpha. Apabila mereka memasuki fasa alpha yani tidur-tidur ayam, otak mereka tak lagi memproses tapi menerima info dari satu hala.

Waktu inilah biasanya cerita kita pun dah habis part drama, dan masuk ke part pesanan dan pengajaran. Insya-Allah di peringkat ni anak-anak kita menerima informasi dan pesanan dari kita tanpa bantahan. Masa ni juga disarankan kita buat 5-minute suggestion method.

Setelah anak masuk ke fasa theta dan delta (tidur nyenyak), maka masanya untuk kita pula merehatkan diri dengan kata-kata positif kepada diri sendiri.

BERCERITA SEBELUM TIDURCerita apa yang nak dikongsi kepada anak-anak?

Ceritakanlah kisah-kisah teladan, kisah-kisah Nabi, kisah-kisah pengajaran yang berkaitan dengan mereka… kisah-kisah ini menguatkan jatidiri mereka sebagai Muslim.

Mungkin semasa ini mereka tak dapat nak apply lagi apa yang kita ceritakan, tapi percayalah, bila informasi tu dah tertanam dalam otak mereka, mereka akan bawa sampailah mereka dewasa, insya-Allah.

Jadikan bedtime story dan pesanan-pesanan sebelum tidur sebagai rutin anak-beranak, insya-Allah ia mengeratkan hubungan adik-beradik dan keluarga secara amnya.

Itinerary 8 Hari di North Island, New Zealand

Kami sekeluarga ke New Zealand, di bahagian North Island pula tahun ni, alhamdulillah. Itinerary last minute, hari nak bertolak baru plan segala. Maklumlah, agak sibuk dengan urusan bisnes Shaklee (juga dikenali sebagai Shukree) dan projek terbaru.

Tapi… Walaupun last minute tetap happening.

Cuaca musim luruh agak sejuk di sini dengan suhu purata 17 darjah Celcius, tak termasuk kalau hari hujan dan berangin. Malam-malam memang sejuk betul. Aircond tak pernah pasang pun.

Kami mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland pada jam 1.22 tengahari. Keadaan agak kalut sebab saya tertinggal beg di kaunter sewa kereta… Nantilah cerita pasal ni. Lepas dapat kereta, sebuah Toyota Rav4, kami memandu ke Selatan menuju ke Rotorua.

Dah agak lambat sebenarnya, hampir jam 4 petang baru boleh gerak. Kami sewa kereta dari syarikat Thrifty, dan sewa GPS dari information centre bersebelahan kaunter Thrifty. Sewa kereta NZD1050 untuk seminggu, dan sewa GPS NZD56 je.

Di airport ni ada segala macam syarikat telco kalau nak beli simcard.

 Itinerary North Island ni saya buat dalam bentuk point di bawah:-

Hari 1 – tiba di Auckland

- bertolak ke Rotorua (kira-kira 2 jam lebih dari Auckland)
– check in di Rotorua Top 10 Holiday Park (NZD265 satu malam untuk motel 2 bilik, 2 dewasa 3 kanak-kanak)

Seperti kebiasaan kami kalau ke negara-negara Australasia ni, kami akan pilih untuk menginap di holiday park (campsite). Lebih selesa dan mengujakan anak-anak di sini.

Saya masak sendiri, mujurlah supermarket New World tutup jam 9 malam. Sempat borong bahan mentah untuk makan malam dan sarapan esok.

Di New Zealand ni, kedai2 biasa tutup jam 5, New World yang selalunya tutup lambat (9 malam). Tengok tempat juga, ada yang jam 7.30 dah tutup.

Hari 2 –  Rotorua (layan jetlag budak2)

- Te Puia Thermal Park (Bayaran Masuk : Dewasa NZD49; Kanak-kanak NZD25; Family Pack NZD135)

Te Puia adalah kawasan taman air panas yang paling dekat dengan pusat bandar Rotorua. Dari pusat bandar, pandu ke arah Toupu, dan Te Puia berada di sebelah kiri jalan selepas deretan kedai, sebelum masuk kawasan bukit.

Di sini ada persembahan tradisional tarian Maori bermula jam 3.15 setiap hari. Kena datang awal book tiket, kalau tak, tiket habis.

Dalam park ni juga ada mock Maori village dan sebuah rumah kiwi. Burung kiwi maksudnya. Kalau nasib baik, boleh nampak burung kiwi dalam rumahnya yang gelap tu.

Sini juga ada weaving school (sekolah tenunan) & carving school (sekolah mengukir).

Hari 3 – Rotorua

- Hobbiton (Bayaran masuk Dewasa: NZD70; Kanak-kanak: NZD10)
– Blue Lake
– Green Lake
– Okareka Lake
– Tarawera Lake
– Rotorua Lake
– Maori Traditional Performance (Bayaran masuk Dewasa : NZD139; kanak-kanak : NDZ42; Family Package NZD374)

Set untuk movie Hobbit, atau Hobbiton ni terletak di Matamata, dalam 70km dari Rotorua. Perjalanan mengambil masa sejam lebih, jadi awal pagi dah kena gerak.

Lepas sarapan dan tapau untuk tengahari, kami gerak ke Matamata. GPS bawa kami ke information centre Matamata, di sini boleh beli tiket Hobbiton, dan kalau nak naik bas ke sana, boleh park kereta sini.

Kami memandu sampai ke tapak Hobbiton, kira2 13km dari bandar Matamata. Dari entrance, kami dibawa naik bas sampailah ke kampung Hobbit.

Hobbiton ni asalnya adalah ladang milik sebuah keluarga New Zealander, dipilih sebagai lokasi Middle-Earth dalam Lord of The Ring. Diubahbsuai dah dibina perkampungan Hobbit.

Rumah Hobbit ni cuma ada laman, pintu, dinding je… Kat dalam takde apa-apa. Penggambaran bahagian dalam rumah tu dibuat di sebuah studio di Wellington.

Saya tak pernah tengok Lords of The Ring, jadi takdelah pandai appreciate. Tapi saya memang sangat suka dengan benda comel-comel. Hobbiton memang sangat lah membawa balik ke zaman kanak-kanak >_<

Balik dari Hobbiton, kami berekspedisi menjejak tasik-tasik di sekitar Rotorua. Kebanyakan tasik ni dianggap suci oleh masyarakat Maori.

Lepas tu kena cepat2 sebab performance di Mitai village bermula jam 6.30 petang hingga 9.30 malam. Dimulakan dengan makan-makan… inform dulu kalau nak makanan vegetarian dan seafood saja. Lepas tu ada penerangan tentang budaya Maori, bushwalk dan cultural show.

Selain Mitai, Maori Village yang terdapat di Rotorua adalah Whakarewarewa danTamaki.

Hari 4 – habiskan Rotorua, dan memandu dari Rotorua ke Ohakune

- check out Rotorua Top 10
– Rainbow Spring (Bayaran, Dewasa : NZD40; Kanak-kanak NZD20; Family Pass NZD99)
– Rotorua Skyline (Bayaran, Family Gondola and 6 x Luge rides NZD99)
– Wai-O-Tapu (Bayaran, Dewasa : NZD32.50; Kanak-kanak NZD11; Family Pass NZD80)
– Taupo Lake
– check in Ohakune Top 10 Holiday Park (NZD198 satu malam untuk motel 2 bilik)

Rainbow Spring adalah taman burung yang terletak di sebelah Rotorua Skyline dan Mitai Maori Village. Kat sini anak-anak berpeluang tengok sendiri burung kiwi dan kea! Peminat kiwi adalah Danny.

Ada kolam ikan trout, boleh beli makanan ikan NZD5 dan beri ikan-ikan tu makan. Jalan-jalan dalam tu… banyak jenis burung yang boleh anak-anak tengok.

Lepas tu ke Rotorua Skyline, kat sebelah je. Kami look forward nak main luge kat Rotorua ni. Lengkap dah senarai skyline luge, kecuali yang di Kanada.

Seperti biasa kalau luge kena naik chairlift, tapi chairlift kat sini muat 2 orang je. Jadinya salah sorang budak kena naik dengan stranger.

Luge Rotorua untuk intermediate ni tracknya panjang betul. Siap lenguh tangan tak sampai-sampai lagi T__T

Lepas habis di Skyline, kami terus gerak ke Ohakune, kira2 2 jam setengah perjalanan dari Rotorua.

Dalam 13km dari Rotorua menuju Ohakune, kami singgah di Wai-O-Tapu. Ia adalah thermal park dan terkenal dengan warnanya yang cantik.

Kami tak sempat tengok Lady Knox Geyser yang menyembur airnya jam 10.15 pagi setiap hari. Tapi sini memang colorful habis. Siap ada kolam dinamakan Artist’s Pallette sebab terlalu berwarna-Warni macam pallette.

Taupo Lake terletak dalam perjalanan ke Ohakune, dalam 40km lebih menyusuri tasik ni. Ada banyak aktiviti kat sini, dan famili beranak kecik – piknik!

Kami tiba di Ohakune Top 10 Holiday Park jam 7.30 malam. Cuaca di sini sangat sejuk. Maklumlah kawasan pergunungan. Ski area di North Island terletak di sini. Dari motel kami nampak puncak gunung bersalji tu.

Hari 5 – Ohakune

- National Park

Apa lagi nak buat di taman negara kalau bukan hiking!!!

Kami sekeluarga hike sama-sama masuk ke dalam hutan yang sejuk, bawa bekal lunch tepi sungai. Sejuk sangat-sangat, budak-budak pun agak cranky, minta dokong je. Dahla tak bawa carrier untuk hiking tu.

Hari 6 -Waitomo

- check out Ohakune Top 10 Holiday Park
– check in Waitomo Top 10 Holiday Park (NZD250 satu malam untuk motel 2 bilik)
– Glowworm Cave & Ruakuri Cave (Bayaran, Family Package NZD204)

Lepas masak sarapan dan tapau untuk lunch sekali, kami bergerak ke Waitomo.

Perjalanan hampir 3 jam sebab Danny muntah. Sampai di Waitomo, kami check in, lunch dan rehat kejap. Kemudian terus beli tiket gua dan mula-mula kami ke Ruakuri Cave. Kalau nak memandu ke situ dinasihatkan follow shuttle diorang dari Discovery Centre (info center).

Ruakuri ni kena pre-book, dan tour dia cuma ada setiap sejam, sampai pukul 4.30 petang je.

Yang menarik tentang gua ni adalah entrance yang berbentuk spiral. Gua ni terletak di bawah tanah, kira2 60 kaki di bawah tanah. Banyak sangat formation batu kapur yang cantik… selain stalagtit dan stalagmit. banyak formation yang tak pernah tengok, termasuk ‘kain langsir’.

Lepas tu kami ke Glowworm Cave. Gua-gua ni semua kena ikut tour guide, takleh main masuk je. Tapi Glowworm ni takde timing2, masuk je tunggu guide datang.

Yang bestnya sini boleh naik bot. Hehhe. Kagum sangat tengok glowworm bersinar dalam gelap. Guide di Ruakuri (Ruakuri pun ada glowworm) kata, nama glowworm ni marketing je.. benda tu sebenarnya maggots. Hehe.

Di sebelah malamnya… langit sangat cerah di Waitomo ni berbanding tempat lain yang berawan je. Milky Way lah apa lagi! Sayangnya saya tak reti setting kamera. Simpan dalam otak jelah.

Hari 7 – memandu dari Waitomo ke Auckland

- check out Waitomo Top 10 Holiday Park
– check in Ibis Budjet Auckland Airport (NZD109 satu malam, family room)
– Auckland City Centre
– Newmarket
– Auckland Domain

Towards the end of the journey.. kena juga singgah Auckland. Kami parking berdekatan City Hall dan jalan-jalan di sekitar Queen Street. Makan Nandos! Nandos New Zealand sama macam Australia, halal, alhamdulillah.

Jalan-jalan ke New Market, dan Auckland Domain iaitu taman tertua di Auckland. Lepas tu patah balik Queen Street, masuk-keluar kedai-kedai kesukaan sebelum ditutup. Hehe. Masuk-keluar je, duit tak payah keluar, cuci mata sudah.

Hari 8 – hari terakhir di Auckland

- Butterfly Creek (bayaran ikut pakej. Kalau ambil pakej full, Family Pass NZD73)

Bersebelahan Airport Domestik adalah sebuah ‘farm in the city’, namanya Butterfly Creek. Last kopek di Auckland. Anak-anak suka dapat tengok dinosaur, tak habis2 dok sebut pasal ‘Dinosaur Kingdom’. Kat sini ada banyak haiwan ‘farm’ seperti kambing, biri-biri, arnab, ayam, itik dan sebagainya.

Juga ada buaya, serangga dan of course, rama-rama.

Dalam ni juga ada tren keliling yang dikenakan bayaran NZD 3 setiap orang kalau ambil pakej penuh.

Lepas habis di Butterfly Creek, terus ke airport, check in dan tunggu flight ke KL!

NOTA:
- Booking awal2 kalau di peak season untuk mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.
- Kebanyakan attraction ditutup jam 5 petang (kecuali yang memang berjalannya di waktu malam), jadi jangan lambat-lambat.

– Posted using BlogPress from my iPhone (thats why takde gambar)

Tips Naik Kapal Terbang Supaya Tak Penat dan Lesu

Normal bila kita naik kapal terbang (lebih-lebih lagi penerbangan yang lama), badan akan rasa letih, penat, lesu, mengantuk… walaupun jetlag-nya takdelah mana pun. Tahu tak apakah penyebab tubuh kita jadi sangat-sangat letih selepas air travel? Dan macamana pula nak atasinya?

PENAT TRAVEL

Kenapa naik kapal terbang boleh menyebabkan kita penat melampau?

1. Tekanan udara dalam kapal terbang

Makin tinggi kita mendaki, tekanan udara makin rendah, dan udara makin menipis. Maksudnya? Oksigen juga semakin berkurang.

UDARA NIPIS

Bila kapal terbang naik ke altitud tinggi, udara di dalamnya akan dimampatkan.. tapi cemana mampat pun ia takkan sama dengan udara di permukaan bumi,

Bila badan kita kurang mendapat oksigen (dari kebiasaan), tubuh kita akan jadi penat, lemah dan mungkin pening kepala.

2. Dehidrasi

Udara di dalam kapal terbang sangat kering, lebih kering dari udara di gurun. Jadi, kita akan mudah untuk kehilangan air dalam badan. Bila badan kita kehilangan air, kita akan berasa sangat lesu.

Bagaimana cara nak atasinya?

Pertama, rehat banyak-banyak sepanjang penerbangan. Jangan dok layan marathon movie sangat :D

Kedua, minum air sedikit-sedikit dan kerap. Kalau minum banyak terus rasa kembung kan.. jadi minum sikit-sikit dengan kerap supaya badan sentiasa terhidrat.

Ketiga, hehe tengok clip pengalaman saya ni :D

Sumber: iReach HD

Tapi, alah bisa tegal biasa.. kalau dah biasa travel tu, bila dah sampai ke tempat yang dituju, dah tak rasa penatnya kan?

Tips Menginap di Hostel Untuk Famili

Keluarga dengan anak ramai, bila nak bawa mereka berjalan-jalan menikmati keindahan alam, mungkin kena fikir jauh lebih panjang untuk penginapan. Maklumlah, sesetengah hotel ada letak limit berapa orang boleh muat satu bilik.

Kalaupun kita ni anak ramai pun, tak adanya nak duduk 2-3 bilik.

Jangan tak tau, satu lagi option untuk para ibu bapa yang bawa anak berderet – hostel! Hostel untuk famili sekarang tengah ‘in’. Mungkin sebab sekarang makin ramai orang suka bawa keluarga keluar bercuti, pada masa yang sama nak jimat apa yang patut.

Hostel memang sangat jimat, at least dua kali ganda lah berbanding hotel bajet.

hotel-vs-hostel-prices-by-city

Jadi, apa kita nak kena tahu sebelum bawa famili menginap di hostel?

1. Had umur

Ada hostel yang tidak benarkan kanak-kanak menginap (biasanya bawah 18 tahun tak dibenarkan). Jadi sebelum plan dan buat booking, survey dulu adakah hostel di kawasan pilihan tu ada had umur atau tidak.

2.Family Friendly

Check ciri-ciri family-friendly yang disediakan, contohnya:-

  • Private room. (Kalau saya tak bawa anak pun nak private room >_<)
  • Private bathroom (Seboleh-boleh saya memang nak yang ada private toilet…)
  • Lokasi yang strategik, selamat dan dekat dengan amenities.
  • Ada tempat masak, lagi-lagi kalau bawa baby yang tak boleh makan ikut ada.
  • Tempat main budak-budak.
  • Perkhidmatan laundry.
  • Apa saja yang teragak, cuba tanya. Ada hostel yang provide khidmat baby-sitter.

3. Locker

Kena check juga ni,  mungkin ada bawa benda-benda berharga yang nak disimpan. Ada hostel yang tak sediakan locker/safe dalam bilik, tapi ada disediakan di office mereka.

4. Baca Review!

Ini sangat pentinglah. Baca dulu review dari pelbagai sumber agar kita benar-benar dapat seperti apa yang diharapkan.

5.Hostel vs Guesthouse

Sesetengah tempat menggunakan nama ‘Guest House’ untuk hostel.. biasanya yang ada private room guna term ni. Term ni mungkin tak sama kegunaanya dari satu negara ke satu negara. Ada tempat yang bila sebut guesthouse, ia merujuk kepada rumah orang yang disewakan biliknya atau B&B; dan ada juga tempat, hostel pun dikategorikan as B&B.

6. Hostel vs Hotel

Kalau anda pernah menginap di hotel, anda boleh faham macamana caranya orang-orang di hotel kan… semua buat hal sendiri je. Tapi di hostel lebih happening. Di lobi pun tak ada masing2 buat kerja masing2, mesti nak tegur-tegur. Common area lebih hidup, macam kat rumah, lain dengan lobi hotel.

Apa pun, inap di hostel pasti lebih menarik dan menyeronokkan untuk seisi keluarga.

Cari Peluang Derma Sekolah Tahfiz? Projek Waqaf Ni Untuk Anda

Sempena hari Jumaat yang mulia ini, saya nak kongsikan satu projek untuk kita semua. Projek Waqaf yang dianjurkan ole Tahfiz Darul Ulum, peluang untuk semua dermawan (tak payah tunggu kaya untuk menderma!).

Di bawah ini saya kongsikan mesej dari rakan saya, yang menjadi wakil kepada projek ini:

Sebagai ibubapa pelajar yang sedang menuntut di Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum, kami begitu teruja ingin mengajak sahabat-sahabat yang sgt murah hati bersama-sama kami menyertai program Waqaf untuk “Dana Pembangunan Tahfiz Darul Ulum, Seremban“.

Untuk maklumat semua sekolah ini sedang dalam pembinaan dan dijangka siap pada pertengahan tahun ini. Seiring dengan Misi penubuhan sekolah ini iaitu..’Melahirkan Al-Hafiz Cilik Yang Professional‘, moga dapat direalisasikan bagi menerajui tampuk kempimpinan pada masa hadapan, Inshaa Allah.

Berikut adalah 3 cara berwaqaf dan Infaq:

1. Sumbangan untuk Dana pembangunan dan pengurusan Kompleks Tahfiz- akan diberi Sijil Waqaf. Minimum RM50 satu bahagian.

2. Belanja pelajar Tahfiz dan anak-anak yatim melalui potongan bank sebanyak RM20 sebulan (70 sen sehari).

-Kempen WAQAF PENDIDIKAN RM20 sebulan (5 DALAM 1)
*TAJA : menaja anak yatim dan pelajar susah
*WAQAF : waqaf pembinaan Kompleks Tahfiz Darul Ulum
*BELANJA : belanja makan dan pembelajaran
*TARBIYAH : program pembangunan syakhsiah pelajar
*DANA : dana pengurusan dan pentadbiran

3. Apa jua jumlah sumbangan yang ikhlas…

Mohon sahabat whatsapp saya ‘transfer slip’ untuk rekod dan pemberian resit sumbangan.

Jika anda inginkan maklumat lanjut, sila pm/ whatsapp di talian 0122981872.

Jom berwaqaf untuk diri sendiri dan juga buat insan tersayang sama ada yang masih hidup atau meninggal dunia. Semoga usaha ini dapat memberi Pahala yang berterusan walaupun kita sudah tiada.

Mohon juga kepada sahabat semua untuk ‘viral’ kan informasi ini kepada semua ‘contact’ kalian. Semoga Allah s.w.t mempermudahkan urusan sahabat semua…Amin.

Segala bentuk sumbangan kewangan akan diberikan resit yang telah di sahkan oleh pihak Majlis Agama Islam Negeri Islam. Resit dan Sijil Waqaf pula akan diberikan untuk sumbangan minimum RM50 bagi setiap bahagian.

DERMA TAHFIZ

Insya-Allah, sama-sama kita menjadikan ini sebagai peluang amal jariah kita. Mudah-mudahan menjadi bekalan setelah kita mati kelak.

Kalau nak hantar anak ke sekolah tahfiz ni, boleh berhubung dengan nombor seperti yang tertera di atas – 0122981872.

 

Cara Melayari Internet di Luar Negara

Di mana-mana saja kita berada, zaman sekarang ni, talian internet adalah satu perkara yang tak boleh tidak mesti ada. Apatah lagi kalau anda adalah seseorang yang menjalankan perniagaan internet seperti saya.

Kebanyakan tempat memang senang je nak dapatkan talian internet, misalnya hampir semua hotel/motel/hostel sediakan wifi percuma. Kalau tak percuma pun, ada la wifi-nya. (Ada juga yang takde… especially holiday2 park tu, bercinta jawabnya).

Ataupun masuk ngeteh di kafe2 (atau berdiri je kat tepi pintu dia >_<) untuk guna WiFi yang disediakan.

Kalau di bandar-bandar seperti di Seoul misalnya, internet boleh didapati di mana-mana, dia nyer free public wifi nama ‘iptime’ kat mana-mana pun ada kecuali dalam hutan.

Walau bagaimanapun, kalau yang jenis mobile macam kami ni, apa lagi mobilenye bukan dalam bandar tapi dalam hutan, kena juga ada internet sendiri.

Kalau nak terus mendapat talian internet di luar negara, boleh guna beberapa cara-

  • Data roaming talian telefon masing-masing
  • Beli simcard di tempat yang dikunjungi
  • Sewa MiFi
  • Beli MiFi

Bagaimana nak pilih yang terbaik?

Pertama sekali check partner roaming telco yang anda pakai, adakah tersedia di negara yang nak dikunjungi? Periksa sekali kuota kan kos sehari.

Yang kedua, anda nak guna talian tu untuk apa.. untuk internet saja atau untuk buat panggilan ke tanahair?

Kalau nak guna untuk buat panggilan dan talian internet

Sebaiknya beli simcard di tempat yang dikunjungi tu. Lebih jimat daripada guna talian kita yang biasa.

Kalau nak internet sahaja

i. SimCard

Buat perbandingan antara kos sehari dengan menggunakan data roaming vs kos kalau guna simcard di sana… termasuk kuotanya sekali. Ada syarikat telco yang menyediakan perkhidmatan data mengikut hari. Kalau berada di negara tersebut selama seminggu, ambil pakej seminggu je.

Di Melbourne itu hari, dengan Yes Optus, sehari mereka caj AUD2 untuk data sebanyak 6G dalam tempoh 5 hari. OK sangatlah kan? Maxis pun caj RM38 sehari untuk data roaming.

Tapi make sure tak ada panggilan penting yang perlu dijawab. Atau kena ada 2 handphone if nak ganti simcard lain.

ii. Sewa MiFi

Kalau tak mahu tukar simcard.. boleh sewa mifi (mobile wifi) di tempat-tempat yang menyediakannya. Biasanya kalau sewa kereta, boleh sewa mifi dari syarikat sewa tu. Kami sewa mifi dari syarikat car rental di Cyprus dan Melbourne. Kos untuk sehari sewa mifi ni less than AUD10.

iii. Beli MiFi

Kalau nak miliki MiFi dan nak gunakan untuk ke luar negara, pastikan reti nak unlock kalau nak guna simcard telco lain. Tak semua yang kerja di kedai telco tu reti nak unlock, dan kadang2 di tempat yang tak cakap Inggeris tu, kita cakap lain, dia paham lain >_<

Harap dapat membantu sedikit sebanyak. Dah ada internet tu jangan lupa teruskan baca MySuperKids ye!

12 App Yg Mesti Ada Untuk Travel ke Luar Negara

Saya suka hidup di zaman ini, kerana semua benda boleh di-simplify. Hehe. Tak perlu bawa banyak-banyak barang untuk travel atau melancong… dengan smart phone kita boleh lakukan macam-macam benda.

Hari ni saya kongsi antara App yang mesti ada kalau nak travel ke luar negara… tak luar negara pun boleh.

 1. SkyScanner

SKY SCANNER

Bila nak travel ni kita nak compare harga tiket penerbangan, hotel dan sebagainya. Guna app ni, sekali semua jalan.

2. Kayak

TIKET MURAH

Adik beradik dengan Sky Scanner, kami akan guna beberapa aggregater termasuk Kayak untuk buat comparison lagi. Biar ada comparisonnya, barulah betul2 dapat yang puas hati.

3. TripIt

TRIP IT

Apps yang sangat best, hebat dan mantap untuk itinerary. Yang bestnya, ia boleh set untuk terus forward email booking kita ke akaun tripit. Semua itinerary perjalanan boleh compile di sini. Trip lepas, trip akan datang, trip sekarang…

4. Packing Pro

PACKING PRO

Saya ni malas nak buat listing, tapi dengan ada app ni, jadi semangat nak list. Hehe. Dia punya library ada banyak items yang boleh add je.

5. World Time Buddy

TIME BUDDY

Ini sangat penting untuk mereka yang menjalankan bisnes online dan apa-apa saja urusan yang melibatkan orang lain yang berada di sudut dunia yang lain.

6. TripAdvisor

TRIPADVISOR

App ni penting dari masa plan itinerary lagi. Daripada review-review dalam ni kita boleh plan mana tempat yang worth visit, mana tempat yang buang masa je, lagi-lagi kalau tempoh lawatan kita adalah sangat singkat.

7.  World Lense

WORLD LENSE

Sangat berguna bila ke negara yang tak berbahasa Inggeris dan semua jenis signboard serta yang apa yang tertulis adalah dalam bahsa yang sangat asing. Cuma buka je app ni, lepas scan perkataan yang kita tak faham tu.. app ni akan translate.

8. Google Translate

TRANSLATE

Kalau yang no (7) untuk baca teks, yang ni sangat penting untuk berkomunikasi dengan orang yang tak boleh cakap Inggeris tapi boleh menulis.

9. Speak & Translate

SPEAK & TRANSLATE

App ni pula untuk berkomunikasi dengan mereka yang mungkin tak boleh menulis dalam bahasa Inggeris. Kalau tak reti nak sebut, suruh aje app ni yang sebutkan.

10. DropBox

dropbox

Senang untuk simpan apa-apa dokumen yang penting, serta gambar-gambar yang diambil… sync terus jangan hilang dulu!

11. Yahoo Weather

KAJICUACA

Mengetahui cuaca adalah sangat penting untuk plan perjalanan. Rancang perjalanan agar lebih banyak pengalaman yang dikutip ya!

12. Google Maps

MAP

Teman setia perjalanan ni… Baik driving ke naik public transport ke, jalan kaki ke… kena check dulu di Google Maps, route paling dekat.. dan boleh plan berapa lama akan ambil masa. Jarang-jarang sesat kalau guna Google Maps, walaupun takde internet di jalan, tapi di tempat tinggal yang ada wifi tu set siap2.

Banyak lagi app travel yang ada dalam iPhone saya ni. Tapi ini sajalah yang saya kongsikan dulu untuk kali ni. App di atas ni kebanyakannya free (ada yang kena beli), tapi takpe lah kan, berbaloi sebab memang digunakan.

Silalah install ye.

Itinerary 4 Hari di Melbourne

Alhamdulillah kembara singkat kami di Melbourne, Australia berakhir jua. Ini sebenarnya sebuah pengembaraan yang last-minute-plan. Tiket dah beli lama (offer MAS) tapi dek kerana banyak sekali komitmen yang perlu dibereskan, kami hanya membuat segala booking sehari sebelum bertolak.

Bayangkanlah dengan musim panas lagi, Melbourne White Night lagi… namun alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar.  Di sini saya nak kongsikan itinerary selama 4 hari kami di Melbourne.

Hari 1

Tiba di Melbourne Airport jam 10 pagi… tapi kerana banyak sekali hal, hampir jam 2 petang barulah kami dapat keluar dari airport. Kami menyewa sebuah kereta dan memandu ke Phillip Island.

Kami menginap di San Remo Hotel-Motel yang terletak berhampiran dengan jambatan ke Phillip Island. Motel ini sangat sesuai untuk keluarga kerana parking-nya terus di depan pintu masuk.

HOTEL PHILLIP ISLAND

Perjalanan dari Melbourne ke Phillip Island mengambil masa dalam 2 jam.. Tiba di hotel, kami berehat sebentar sebelum ke Penguin Parade di Phillip Island.

Penguin Parade bermula bila matahari terbenam dan berakhir dalam 50 minit selepas tu. Tiket general admission boleh beli terus di situ. Kalau nak pakej special bersama renjer.. kena la book awal2.

Hari 2

Lepas check-out, kami keluar lagi untuk mengunjungi haiwan-haiwan lain yang ada di Phillip Island. Selain penguin, ada banyak haiwan yang boleh dilawati di Phillip Island. Tapi binatang2 ni bukan jenis jinak boleh peluk-peluk lah. Kalau nak yang tu boleh ke Healsville Sanctuary.

Di sini ada:-

Nobbies Nature Park – terletak berhampiran dengan Penguin Parade. Kat sini boleh tengok anjing laut. Jauh sikit tapi OK la boleh le kenal mana satu anjing laut.

Koala Conservation Park – of course lah mesti tengok koala. Nak tengok diorang ni kena dongak-dongakkan kepala… mereka mungkin ada di atas kepala kita je!

Churchill Farm – jangan taktau sini pun ada binatang-binatang ladang seperti biri-biri dan lembu. Diorang start perah susu lembu pada jam 2 petang dan cukur bulu biri-biri jam 2.30 petang. Tak sempat kami tunggu… banyak lagi tempat menanti.

Maru Koala & Animal Park – tempat ni bukan di pulau, tapi dalam 5km macam tu. Tempat dia tak besar sangat, lebih kurang macam taman haiwan di Albany dan boleh pegang-pegang kangaru.

Kemudian memandu ke utara melalui Emerald, Gembrook, Healsville, Narberthong, dan terus ke Marysville. Sempat singgah-menyinggah makan, rehat, siap main playground di bandar-bandar kecil tu. Orang-orang kat sini peramah, menegur, berbual…

Kami check in di Marysville Caravan & Holiday Park. Memang suka dok holiday park (sesuai untuk anak ramai), walaupun Marysville ni tak seindah holiday park lain yang ada macam2 fasiliti… tapi kat sini ada jumping pillow yang budak2 suka sangat.

JUMPING PILLOW
Gambar Google

Petang tu kami cuma menikmati keindahan yang ada di campsite tu.. menegur sapa jiran-jiran (tak ramai pun lagi yang sampai hari tu). Di sini ada satu anak sungai, banyak binatang especially itik dan burung. Budak2 memang suka mengejar makhluk-makhluk tu.

Yang syioknya… berpeluang tengok Milky Way dan berjaya mbil gambar (walaupun huduh!)

Marysville ni bandar kecil je, populasi cuma 100 orang. Seperti tempat2 lain di Australia, supermarket tutup jam 6 petang, restoran pula tutup jam 8 malam. Supermarket di sebelah je, jalan kaki tak sampai 5 minit.

Hari 3

Bermulalah aktiviti menjejak segala yang ada di Marysville. Macam biasa, di sini memang banyak hiking spot.

Lake Mountain – gunung terdekat dengan Marysville, dalam 12km je ke summit. Di musim sejuk, kat sini adalah antara destinasi orang naik main snow, ski cross-country. Apa bendanya jangan tanya, batang ski pun tak pernah pegang.

Mount Donna Buang – dalam 40km dari Marysville. Kat sini famous dengan winter tobbogan ride.  Haaa, tobbogan ni tahu sebab biasa buat, hehe.

Steavenson Falls – air terjun yang terletak kira2 3km dari Marysville. Nak tengok view cantik kena memanjat dalam 800 meter… nama je 800 meter tapi kalau lawan graviti memang boleh tahan. Lagi pula dengan budak-budak.

Bruno’s Art & Sculpture Garden – terletak dalam perjalanan ke Steavenson Falls. Uncle Bruno ni orangnya suka melukis dan membuat arca. Jadi dia buat satu galeri lukisan dan sebuah taman untuk arcanya. Taman dia pernah terbakar teruk, habis patung yang dia buat musnah. Tapi dia rebuilt balik… Yang paling ironi.. masa kebakaran tu berlaku, dia tengah melukis satu lukisan tentang kebakaran. Mengingatkan saya pada pesan John Assaraf supaya lukis benda2 yang kita nak je.

Hari 4

Hari last… kami check out dari Marysville agak awal dan bergerak menuju ke Melbourne. Dalam perjalanan melalui lembah Yarra yang diselimuti ladang anggur, Yering dan Lilydale. Tak singgah pun winery tu walaupun cantik…

Dalam perjalanan sempat menyinggah di Mount Dandenong, sebuah gunung yang terletak dalam 30km dari Melbourne. Gunung ni hutannya dah macam hutan hujan tropika, tak macam hutan di Yarra Range dan Kurth Kiln yang pokoknya tinggi-tinggi batangnya.

Dan of course, kita kena pergi ke Brighton Beach yang terkenal dengan bathing box yang berwarna-warni tu sebelum lajak ke Mornington Peninsular.

COLORFUL BATHING BOX

Kami menginap di Ibis Apartment sebelum menaiki penerbangan ke KL pada esok harinya.

Begitulah liku-liku perjalanan kami selama 4 hari di Melbourne. Syukurlah, walaupun very the last minute, dengan event di Melbourne (White Night) kami berjaya menikmati bahagian pergunungan dengan kenderaan pilihan dengan izin Allah.

Itinerary kami tak meliputi Great Ocean Drive disebabkan oleh kesuntukan masa. Insya-Allah kalau ada rezeki boleh ke sebelah sana pula.

Alhamdulillah, dah 4 negeri di Australia kami jejaki. Tinggal 3 lagi – Adelaide, Darwin dan Tasmania. Adakah My Super Kids bakal menakluk Australia? Kita tunggu….

AUSTRALIAN MAP

 

Melawat Taipei Dalam Sehari

Taiwan adalah sebuah negara yang sangat kaya dengan alam semulajadi yang indah dah pelbagai. Jarang orang melancong ke Taiwan kalau bukan untuk nature dan urusan bisnes. Nak shopping pun mahal yahamat harga barang-barangnya.

Kami ke Taipei semasa cuti hari wilayah yang lepas. Masa yang singkat cuma sempat round area Taipei saja… Nak ke tempat-tempat lain perlu spend masa agak lama. Taiwan memang spot terbaik untuk hiking di kawasan Asia Timur, selain Korea dan Jepun.

Bandar Taipei ni sangat convenience dan nak ke tempat menarik pun sangat mudah. Cuma naik MRT saja. Line MRT dia pun tak complicated. Tambang pun murah je, dan lagi murah kalau ambil EasyCard, fungsi dia sama macam T Money di Korea dan Octopus Card di Hong Kong, boleh digunakan untuk public transport, convenience store, parking…

TRAIN LINE TAIPEI

Kami menginap di area City Hall, sangat dekat dengan Taipei 101. Dari tingkap bilik memang boleh usha Taipei 101 setiap masa.

Berikut adalah tips untuk menjelajah Taipei dalam satu hari dengan MRT.

1. Ambil pamplet untuk Muslim di Airport

Pamplet ni mengandungi nama dan alamat restoran halal di Taipei dan Taiwan amnya. Sangat membantu untuk dapatkan makanan halal.

MAKANAN HALAL TAIPEI

2. Dapatkan EasyCard di stesen MRT atau 7 Eleven.

Easy Card ni kalau tak habis guna, boleh refund. Tak pun boleh jual kepada sesiapa yang nak ke Taipei selepas ni.

2. Ambil peta MRT yang mengandungi tempat menarik di Taipei

Ini paling penting, senang nak plan turun stesen mana dengan adanya peta ni. Peta ni free je di MRT dan Tourist Centre.

TEMPAT MENARIK DI TAIPEI3. Rancang Nak ke Mana?

Kebanyakan tarikan di Taipei ni adalah temple-temple… pusat2 sejarah… Muzium… Bandar-bandar lama…. Rancang dulu nak melawat tempat yang macamana, dan apa objektif nak ke tempat-tempat tu. Jangan pula bila dah sampai, then rasa “Ini je?”

Beberapa perkara yang menarik tentang Taipei:-

1. Orang-orangnya peramah dan amanah, persis orang Jepun. Mungkin sebab Taiwan pernah menjadi koloni kerajaan Jepun, in fact, koloni Jepun yang pertama di luar negaranya… jadi banyak pengaruh dan tinggalan Jepun ada di sini.

2. Tak semua orang Taipei boleh berbahasa Inggeris, jadi bersedialah nak praktik skil cakap Mandarin, atau cakap ayam-itik.

3. Matawang Taiwan adalah Taiwan Dollar, kadar tukaran ke MYR adalah dalam 10 Dolar = RM1.15

4. Kalau nak naik Maokong Gondola, sila jangan datang hari Isnin, sebab hari Isnin mereka tutup! Itulah yang terjadi pada kami sebab tak check dulu.. melopong je lah tak boleh naik gondola.

5. Walaupun nampak macam “Eh, murahnya duit Taiwan ni. 10 dolar baru seringgit lebih” tapi sesungguhnya barang-barang diorang adalah mahal.

Apa pun Taipei memang best, family friendly, dan juga Muslim friendly. Takdelah nak jumpa masjid di sana-sini ke, tapi mereka OK je kita solat di mana-mana.

Satu lagi, mungkin sebab kawasannya di celah-celah pergunungan, kesan turbulence dalam pesawat tu sangat-sangat terasa. Sama macam perjalanan ke Kota Kinabalu, tak pernah tak rasa turbulence. Siap rasa macam naik roller coaster pun ada.

Taiwan ni sebenarnya di bawah negara China, tapi ada banyak konflik diorang ni. Biasalah benda politik ni. Hubungan diorang ni sama macam hubungan China dengan Hong Kong. Kalau nak tahu cerita kena dengar daripada orang Hong Kong dan Taiwan sendiri. Hehe. Kelakar jugak kalau dengar cerita diorang ni. Tak sangka pulak macam tu.

Alhamdulillah dah habis tawan Taipei, target nak tawan Taiwan pulak. Nak tawan gunung tertinggi (Yushan) tu macam horror pulak, gunung2 diorang ni curam2. Takpe, yang penting mimpi itu percuma, mesti kena ambik.

Oh ye, kalau korang ada nak ke Taipei… di Taoyuan Airport tu ada restoran halal… tapi… ingat pesan saya… jangan merungut depan rezeki :D adios!

My Super Kids is the best blogging community for Malaysian. Leverage on my vast knowledge & experience for your own advantage! Come & experience a hidup seorang blogger