Siapa Zulaikha?

“Zu, macamana ni?”

“Cerita ni dah jadi viral bang” bisik Zulaikha.

Mat menghela nafas yang panjang. Tidak disangka kisahnya menjadi bualan satu Malaysia. Dan yang lebih penting, dia kini terpisah jauh dari anak dan isterinya. Masalahnya, dia tak tahu di mana mereka berada. Hatinya gusar, perasaan bersalah bersarang dari tadi, kini hatinya bertukar sedih dan celaru.

“Kenapa Zu tak halang dia?”

“Macamana Zu nak buat bang… Kak Mah mengamuk-ngamuk depan Zu, kang dia histeria kang, satu kerja pula Zu nak settlekan” ujar Zulaikha. “Lagipun, mana Zu tahu Kak Mah boleh bertindak macam ni.

Mat dan Zulaikha saling berpandangan.

“Kita kena cari Mah walau apa yang terjadi!”

Mat menghubungi ibu mentuanya kalau-kalau Mah dan anak-anak ada di sana. Tiada. Malah, Mah langsung tidak menghubungi ibu bapanya langsung.

Mat sama sekali tidak menyangka, isterinya yang naif, yang selalu tersenyum bila diusik, yang menangis meminta maaf bila dimarahinya, kini boleh bertindak di luar jangkaan. Dia menjangka Mah sekadar menangis dan memujuknya, rupa-rupanya… Mah bukan seperti yang dikenalinya selama ini. Apakah kelukaan di hati isterinya teramat parah hingga sanggup keluar rumah tanpa izin?

“Nutrition workshop mana yang dia pegi?” getus hati Mat. Telefon tangan Mah tidak dapat dihubungi sejak tadi. Surat merah jambu tulisan Mah yang diprint dari komputer ribanya dipegang erat.

“Zu, cubalah Zu tanya dengan kawan-kawan Zu… nutrition workshop tu di mana?” soal Mat.

Zulaikha mendengus kecil “Berapa kali Zu nak cakap dengan abang… mana ada nutrition workshop hari ni. Tak tahulah kalau dia ikuti  workshop tempat lain”.

“Dah malam dah ni.. abang risau sangat-sangat ni. Perlu kita report polis ke?” gesa Mat.

“Abang nak report polis nak cakap apa? Isteri abang lari sebab dia dapat tahu abang ada hubungan sulit dengan Zu, macam tu?” Zulaikha kelihatan kurang senang.

“Habis nak buat macamana ni… Abang dah buntu” Mat menekup mukanya.

“Yang abang pegi mengaku macam tu dengan Kak Mah tu kenapa?”

“Zu jangan salahkan abang. Semuanya kerja kita bersama Zu”

Malam makin larut. Hati Mat kian gusar. Dia mengajak Zulaikha ke rumahnya.

“Jom pegi rumah abang. Mungkin kita boleh jumpa sesuatu petunjuk di situ” tanpa menunggu jawapan Zulaikha, Mat memecut kereta menuju ke highway ke arah kawasan perumahannya.

“Jangan kena tangkap khalwat sudah” ujar Zulaikha.

Suasana senyap hinggalah mereka tiba di rumah Mat. Rumahnya masih kosong. Tanpa berkata apa-apa Mat menyelongkar segenap inci rumahnya. Pakaian Mah dan anak-anak masih ada. Ternyata mereka lari sehelai sepinggang. Hatinya terasa bagai disayat bila melihat suasana rumah yang sunyi, tidak seperti kebiasaan yang riuh dengan gelagat Adan, Lili dan Nafisa.

Tanpa disedari airmata Mat menitik… “Adan… Lili… Nafisa… di mana kalian… Abah rindu…. Mah… di mana dirimu sayang.. baliklah Mah…”tanpa memperdulikan Zulaikha yang terpaku di depannya, Mat menangis semahunya.

“Semuanya salah Abang, Zu” tangis Mat.

“Zu pun salah juga, Abang. Kalaulah Zu tak ajak abang untuk melakukannya, pasti semua ni tak terjadi” giliran Zulaikha pula menangis penuh kesal. “Zu berdosa pada abang dan Kak Mah” ujar Zulaikha dalam esakan.

Tiba-tiba terdengar bunyi pintu diketuk bertalu-talu.

Mat tergamam. Pencegah maksiatkah? Tangisannya terhenti serta-merta. Hatinya bertukar berdebar memikirkan apakah yang bakal terjadi selepas ini. Terbayang anak dan isterinya sudah tidak mungkin kembali ke sisinya lagi.

“Abang, bukalah pintu” gesa Zulaikha. Dalam hatinya bertukar gusar, bimbang kalau-kalau ketukan itu dari pihak polis membawa perkhabaran buruk tentang Mah dan anak-anaknya.

Perlahan-lahan… Mat merapati pintu yang masih diketuk bertalu-talu. Kunci dipulas, dan daun pintu ditarik…

“SURPRISE!!!! HAPPY BIRTHDAY ABANG!!!”

Mat tergamam dan hampir pitam melihat isteri, anak-anak, ibu bapa, mentua, abang ipar, kakak ipar, adik ipar, sepupu sepapat, sahabat handai memenuhi perkarangan rumahnya.

Mah membawa anak-anaknya memeluk dan mencium ayah mereka.

“Selamat Hari Lahir abang… menjadi kan lakonan kami?” ujar Mah sambil memegang tangan suaminya yang masih terpaku.

“Bukan sepatutnya abang yang beri kejutan kepada Mah…?” Mat berkata dengan nada yang lemah, sambil memandang Zulaikha yang sedang ketawa terbahak-bahak.

“Yelah, masa abang Mat beritahu Zu nak buat plan bagi kejutan pada Kak Mah, Kak Mah lebih dulu dah contact Zu untuk minta idea nak beri kejutan pada abang. Pecah kepala Zu nak plot cerita ni tau” Zulaikha mengakui. “Zu pun, plotlah cerita yang boleh surprise-kan dua-dua, tengok siapa yang kena dulu. Nampaknya abang Mat yang kena kali ni” Zulaikha menerangkan sambil ketawa.

“Dengan Abah pun terpaksa berlakon bila Mat telefon tanya Mah kat mana” tiba-tiba bapa Mah mencelah.

“Tunggu apa lagi, mari kita makan!” jerit adik Mah pula, sambil membawa dulang berisi mihun goreng special resepi ibunya.

Mat dan Mah berpegangan tangan, sambil mendokong anak-anak mereka.

“Mah isteri terbaik untuk abang, terima kasih atas hadiah hari lahir yang Mah tinggalkan atas katil. Abang janji akan baca sampai habis” bisik Mat.

“Abang bacalah sampai habis, di mukasurat terakhir ada satu kunci ke hadiah hari lahir abang yang sebenar” bisik Mah pula.

“Ha? Kunci apa?”

“Abang tengoklah sendiri nanti. Berkat bisnes online yang Mah buat, dengan restu abang” bisik Mah dalam senyuman.

“Sebab tu abang tak kisah Mah simple saja di rumah, Abang tahu Mah sibuk nak tolong Abang. Maafkan abang kalau ada tulisan Abang yang melampau dalam surat tu.” bisik Mat sambil meletakkan anaknya, Nafisa ke atas kerusi kecilnya.

“Tak apelah abang, Mah faham. Dan Mah tahu abang merapu sebab kuku Mah tak kecut pun, rambut Mah ni siap Mah letak EO lagi. Mula-mula tu Mah pelik juga apa Abang merapu ni. Walaupun Mah ni surirumah, tapi hari-hari Mah buat zumba dengan anak-anak. Lepas Mah call Zulaikha, barulah dia explain, rupanya abang ada rancangan ya… tapi plan Mah lagi hebat kan?”

“Abang bertuah kerana ada Mah, yang sentiasa memahami abang. Sebab tu abang berani bergurau melampau”

“Insya-Allah, kunci kebahagiaan kita, saling memahami, mengasihi, menerima antara satu sama lain, kerana Allah Taala. Mah sayang abang kerana Allah, Mah tahu abang pun begitu”.

Mat mencium pelipis isterinya dan merangkul bahu Mah, sama-sama berjalan menuju ke meja makan di mana ahli keluarga dah mula menjamu selera.

“Oh ye bang, Mah minta maaf sebab typo dalam surat tadi tu. Mah ke Nissan Workshop, repair lampu kereta Mah tu kan dah lama tak menyala. Zulaikha yang PM Mah beritahu abang sangka Mah ke nutrition workshop.. rupanya kerana autocorrect di MS Word tu… Maaf sebab buat abang risau ye..”

 *terima kasih kepada Sinar Harian kerana memberi inspirasi untuk menulis tentang kisah Mah dan Zulaikha ini.

Kisah Sebenar di Sebalik Surat Mah Kepada Abang

Meletup blog dan mailbox saya harini. Siap ada yang tanya – kisah Cik Mah tu kisah hidup saya ke?

Tak kurang juga yang bertanya kebenaran kisah yang disiarkan oleh Sinar Harian. Ada juga spekulasi yang kisah dalam Sinar Harian pun sumbernya dari saya.

Mah tu tentulah bukan saya.. dan saya pun tak tahu betul atau rekaan cerita tu. Tapi takpe, itu tak penting, yang penting… apa pengajaran yang kita boleh perolehi dari kisah ini.

Sedar atau tidak, kita para isteri mungkin ada menyimpan identiti ‘Mah’ tanpa kita sedari. Hanya bersiap bila keluar, selekeh di rumah, tidak menjaga penampilan kerana sibuk menguruskan rumahtangga…sehingga tanpa disedari ada jiwa yang terguris.

Di pihak suami pula, kalau rasa isteri ada buat silap (terasa macam diabaikan ke) silalah tegur dengan baik. Kalau takut isteri sentap, kasi lah hint. Misalnya beri hadiah minyak wangi, baju baru, alat mekap ke,.. cakap jelah “Abang nak sayang pakai ni bila bersama abang”. Kan senang. Isteri pun bukannya pekak atau tak faham bahasa kan? Kalau pekak sekalipun, gunalah cara komunikasi yang biasa dengan dia…

Pendekata, komunikasi berkesan amat penting dalam sesebuah rumahtangga. Bukan sekadar “Faham-faham sendirilah”.Tak boleh, pasangan kita bukan superman boleh nak tilik dalam hati kita… cakap saja… bukannya orang lain pun.

Rumahtangga biarlah berteraskan agama. Kasih sayang kerana-Nya, bukan kerana cantik atau handsome. Insya-Allah, bila berkasih sayang kerana-Nya, walau pasangan kita dan kerepot pun tetap semarak perasaannya.

Surat Jawapan Mah, Isteri Kepada Suami Curang

Selepas menemui ibu dan bapa Mah, si suami curang pulang ke rumah. Rumahnya kosong. Tiada sesiapa. Dipanggil nama isterinya, tiada sahutan. Adan, Lili, dan Nafisa juga tidak kelihatan.

Si suami curang menemui surat berwarna merah jambu berlipat di atas meja solek. Dalam keadaan terpinga-pinga, beliau membuka dan membacanya.

Abang yang dikasihi,

Ketika abang sedang membaca surat ini, kami semua sedang berada jauh dari abang. Usah abang risau, Mah membawa anak-anak mengikuti Nutrition Workshop, demi masa depan Mah dan keluarga kita, terutama abang yang Mah sayangi.

Kerana abang telahpun berterus-terang, biarlah Mah berterus terang juga.

Abang ingat tak semasa Mah baru mengandungkan Adan? Mah memberitahu abang bahawa Mah ingin mengambil Set Vitamin Kehamilan, tapi abang tolak mentah-mentah. Abang kata semua tu cuma gimik pengedar saja. Abang kata nanti baby kita besar. Abang kata mereka semua tak berpelajaran dan tiada asas ilmu tentang kesihatan, hanya sekadar nak menjual semata-mata. Abang ingat tak?

Tapi Mah tengok kawan-kawan Mah, termasuk di Zulaikha kekasih abang tu, pengamal tegar suplemen dan jamu-jamu. Mungkin abang lupa, atau abang tak tahu yang Zulaikha dulu adala pengapit Mah di hari persandingan kita. Ya, abang mungkin tak kenal, kerana masa tu Zulaikha gemuk dan muka berjerawat.

Dan Mah rasa memang niat Zulaikha sengaja nak mainkan abang. Abang ingat tak semasa kita makan beradap, abang kata pada Mah “Sayang, minta pengapit sayang tu masuk ke dalam, tak selera abang nak makan tengok muka dia” Abang ingat tak? Dia sangat kecil hati dengan kata-kata abang, dan sejak tu rupanya dia mula mencari solusi menyelesaikan masalahnya.

Bagaimana Mah boleh tahu?

Selepas Mah membaca surat abang, hati Mah tergerak untuk menghubungi Zulaikha sahabat Mah, tanpa mengetahui dialah orangnya. Mah meluahkan rasa sedih Mah kepada Zulaikha, dan dia berterus-terang, dia memang sengaja nak permainkan abang, dan nak buktikan kepada Mah, abang memang lelaki tak guna. Zulaikha yang gemuk dan berjerawat dulu kini dah jadi cantik dan gebu sampai abang pun tak cam.

Janda anak ramai? Dia cuma mereka cerita saja. Abang fikir janda anak ramai tu ada masa nak layan lelaki gatal macam abang? Nak layan diri pun belum tentu mampu dek kerana melayan anak-anak. Ini memang pemikiran tipikal, asal janda je penggoda.

Entah kenapa Mah tak marah bila Zulaikha mengaku. Cuma Mah rasa sedih kerana Mah secara tak langsung bersubahat dengan perbuatan zina kalian berdua. Mah harap sangat, abang cepat-cepat taubat nasuha, sebagaimana Zulaikha menangis-nangis semasa bercerita dengan Mah. Semoga taubatnya diterima.

OK, Mah sambung dari kesan kekurangan nutrisi semasa mengandung dulu…

Mah sedar kuku Mah rapuh, badan Mah berbau. Abang tahu kenapa? Kerana Mah ada masalah dengan sistem pencernaan dan ketidakseimbangan nutrisi. Abang sedar tak kita ni dah lama tak duduk berdua dan berbincang, walaupun nak bincang tentang barang dapur. Abang balik sekejap-sekejap saja. Mah cuma masak saja apa yang abang beli. Abang asyik beli daging, daging, daging. Sayur pun abang jarang beli, mentang-mentanglah abang tak suka makan sayur.

Selalu makan daging dan kurang fiber menyebabkan Mah ada masalah sembelit. Dan protein badan Mah tak dicerna sempurna. Abang tahu tak, itulah penyebab kuku Mah rapuh, badan Mah berbau, kulit Mah kusam, kaki Mah ada water retention… Mah kekurangan nutrisi, abang.

Abang sedap-sedap mengaku kurang belaian dan perhatian, kurang layanan batin, abang boleh cari lain di luar. Mah ni walaupun kurang nutrisi, Mah tetap kena beri keperluan nutrisi untuk Nafisa melalui susu badan Mah. Lili dan Adan juga, Mah pastikan mereka dapat bekalan nutrisi mereka yang secukupnya. Biarlah Mah berkorban demi anak-anak. Gigi dah goyang, rambut rapuh, takpe Mah rela.

Kenapa Mah suka beli hiasan rumah dan emas? Abang sedar tak setiap kali abang balik, rumah bersepah abang mula melenting, mula nak kata Mah ni dok rumah rileks tak buat apa-apa. Jadi nak tak nak, Mah kena cantikkan rumah dan kawal anak-anak supaya abang senang hati. Dan emas? Barang kemas ni sajalah yang mampu Mah nak pakai tanpa memakan masa. Nak makan vitamin pun abang tak beri kan…

Abang ingat Mah ni Kim Kardashian ke, ada orang pegang budak-budak, boleh nak tempek-tempek toner, moisturizer, krim-krim di muka ni (tu pun orang buatkan)? Dapat cuci muka sebulan sekali pun bertuah. Mah mandi pun asal siap je,… abang pernah rasa macamana serba-salahnya mandi dengan anak-anak ketuk pintu bilik air? Pernah berak kencing sambil dokong anak?

Kalau abang nak Mah berubah, boleh, Mah boleh berubah. Tapi abang tu pun sila berubah, jangan nak perasan bagus sangat. Di atas katil tu ada sejadah, terjemahan al-Quran, buku ‘Jauhi Zina’ dan buku ‘Tanggungjawab Suami Terhadap Isteri’. Abang ambil wuduk, solat taubat, bacalah Quran dan habiskan buku-buku tu.

Satu benda lagi Mah nak pesan pada abang – kekuatan seorang perempuan bukan pada keupayaannya menggoda lelaki.

Dan Mah nak abang tahu, Mah lemah kerana sikap dayus abang dan yang tak pernah nak berterus-terang selama ini. Mah rasa, antara kita memang tak ada chemistry, kita saling melemahkan. Abang carilah kebahagiaan abang sendiri, kerana Mah sudahpun mendaftar sebagai SID, akaun sendiri, tiada nama pasangan.

Tentang anak-anak abang jangan risau.. Mah akan jaga mereka. Risau juga Mah kalau nanti Lili dan Nafisa dah besar, takut berlaku kes haruan makan anak pula. Maklumlah, kalaupun Mah kembali bergetah sekarang, besok lusa Mah akan tua juga.

Bye abang.

yang benar,

Mah.

P/S : Mah dah cuba Herb-Lax semalam, Zulaikha kirim. Wah, rasa sedap saja perut harini. Kalau abang nak, ada dalam laci. Telan 4 biji lepas makan malam ni ya.

Tips Kejayaan Penyusuan Untuk Ibu Bekerja

Penyusuan susu ibu kini bukan lagi perkara asing. Ibu-ibu yang bekerja sepenuh masa juga boleh menyusukan anak-anak dengan susu ibu, selama mana yang mereka suka. Tidak ada istimewanya ibu yang tak bekerja dan yang bekerja, dalam penyusuan susu ibu, kerana semua ibu ada peluang yang sama. Malah, ibu yang bekerja sangat jauh dari bayi juga mampu menyusukan bayinya (Seorang askar Amerika yang berada di Timur Tengah menghantar susu badan kepada anaknya di USA).

Berikut adalah tips penyusuan ibu bekerja untuk panduan ibu-ibu semua.

1. Belajar tentang penyusuan

Sekarang ni banyak pihak yang menganjurkan kelas-kelas penyusuan. Malah, terdapat hospital yang mengadakan ceramah dan kursus laktasi.

2. Mula simpan stok dan pastikan susu perahan mencukupi sebelum naik bekerja

Bersiap sedia dengan bekalan susu perahan (EBM) sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum mula bekerja. Pam susu badan dan simpan di dalam peti ais.

Di bawah ini adalah jadual tempoh hayat susu ibu mengikut cara penyimpanannya.

CARA SIMPAN SUSU IBU

3. Berbincang dengan majikan dan pengasuh bayi

Seorang ibu menyusu yang bekerja perlu mengepam susu di pejabat sekurang-kurangnya 2-3 kali. Sekiranya perlu mengambil masa, maklumkan kepada majikan keperluan untuk menyediakan susu badan kepada bayi. Ramai majikan yang faham dan menyediakan bilik khas untuk mengepam serta menyimpan susu badan. Berbincanglah dengan baik tanpa prejudis.

Begitu juga kepada pengasuh bayi. Bincang dan latihlah beliau untuk mengendalikan susu badan, sekiranya beliau tak biasa.

4. Susukan bayi sebaik saja sampai di rumah, dan susukan secara terus

Elakkan dari menggunakan stok EBM semasa berada bersama dengan anak kita… Semasa bersama dengan bayi, gunakan masa itu untuk mendakapnya dan menyusukannya dengan sentuhan kulit ke kulit.

5. Sentiada dalam keadaan tenang

Elakkan dari stress dan tekanan perasaan… Bila dalam keadaan stress, ia boleh mengganggu pengeluaran susu badan. Bawa gambar anak sebagai peneman semasa mengepam susu. Susu akan mengalir keluar dengan tenang apabila ibu dalam keadaan gembira dan membayangkan keletah bayi.

6. Gunakan breast pad

Bagi mengelakkan kebocoran susu (susu mengalir keluar tiba-tiba), gunakan breast pad untuk menyerapnya. Bawa spare untuk tukar pad tu apabila basah.

BREAST PAD
Contoh breast pad

7. Sentiasa positif dan yakin dengan kejayaan

Sudah terlalu ramai ibu bekerjaya yang berjaya dalam penyusuan. Tidak ada sebab kenapa anda tak boleh berjaya. Semua orang boleh melakukannya. Bertabah hadapi dugaan (pasti akan ada dugaan sepanjang perjalanan penyusuan ni, tak ada orang yang tak ada masalah). Insya-Allah, pasti kejayaan menanti.

Selamat menyusukan bayi sehingga usianya 2 tahun!

Hari Anugerah Kecemerlangan Pelajar For Dummies

Kamilah yang dummies tu.
 
 Kami punya KPI mesti penuhkan kehadiran anak ke sekolah. Kalau demam mesti ada MC. Tapi sayangnya, Hafiy tak hadir sekolah bukan sebab demam… Tapi terpaksa ikut kami ke business trip T__T
 
 Dilema juga kadang-kadang, bila kami ada trip bisnes, tak ada orang boleh jaga Hafiy. Kalau adiknya berdua tu boleh tinggal dengan cikgu, tapi Hafiy ni cikgu mana sanggup nak jaga.
 
 Trip paling lama haritu dia ikut kami ke USA. Balik saja dari US, terus ada ujian pertengahan tahun. Ujian akhir tahun pun sama, balik saja dari Korea, terus kena menduduki ujian.
 
 Sebagai mak, tiada siapa yang suka kalau anaknya ketinggalan dalam pelajaran. Tapi mujurlah baru Tahun Satu, masih di peringkat kemahiran membaca, menulis, mengira dan menaakul. Sewaktu trip, sebolehnya saya gunakan masa untuk membiarkan dia bebas berfikir, berbual, menulis dan sebagainya.
 
 Dalam hati memang pasrah, semoga Allah jadikan anak-anak pelajar di universiti dunia.
 
 Tatkala dapat surat untuk hadir ke sekolah pada Hari Anugerah Kecemerlangan Pelajar, memang terkejut bila nama Hafiy dinyatakan sebagai salah satu penerima anugerah. Alhamdulillah… Tak terkata.
 
 Harap cikgu tak kisahlah banyak lopong pun ya cikgu >_<
 
 Hari ni hari anugerah cemerlang tu, kami punyalah ikut time kan, 8.30 pagi… Tapi kerusi semua dah penuh, dok belakang sekali. Jadi lain kali sila datang awal. Dah terpaksa lintas depan meja Pengerusi PIBG sebab nak ambil gambar.
 
 Dan sayang kami tak boleh stay lama, sebab ada kursus nutrisi pula. Tak apa demi anak, kursus boleh tunggu sekejap :)
 
 Semoga Hafiy terus cemerlang dunia dan akhirat.

Tips Menangani Stress Yang Dahsyat

Stress itu bagus. Bila stress, otak kita jadi aktif nak berfikir untuk fight or flight (lawan, atau lari). Kalau tak ada stress, kita akan hidup macam tak ada perasaan… Hidup sekadar bernyawa saja.
 
 Tapi… Kalau stress ni tak diurus dengan baik, ia boleh membawa kepada pelbagai masalah berbangkit. Bukan saja tekanan jiwa tapi juga penyakit fizikal. Sakit jantung, kolesterol tinggi, semua tu boleh jadi akikbat kesan dari stress.
 
 


Bagaimana nak tangani stress?
 
 Stress boleh ditangani dengan pelbagai cara, tanpa memerlukan sebarang modal.
 
 1⃣ Ambil nafas dan bertenang. Gunakan teknik pernafasan Belly Breathing.
 
 Cara-caranya mudah saja. Letakkan satu tangan di dada dan satu tangan lagi di perut. Tarik nafas perlahan dan dalam-dalam. Pastikan tangan yang berada di perut naik lebih tinggi dari tangan di dada semasa menarik nafas.
 
 Kemudian hembus nafas perlahan-lahan sampai rasa semua udara dah keluar dari paru-paru, dan tekan perut sikit.
 
 Ulang sampai rasa tenang.
 
 2⃣ Luahkan kepada seseorang yang dipercayai. Jangan silap orang, silap-silap kita yang kena ceramah free.
 
 3⃣ Beristighfar, dan terus amalkannya, 20 kali setiap habis solat.
 
 4⃣ Solat di awal waktu dan ambil masa sebentar selepas solat untuk berdoa dan memohon agar diberi petunjuk kepada penyelesaian masalah.
 
 5⃣ Mengaji al-Quran dan membaca buku motivasi. Jadikan al-Quran dan buku pembangun jiwa senagai teman setia, walaupun tidak stress.
 
 6⃣ Bergaul dengan mereka yang positif dan bersikap empati. Dapatkan sokongan dari sekeliling kita.
 
 Tak ada masalah tanpa penyelesaian. Yang penting, kita tahu apa nak buat untuk sentiasa dalam keadaan terkawal. Kawal emosi, sebelum emosi kawal kita. Hindari stress!

Betul ke iPhone 6 Best? Bongkar Rahsia Barisan Panjang

Hari pertama iPhone 6 dilancarkan di Malaysia… kami turun ke KLCC, cuma nak usha-usha je. Bila kami ke Maxis, tak ramai orang pun, tapi dah ada  signboard-nya “Semua sold out kecuali 16Gb, itu pun dah nak habis”. Setelah bertahun guna iPhone… 16Gb… SANGAT KECIL! Sekarang ni App semua besar-besar.

Kami ke sebuah kedai Apple. Mak aih ramainya beratur. Tak sanggup pula nak tumpang tambah line kan.

Kami ke tempat lain pula, Maxis semua habis, termasuk di KLIA. Kami ke kedai Apple di shopping complex lain. Macam biasa, barisannya panjang. Bila tanya pada SA (Sales Assistant) di situ samada iPhone 6 ada ke tidak, dia suruh beratur je.

Amboi, adakah ini marketing strategy nak suruh nampak barisan panjang?

Gambar hiasan semata-mata
Gambar hiasan semata-mata

Rupa-rupanya situ pun habis juga. Itupun dengar orang depan-depan cakap-cakap. Nampak tak permainannya di situ?

Saya ni sebenarnya bukan peminat gadjet pun. Asal ada, pakai saja. Tapi bila ramai yang becakap tentang kamera iPhone 6 dan iPhone 6+ ni, terasa teruja juga nak tahu.

Di bawah ni testimoni kamera iPhone 6 oleh seorang travel photographer.

Menarik clip ni, kerana penggambarannya dibuat di salah sebuah negara favorit saya, Iceland. Rasa ruginya tak ada kamera canggih-canggih. Gambar travel pun nampak kaku je… tak ada ‘ruh’.

Sebenarnya saya nak kongsi iPhone 6 dengan

Bila Pen Merah (dot) Com Copy Status Mommy Lyna

Pagi tadi, selepas hantar anak sekolah, saya tergerak ambil gambar dashboard kereta… memandangkan sekian lama kalau nak isi minyak, suami saya selalu tanya “Kiri ke kanan?”, dan of course-lah, tak pernah pun nak ingat dan ambil tahu (sebab tak baca manual) secara teknikalnya tempat nak isi minyak tu belah kiri ke kanan. Cuma ingat-ingat jenis kereta je.

Bila dah dapat ilmu ni minggu lepas, haruslah dikongsi bersama kan. Lalu terhasillah status ini pagi tadi:

cara isi minyak kereta

Haaa mesti ramai kan baru tahu, cara nak tahu kita nak isi minyak dari belah mana… Kalau tak, main agak2, atau buka dulu tangki minyak kan, tengok belah mana yang terbuka? Hehe.

Caranya simple sangat sebenarnya. Ikut arah anak panah yang sebelah lambang pam minyak tu, atau tengok arah hos tu. kalau hos tu berada di sebelah kanan, maknanya kereta kita punya tempat isi minyak adalah di sebelah kiri.

So, biasalah.. ramai kawan yang kongsi dan komen… Tak de la banyak pun, bukan glamour mana pun diriku.. :D

Sehinggalah cucu Shaklee saya, Ainul beritahu benda ni petang tadi:

cara isi minyak pen merah Wahh kan. Mujurlah cuma gambar dashboard je. Nasib tak upload gambar kereta sekali.

Tiba-tiba nak rasa glamor pula lah ya, Pen Merah Pen Biru copy paste status kite :D

Tips Memandu di Switzerland

Pada hari raya kedua, Aidilfitri yang lepas, kami bertolak dari London Heathrow ke Zurich, Switzerland. Memandangkan kami menyambut Syawal di Eropah, dan cuti sekolah pun ada berbaki… alang-alang bawa anak-anak kenal salji di puncak Jungfrau (sebutannya ‘Yuf-row‘ bermaksud anak dara dalam bahasa Jerman).

Kami tiba di Zurich dalam jam 11 malam kerana penerbangan yang tertunda dari Heathrow. Cepat-cepat dapatkan kereta sewa (takut tutup pula).

LEON CUPRA
Kereta sewa kami di Switzerland, Leon Cupra

Saya siap bawa GPS yang kami beli semasa kembara di Iceland untuk memudahkan perjalanan (takut pula GPS-nya guna bahasa German/Itali/Perancis), tapi rupa-rupanya tersilap bawa, bawa yang Malaysia punya *nanges*. Malam tu kam merangkak ke hotel, tak reti guna GPS kereta tu. Syarikat sewa kereta ni tak sediakan GPS mobile, yang dalam kereta ni je.

Horrible sikit nak keluar dari Zurich Airport ni. Jalannya berlapis-lapis, berpusing-pusing… tak faham GPS… aduh. Agak stress sebab kami semua dah penat. Pagi-pagi dah gerak dari Cardiff ke London, flight pula ke Zurich. Mujurlah budak-budak tak buat perangai sangat, penat agaknya. Dalam kegelapan kami merangkak dalam kegelapan ke arah yang ditunjuk oleh GPS tanpa suara tu.

Akhirnya tiba di Holiday Inn Express, Zurich. Tak banyak cerita, masuk bilik terus tidur.

Keesokan harinya, hujan lebat membasahi bumi Zurich. Tapi kami kena bergerak segera ke Grindelwald melalui Lucerne. Dalam perjalanan tu cuba-cuba-godek GPS, oh rupanya ia ada suara, dan ia boleh berbahasa Inggeris! T___T

PETA MEMANDU DI SWITZERLAND

Walaupun jaraknya cuma dalam 140km, tapi 4-5 jam juga kami ambil masa untuk sampai ke Grindelwald. Maklumlah, banyak tempat nak berhenti…. Ambil gambar! Switzerland memang sangat cantik…

Jalan raya mereka seperti negara Eropah yang lain… tidaklah luas tapi pemandu memandu dengan berhemah, lebih-lebih lagi di lereng bukit yang sempit.

Di Grindelwald, kami cuma menghabiskan masa petang dengan berjalan di sekitar pekan itu. Suasana masih hujan. Doa dan harapan agar esok hari tak hujan, kerana kami akan ke Jungfrau!

Alhamdulillah, esoknya cuaca sangat cerah dan terang. Kami check-out, simpan beg dalam kereta dan terus ke stesen keretapi untuk ke Jungfrau.

TRAIN TO JUNGFRAU

Hampir 6 jam juga nak naik ke Jungfrau dari Grindelwald. Keretapi pertama dari Grindelwald ke Kleine Scheidegg, kemudian ambil train lain ke Jungfrau. Tiket dibeli di Grindelwald, digunakan terus untuk ke Jungfrau, tapi bila tiba di Kleine Scheidegg kami beli reserve seat kerana sangat ramai orang, berebut-rebut. Mujurlah, train untuk mereka yang reserve seat sangat selesa, semua orang dapat tempat duduk.

Siap ada hiburan dari satu keluarga dari India agaknya, yang menyanyi lagu Hindustan dari bawah sampai ke atas :D

Selepas menghabiskan masa lebih 4 jam main salju di puncak Jungfrau.. kami bertolak balik. Train sangat padat! Beratur punyalah panjang. Sampai-sampai di Kleine Scheidegg, Hafiy nak terkencing pula… maka selamatlah kami ditinggalkan oleh train berikutnya ke Grindelwald. Bertapalah di situ selama sejam.

SALJI SWITZERLAND

Bila train sampai saja, terus kami lompat masuk. Nak cepat bukan apa, sebab nak kejar sampai di Gstaad sebelum malam! Sangat mencabar perjalanan ni.

GSTAAD

Sampai di Gstaad, dah hampir Maghrib. Masha-Allah cantik sangat Gstaad ni. Patutlah Saif Ali Khan dan Kareena Kapoor pilih Gstaad sebagai destinasi bulan madu mereka. Tak puas tengok bandarnya sangat cantik. Kecil tapi ada macam-macam. Sayangnya kami tak boleh stay lama.

Esoknya selepas jalan-jalan shopping sikit… kami terus bergerak ke Geneva. Oh ye, hari tersebut kebetulan Hari Kebangsaan Switzerland. Orang Swiss cuti dan keluar berpesta.

ROAD TO GENEVA

Alhandulillah akhirnya sampai juga ke Geneva. Seronok sangat mengenang kembali kenangan menyusur Tasik Geneva 2 tahun lalu. Pass kereta di parkir untuk kereta sewa, dan ambil shuttle bus ke Airport. Tamatlah perjalanan kami di Switzerland. Ke Heathrow kita!

Tips Memandu di Switzerland Supaya Tak Sesat

  1. Pastikan GPS yang diberi oleh syarikat kereta sewa adalah yang paling updated.
  2. Roaming handphone siap-siap (Maxis ada unlimited data per day) atau beli simcard Swiss untuk check navigation dengan GPS di handphone.
  3. Switzerland adalah left-hand drive.
  4. Jalan-jalan raya di seluruh Swiss tak kompleks pun. Kalau terlajak, senang je nak patah balik.
  5. Kalau boleh jangan sampai malam-malam, kebanyakan jalannya tak ada lampu jalan.

Memandu atau naik tren lebih bagus? Nantikan entry berikutnya….

Bila Barang Tertinggal di Hotel

Dulu-dulu kalau ada barang tertinggal di hotel, kami lupakan saja… rasa macam, takpe, entah dapat balik ke tidak. Padahal tak pernah cuba pun. Sweater Hafiy hadiah dari kawan yang dibeli di Cambodia pun tertinggal di hotel…

Tapi masa trip raya ke UK & Swiss baru ni, satu beg berisi barang-barang GoPro dan memory kad tertinggal di hotel berhampiran Heathrow Airport. Disebabkan memory card tu, tak boleh tidur saya. Saya hantar email kepada pihak hotel menyatakan ada barang tertinggal. Beri spesifikasi barangnya, dan detail penginapan di hotel itu. Hancur luluh bila dia kata, tak ada… kalau ada barang, housekeeping akan simpan. Saya cuba lagi, suruh dia periksa lagi sekali, saya kata penting sangat benda tu bagi saya…

Akhirnya barang tu disahkan ada.. selamat disimpan.

Mujurlah adik ipar saya yang bakal pulang ke Malaysia dari Cardiff bakal boleh mengambilnya dari hotel. Jadi tak adalah nak kena tanggung apa-apa kos penghantaran.

Syukur alhamdulillah.

Adakah Saya Sesuai Untuk Light Packing?

Dalam entry ini, saya ada menerima komen seperti di bawah:

tips packing baju

Macamana nak light packing, kalau anak asyik kotorkan baju, asyik kena tukar baju saja?

Sebenarnya, light packing ni walaupun sesuai untuk sesiapa saja, tapi:-

  • Ada ketika tak boleh light packing
  • Ada orang tak boleh light packing

Bila kita tak boleh nak light pack?

Semasa saya ke US untuk menghadiri Shaklee Live ( Global Convention Shaklee), walaupun saya nak, tapi tetap tak boleh nak light pack. Saya kena bawa banyak baju (dress, tuxedo, suit) untuk menghadiri acara rasmi seperti penyampaian anugerah, makan malam dan sebagainya.

Orang yang tak boleh light pack

Saya seorang yang simple. Selagi baju anak tak kena najis, tetap boleh dipakai. Kalau basah? Kerana itu untuk light pack kena pilih fabrik yang ringan dan mudah kering.  Untuk minimumkan kesan basah lenjun dengan peluh (panas kan), pilih fabrik mikrofiber contohnya Nike Dri-FIT. Kalau anda seorang yang pengemas, mungkin kurang sesuai untuk light pack. Ada kawan saya perlu tukar baju setiap kali solat, ada la tu sebab dia tersendiri… Sehari minima dah 5 pasang kan.

Bagaimana nak optimumkan penggunaan 3 pasang baju?

Bila kami mengembara, hotel hanya tempat untuk tidur saja. Seawal pagi kami dah bergerak keluar, dan bakal tiba ke destinasi bermalam seterusnya menjelang lewat petang. Sepanjang hari tu, saya tak kuasa nak tukar-tukar baju. Bila dah sampai ke destinasi, bersihkan diri dan cuci baju yang dipakai, pakai pula pasangan baju yang kedua. Keesokan harinya, pakai pula pasangan yang ketiga. Kalau belum check-out lagi, sempat untuk baju yang dibasuh untuk kering dalam sehari tu… Kalau dah kena check-out, seterika lah kasi kering apa lagi!

 

Menarik di Busan : Gamcheon Cultural Village

Semasa kami berkunjung ke Korea tahun lepas, tak sempat nak ke kampung yang cantik ni. Sebenarnya, tak tahu pun. Setelah disarankan oleh rakan-rakan dari Female Backpackers Community, kali ni berazam nak jejak kaki juga, walaupun badan tak berapa sihat.

Kenapa saya nak sangat datang ke Gamcheon Village ni?

Sebab ini…

SANTORINI OF ASIA

Cantik kan? Inilah kampung yang mendapat jolokan ‘Santorini of Asia’, dengan bangunannya yang berwarna warni di pinggiran bukit ni.

Mulanya kami memang tak tahu kat mana tempat ni. Ikut saja direction yang diberi… rupanya sangat dekat saja… dalam Google Map beritahu perjalanan  hampir 2 jam! Hampir putus asa tau, nasib baik pergi juga.

Cara nak sampai ke Gamcheon Village ni, boleh naik bas No 2, atau No. 2-2, dari Bujeon pun boleh, kena check route dia lah. Tapi paling mudah bagi saya, naik train, kemudian baru naik bas mini tu.

Cara ke Gamcheon Cultural Village dengan train:

Ambil metro Line 1 ke Toseong (menghala ke arah Sipyeong), kemudian bila dah sampai, keluar ikut Exit 8. Jalan sikit ikut kaki lima, cari PNU Cancer Center.. Lintas jalan dan tunggu di perhentian bas di depan Cancer Center tu. Naik bas No. 2 atau 2-2.Bas ni akan bawa ke Gamcheon. Biasanya di Gamcheon tu ramai-ramai akan turun. kalau tak ada orang, petunjuknya papan tanda warna-warni di atas bukit. Atau, beritahu saja pemandu bas tu nak berhenti di Gamcheon.

Ada cerita menarik di dalam perjalan ke Gamcheon, nanti saya cerita dalam entry lain ya!

Persatuan Ibubapa Yang Mempunyai Anak Pramatang

Ibu bapa yang mempunyai anak pramatang pastinya merasa kegusaran yang berbeza.. lebih-lebih lagi kerana anak pramatang ni perkembangannya lain dari anak-anak yang lahir cukup bulan.

Kami, ibu-ibu yang memiliki anak pramatang, telah bersatu menubuhkan sebuah persatuan.. OK bukan persatuan sebenarnya, sebuah group di FaceBook untuk ibubapa yang mempunyai anak pramatang.

Ibu-ibu dan bapa yang ada mempunyai anak pramatang, marilah sertai kami di Group Jewel, tempat kita berkongsi segala rasa, petua, tips dan segalanya tentang anak-anak kita.

Untuk menyertai, sila hantar maklumat di bawah kepada ADMIN JEWEL, atau email kepada sauberlina@gmail.com.

Nama Ibu/Bapa:

Nama dan URL FaceBook :

Nama Anak Pramatang :

Tarikh Lahir :

Minggu Dilahirkan:

Negeri Tempat Tinggal :

Sama-sama kita saling menyokong antara satu sama lain OK!

Menarik di Busan : Jagalchi Fish Market

Selepas setahun, kami kembali ke Busan. Kembara Busan tahun lepas dalam entry ini. Yang bestnya, dapat balik bilik tahun lepas.

Stail backpackers, bila ada offer tiket penerbangan murah, terus grab. Bawa semua anak-beranak. Kebetulan sekolah Hafiy bercuti sempena Deepavali. Memang sesuai sangatlah.

Di Jagalchi ni kami ada satu restoran favourite di area pasar terbuka yang jual ikan. Restoran yang dalam bangunan tu… entah, kurang menarik bagi kami. Tapi kalau nak makan sashimi ikan jerung, bolehlah ke sana.

Hari pertama sampai… Jejak di waktu malam. Kebetulan saya demam… Flat saja di siang hari. Lepas Maghrib baru keluar. Sekarang musim luruh, belum jam 6 petang dah Maghrib.

Di kiri kanan ni kedai-kedai makan… Pilih ikan atau apa saja hasil laut, kemudian dia terus potong – sashimi!

Lepas tu siang hari pula

Kalau yang ahjuma jual ni ada banyak yang frozen

Ramai orang di hari Sabtu

Di sekitar Jagalchi ni ada banyak pasar… Sepanjang pesisir selat mengadap Yeongdo Gu.

Ada Beach Market.

Traditional Market.

Market-market ni jual macam-macam barang keperluan dapur.

Bangunan Jagalchi Market.

Ada tugu globe.

Depan restoran favourite. Ampunkan jari Ahjumma itu. (Tak reti nak sebut apa namanya. Nak tanya pun diorang tak faham English)

Sashimi! Macam tak percaya boleh telan mentah-mentah macam ni.

Side dish. Bukan ini je, macam2 benda free dibaginya. ‘Service’ katanya… Ikan goreng tu pun dapat free.

Bagaimana nak ke Jagalchi Market? Paling senang, naik tren Line 1 ke stesen Jagalchi. Keluar ikut exit 10 (Jagalchi Market). Dah keluar, jalan terus di kaki lima, sampailah ke hujung bangunan, belok kanan, jalan terus. Lintas jalan besar. Masa ni dah start dah pasar-pasar terbuka tu. Jagalchi Market di sebelah kiri, pasar terbuka dan restoran favourite di arah kanan.

Dari Jagalchi boleh jalan kaki ke Lotte Town berhampiran Stesen Nampo, dan PIFF Square serta Gukje Market yang terletak di other side of the road. Nak senang, turun balik ke subway dan keluar ikut exit 7 untuk ke Gukje dan PIFF.

Saya Nak Pergi Umrah

Setiap kali tunaikan umrah (wah, macam banyak kali saja kan!) kita pasti akan disambut dengan penuh keharuan oleh mutawif, penduduk Mekah.. “Tetamu Allah” kata mereka.

Dulu saya macam skeptikal sikit. Like.. sesiapa pun boleh ke Mekah kot. Asal ada duit.

TANAH HARAM

Tapi…

Sesungguhnya memang benar panggilan Allah untuk jejak kaki ke Baitullah.

Ada orang ada banyak duit, tapi tak dapat pergi sebab tak ada masa.

Ada orang ada banyak masa, tapi tak dapat pergi sebab tak ada duit.

Ada orang ada banyak duit, ada banyak masa, tapi tak dapat pergi juga.

Hujung tahun ni… saya merancang nak menunaikan umrah dengan Ukhwah Harmoni Travel and Tours pada hujung tahun ini. Ukhwah Harmoni adalah sebuah agensi yang menawarkan pakej umrah serta pelancongan untuk luar dan dalam negara. Salah sebuah cawangan Ukhwah Harmoni di Kubang Kerian, Kelantan, adalah milik abang BFF saya, Efie Muhamad.

Semua dah siap, dokumen semua dah hantar,… namun ada berita yang membuatkan saya tak dapat nak jejak kaki ke sana…

Betapa mahalnya jemputan Allah ke Tanah Suci. Namun ia tidak menjadikan seseorang itu mulia atau maksum dengan berapa kali kedatangan ke Mekah dengan mengerjakan umrah. Hakikatnya kita tetap manusia biasa yang tak lepas dari melalukan kesalahan.

Semoga rakan-rakan serombongan selamat tiba menunaikan ibadah Umrah dan mendapat keredhaan Allah SWT.

My Super Kids is the best blogging community for Malaysian. Leverage on my vast knowledge & experience for your own advantage! Come & experience a hidup seorang blogger