Tag Archives: syawal

Berbelanja Dengan Berhemah di Musim Perayaan

Benda biasa bila musim perayaan i.e. Aidilfitri tiba, ialah di beberapa lokasi membeli-belah menjadi padat dengan manusia yang bershopping untuk persiapan menyambut raya. Saya pun surrender nak ke tempat2 macam Jalan TAR, shopping2 complex dalam minggu2 terakhir sebelum raya (dan bila dah dapat gaji), sah2 umat manusia sepenuh2 alam.

Bagi kami, musim raya ni adalah peluang untuk mendapatkan pakaian baru, bagi kami suami isteri dan anak2. Alang2 beli baju baru, boleh buat raya dulu kan. Biasanya baju2 saya adalah baju raya merangkap baju gi kenduri merangkap baju berjalan merangkap baju kerja. Jadi, boleh berjimatlah bagi golongan takde duit berpendapatan sederhana macam kami ni.Untuk anak-anak pun, baju2 yang sesuai untuk occasion yang berbeza2.

Langsir, perabot? Buat masa ni kami tak pernah tukar apa2. Mungkin sebab tinggal dengan mak. Lagipun saya rasa tak perlu nak beli baru, recycle je yang mana ada dalam almari. Sekarang pun almari dah penuh dengan langsir.. janganla nak beli2 baru lagi kan. Kalau nak jual balik ke, kasi orang ke, ada jugak faedahnya daripada memenuhkan ruang je.

Kami ni sebenarnya bukan jenis tiap2 minggu/tiap2 bulan beli baju baru, so memang tak kisah sekali sekala raya ni sakan sikit beli belah pakaian baru. Sebab memang akan dipakai sepanjang tahun sampailah raya tahun depan pula :D

Apa-apa pun, berbelanja biarlah ikut saiz poket. Memanglah kalau boleh semua orang nak bergaya, berbaju baru… tapi kalau sampai kena berhutang, siap buat personal loan lagi.. Itu macam dah over la pulak kan. Hari Raya ni kita nak meraikan kemenangan kita menewaskan hawa nafsu dalam bulan Ramadhan, tup2 kita pulak dikalahkan dek hawa nafsu bila beraya.

Jangan terkejut kalau saya kata pernah jumpa dengan orang yang sanggup pinjam Along (eh, bukan saya) semata2 untuk beli baju raya.

Sambutlah Hari Raya dengan rasa syukur, kerana kita berjaya lalui Ramadhan. Walaupun tak mampu berbaju baru, sunnahnya ialah baju yang tercantik, baju terbaik, bukannya baju baru merelit2. Didiklah anak2 dengan kesederhanaan, ajari mereka bahawa kegembiraan Syawal tu tak terletak pada semua benda baru (in case kita tak mampu nak sediakan, tapi kalau mampu, janganlah kedekut, besar pahala buat anak2 gembira).

Semoga tak ada yang jatuh bengkrap sebab nak sakan beraya. Tapi rasanya recently masyarakat kita dah sedar tentang kepentingan pengurusan kewangan. Maklumlah, gedebop, minyak naik. Gedebop, barang naik. Gaji bila nak naik lagi? Hehe.

Sempena Aidilfitri ni, dan sempena kembalinya saya ke alam pekerjaan sebaik saja lepas raya (sob sob sob), maka suami tercinta telah menghadiahkan 3 pasang baju baru, yang seperti saya katakan merangkap baju kerja, baju kenduri, baju jalan2, baju formal, baju itu baju ini. Alhamdulillah, boleh la saya bergaya kurang sikit dari mak datin tahun ni :P

gaya warisan

Dapat beli baju siap kat sini dah bergetar2 poket dibuatnya Hahaha. Semoga suatu hari nanti dapat merasa pakai baju designer :)

Selamat Membuat Persiapan Raya dan Mengakhiri Ramadhan dengan selamatnya…

Mendidik Anak Meraikan Ramadhan dan Syawal – Contest By Catatan Ibu & Anakku Sayang

Sempena Ramadhan ini, blog Catatan Ibu dan Anakku Sayang menganjurkan pertandingan menulis tentang Ramadhan, Syawal dan Anak-Anak.

giveaway

Hadiahnya menarik juga, hadiah pertama berupa heat therapy dan hadiah kedua ialah cloth diapers. Ada hadiah misteri juga!

Jadi saya mengambil peluang ini untuk berkongsi tentang pengisian Ramadhan dengan anak-anak…

Ramadhan, seharusnya bukan saja bulan untuk menahan lapar dan dahaga dan melalukan ritual biasa seperti puasa dan terawih semata-mata. Bulan Ramadhan ialah bulan penuh kemuliaan, bulan di mana pintu2 syurga dibuka, pintu2 neraka ditutup, al-Quran diturunkan, rahmat yang banyak dan syaitan dibelenggu. Malah di dalamnya terdapat satu malam yang mana lebih baik dari 1000 bulan.

Jadi amatlah penting untuk mendidik anak2 agar menunggu2 dan meraikan Ramadhan, bukan semata2 menunggu untuk beraya dan bermain bunga api, tapi mengecap nikmat Ramadhan yang sebenar.

Bagi anak-anak kecil seperti Hafiy dan Fahry (2 tahun dan 9 bulan), tidak mustahil untuk memperkenalkan kemuliaan bulan ini kepada mereka. Kerana bulan ini bukan sekadar berpuasa, tapi juga untuk memperbaiki segala segi samada ibadah mahupun keperibadian.

Menganjurkan Parti Sambutan Ramadhan

Anak2 sukakan parti. Adakan parti menyambut Ramadhan persis parti harijadi dengan belon2, riben2, hadiah2 dan sebagainya sebagai cara untuk menggembirakan mereka bila datangnya Ramadhan. Biasakan mereka bahawa Ramadhan ialah satu bulan yang ditunggu2 dan diraikan kerana banyaknya kelebihan di dalamnya, dan bukan hanya satu period untuk menyambut raya.

Let’s have Ramadhan party!!!

Menyampaikan Salam Ramadhan

Ucapan selamat menyambut Ramadhan, selain dari menghantar SMS kepada kenalan, juga boleh dipraktikkan dengan anak-anak dengan membuat kad ucapan Ramadhan bersama mereka, dan menggalakkan mereka mengucapkan salam Ramadhan kepada datuk nenek dan saudara-mara melalui telefon.

Latih mereka berpuasa

Ada hari2 yang saya tidak memasak untuk mereka (tapi tetap bagi susu badan), dan memberitahu mereka tentang puasa. Anak sekecil Fahry mungkin tidak tahu meminta makanan tapi berikan mereka motivasi bahawa saat2 yang paling menggembirakan ialah bila kita berbuka puasa, sebagaimana hadis Rasulullah SAW “Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya”.

Bila anak sudah pandai berkata-kata dan mengeluh “Lapar…” seperti Hafiy, ceritakan padanya tentang hikmah puasa, dan bagaimana anak-anak yang kebuluran tidak ada makanan tapi mereka sabar. (Walau bagaimanapun jangan paksa jika mereka tak tahan).

Membuat Lapbook atau Buku Kecil Ramadhan

Bersama2 membuat lapbook yang mengumpulkan kepentingan, hukum2 dan hikmah Ramadhan yang menarik agar anak2 berasa seronok membuat dan melaksanakan isinya.

bukukecil

Contoh buku kecil Ramadan yg dibuat dari kertas terpakai saja.

isi

Contoh isinya

Melukis dan Mewarna Poster Ramadhan

Bersama-sama melukis dan mewarna poster tentang Ramadhan dengan berbagai-bagai tema, contohnya, awal Ramadhan rahmat, pertengahan maghfirah dan akhirnya pembebasan dari neraka; lailatulqadar; dan sebagainya.

Membawa Anak-anak ke Masjid

Bukanlah semata2 untuk menunaikan solat terawih, kerana kita boleh membuatnya di rumah. Tapi sebagai pengenalan kepada masjid dan institusinya, berkenalan dengan kawan baru, berjemaah dan sebagainya, seterusnya menanam semangat cintakan masjid di hati anak2.

Menggalakkan Anak-anak Membuat Kebaikan

Tunjukkan mereka tentang perbuatan2 baik, jauhi mengumpat, banyakkan sedekah, mengaji Quran, menghadiri majlis ilmu, bersilaturrahim dan sebagainya.

Memberi Hadiah Sempena Ramadhan

Bukan saja upah puasa, tapi hadiah apabila tibanya bulan Ramadhan, agar mereka berasa seronok dengan kedatangan bulan ini, dan kaitkan hadiah dari kita dengan hadiah dari Allah yang mengiringi bulan ini. “Kalau suka hadiah dari Mommy, hadiah dari Allah laaagi best tau”. Hadiah tak perlu benda2 yang unik, cukuplah sepasang baju raya yang pasti membuat mereka gembira.

Hadiah untuk Hafiy yang belum dikemas lagi *malu~~*

Bercerita Tentang Hikmah dan Peristiwa Penting

Mungkin anak2 tertanya2 kenapa istimewa sangat bulan ini. Ceritakan kepada mereka tentang turunnya al-Quran, lailatul qadar, Perang Badar dan sebagainya. Jadikan cerita2 kita menarik dan bermotivasi untuk mereka terus meraikan Ramadhan, sekaligus memotivasikan kita untuk mengisi Ramadhan dengan sepenuhnya.

Bersama Menggali Ilmu Untuk Menghentikan Amalan-Amalan Baik Tapi ‘Serong’ di Bulan Ramadhan

Mungkin kita tak sedar, dan mungkin kita rasa kita dah buat yang terbaik tapi sebenarnya kita masih kurang betul, mungkin sebab kurang ilmu. Antara perkara yang selalu orang pandang remeh ialah:-

  • Tidak menerangkan tentang uzur syarie kepada anak2. Ada yang malas nak terangkan kenapa orang perempuan tidak puasa.
  • Memandang remeh tentang rukhsah puasa dan menganggap mereka yang mengambil rukhsah sebagai ‘malas’ dan tak kuat iman. Kita harus berlapang dada dalam hal ni kerana rukhsah juga amalan Rasulullah SAW.
  • Tidak suka pada majlis ilmu antara rakaat2 terawikh kerana mengganggu kelancaran jemaah yang nak solat 21 rakaat. Ingatlah solat terawih itu sunat, tapi metuntut ilmu wajib. Yang wajib itu lebih utama.

Jadi, untuk menghentikan kekeliruan ini, bersama2lah kita dengan anak2 menggali dan menghadam ilmu2 tentang agama kita sendiri, supaya kekeliruan kita terhenti setakat ini dan anak2 kita mendapat pemahaman yang lebih jelas tentang Islam. Ilmu ni boleh didapati melalui pembacaan, menghadiri majlis2 ilmu dan bertanya pada yang pakar.

Maka apabila tibanya Aidilfitri, tidaklah ia menjadi sambutan ‘adat’ semata2 sebaliknya benar2 perayaan dan ‘upah’ setelah melaui Ramadhan yang penuh dengan dugaan, kesabaran dan sebagainya. Berikan semangat ‘berbaloi sambut raya bila amalan berganda2 di bulan Ramadhan’ kepada anak2 kita, daripada menunggu2 bila nak raya walhal puasa cuma sekadar lapar dan dahaga saja.

Kemudian, ajari mereka tentang perkara2 sunat tentang perayaan yang disyariatkan ni.

  1. Mandi sunat Aidilfitri – bukan sekadar mandi tapi berniat mandi sunat Aidilfitri dan mendapat pahala dengannya.
  2. Memakai baju yang cantik dan bau-bauan – Rasulullah memakai jubah tercantik semasa pegi solat Aidilfitri. Baju cantik tak semestinya baju baru. Bila menganggap beraya semua kena baru, jadilah bagi golongan kurang kemampuan terasa ‘tak dapat beraya sebab tak ada pakaian baru’. Salah tu, Aidilfitri adalah perayaan besar yang disyariatkan pada kita dan merayakannya bukan kena ada baju baru.
  3. Makan sedikit sebelum keluar solat HariRaya – Rasulullah menjamah sedikit kurma sebelum keluar bersolat.
  4. Beramai-ramai ke masjid – Pada zaman Rasulullah SAW, walaupun wanita haid dan budak2 kecil, digalakkan ke masjid untuk beramai2 meraikan Aidilfitri. Walaupun tak boleh solat tapi bersama2 dengan orang lain untuk menyaksikan perayaan agung ni.
  5. Pergi dan pulang ke masjid menggunakan jalan berbeza – Supaya kita boleh menziarahi sanak saudara dan jiran tetangga dalam perjalanan balik. Kalau lalui jalan sama pun, ‘beza’nya ialah masa pergi ktia terus ke masjid, bila balik ktia singgah menyinggah untuk beraya.
  6. Saling mengucapkan selamat hari raya – Amalan pada zaman Rasulullah ialah saling mengucapkan “Semoga Allah menerima amalan Ramadan kamu”.
  7. Bertakbir raya – Rasulullah SAW bertakbir raya semasa keluar dari rumah hinggalah sampai ke masjid tempat solat raya.

Bagi ibubapa dan orang yang mampu, pemberian duit raya kepada kanak2 adalah digalakkan dan tidak dianggap membazir, kerana dengan pemberian tu kanak2 berasa gembira. Besar pahalanya bila kita gembirakan dan muliakan kanak2, kerana Rasulullah juga muliakan kanak2. Untuk anak2 kita ni, patutlah dipupuk dalam diri mereka perasaan bersyukur bila dapat banyak duit raya dan berlapang dada bila tak dapat, dan tidak membanding2kan “orang ni bagi banyak”, “orang tu bagi sikit” atau “aku dapat banyak, “Dia dapat sikit”.

  • Latih mereka agar jangan membazir. Baju raya biarlah yang boleh dipakai lain kali pula, bukan hari raya saja. Tahun depan dah tak muat kan.
  • Didik mereka agar tidak terlalu gembira dengan keberadaan mereka dan mengejek orang lain yang tiada, cthnya tak ada baju baru.
  • Galakkan semangat setiakawan dan kejiranan bila sama2 keluar beraya.
  • Tunjukkan tauladan pada mereka bahawa pergi beraya bukan nak kutip duit raya tapi nak berukhwah dan bermaaf-maafan.
  • Beritahu mereka agar berpada2 dan berhati2 bila keluar beraya. Kunjungi rumah2 yang dikenali, bersama2 kawan2 yang dikenali sahaja.
  • Bawa mereka menziarahi pusara dan membaca Yaasin serta ingatkan mereka tentang kematian.
  • Ceritakan tentang hikmah 1 Syawal yang bukanlah semata2 untuk beraya sakan dan balas dendam lepas puasa sebulan.
  • Asuh mereka agar terus memuliakan Ramadhan dan meraikan Syawal.

Semoga raya kita benar2 satu tanda kemenangan ke atas hawa nafsu, jangan pula kita dan anak2 kalah pada hawa nafsu dek kerana ghairah beraya :)

**Jika anda ada tips dan pengalaman menarik sempena Ramadhan dan Syawal, sertailah gievaway ni :)

Salam Akhir Ramadhan dan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin!