Tag Archives: darjah satu

Hari Pertama Anak Masuk Darjah Satu

Alhamdulilllah, dah 3 Januari hari ni. Dah 2 hari Hafiy memulakan pembelajaran sekolah rendahnya. Homeschool? Nampaknya I’m not ready for that. Atau, lebih baik serahkan pada yang lebih pakar (Cikgu). Di rumah kita support dengan latihan dan sebagainya. Hmm  tapi Hafiy belum masuk sekolah agama lagi. Agak-agak mampu ke tak nak menyekolah-agamakan di rumah? :D bukan tentang akhlak je tapi Bahasa Arab segala tu. Di sekolah dia akan ambil matapelajaran Mandarin, insya-Allah, sebagai sambungan dari pelajaran Mandarin di Tadika. Bahasa Arab ingat nak sambung di sekolah agama, atau di Baghdadi Playschool.

Budak-budak darjah satu sekarang ni dah tak macam zaman kita dulu kot. Dulu-dulu ada yang mak kena tunggu sampai petang dalam minggu pertama tu (eh, tapi saya dari pagi duk sorang-sorang je..). Berak kencing dalam kelas semua ada. Tengok budak-budak darjah satu sekarang muka semua dah cerdik. Mungkin sebab kebanyakannya pun dan ke tadika sebelum ni, dan dah diajar berdikari sejak kecil. Atau mungkin sebab dulu saya sekolah kampung je, LOL.

Hari pertama, seperti biasa Hafiy bukan senang nak bangun pagi. Tapi okeylah dia tak protes. Suruh mandi pun dia mandi sendiri, pakai baju semua OK. Bekalkan dia dengan nasi goreng dah sedikit buah. Sebelum hantar adik-adiknya ke tadika, hantar dia dulu. Sengaja pilih tempat untuk Hafiy di depan meja guru. Biar cikgunya nampak sikit dia, kasi perhatian lebih sikit :D

Ramai ibu bapa yang tunggu anak di sekolah, tapi saya tak boleh nak tunggu. Lepas hantar Hafiy, hantar adik-adiknya, dan ada appoinment dengan anak bisnes di One Utama. Sibuk betul emak ni, anak sendiri, anak bisnes semua kena jaga. Kena juga jumpa beliau hari tu sebab mereka dah nak balik ke Doha. Ye, Doha di Qatar nun beribu batu dari Malaysia. Walaupun jauh tapi tetap boleh jadi anak bisnes saya, dunia online katakan :)

Jam 12.35 tamat sekolah. Hafiy macam biasa, memang berdikari. Check nasi dia tak makan habis pun, tak lapar pun katanya. Ramai kawan beli di kantin (ready!).

2 minggu terawal ni di sekolah tu ada minggu transisi, orientation week ala-ala minggu aluan Siswa macam tu. Belum mula belajar lagi, tapi budak-budak ni diajar untuk membiasakan diri dengan budaya sekolah. Cikgu tunjuk kawasan sekolah, bilik-bilik darjah, bilik-bilik terutama bilik guru dan pejabat. Budak-budak ini tak dibenarkan bawa telefon tangan, jadi mereka ajar macamana nak hubungi ibu bapa dari pejabat sekolah.

Syukurlah Hafiy mudah biasa dengan keadaan baru. Dia pun suka ke sekolah. Kawan-kawan ramai katanya (tapi sorang pun dia tak tahu nama kawannya tu…). Mulanya berdebar juga takut dia rasa terasing ke (Hafiy agak pendiam sikit) tapi nampaknya macam okey. Belum borak dengan guru kelas dia lagi, kena tanya juga ni, jangan dia kena buli ke apa ke… (mak-mak memang risau kot anak kena buli kan).

Memang banyak perubahan Hafiy sejak memulakan darjah 1 ni. Dah boleh tidur awal (sebelum ni sangat risau sebab dia biasanya jam 1-2 pagi baru nak tidur), dan boleh bangun awal. Tapi dari segi kemanjaan semua tu masih tak hilang lagi. Tak ape lah, apa-apa pun tahun ni segalanya berubah, jadual saya pun berubah. Anak dah sekolah dah jadi terhad sikit, maklumlah kena hantar, kena ambil. Namun begitu sangat bersyukur kerana dah tak perlu pening siapa nak hantar ambil, semuanya boleh buat sendiri :)

Selamat naik darjah satu dan selamat tahun baru kepada semua kawan Hafiy!

Pendaftaran Masuk Sekolah Tahun 1 Online

Tok Ma memberitahu sekarang ni nak mendaftar masuk sekolah darjah 1 dah boleh buat online. Kami sebagai ibu bapa yang tak ada contact di sekolah rendah berdekatan, berkenaan bila mereka mula buka pendaftaran, rasa seronok lah. Senang kan daftar online. Walaupun Hafiy baru nak masuk 3 tahun, tapi kena daftar cepat-cepat (masa umur 4 tahun) untuk dapatkan tempat di sekolah pilihan kami. Kalau tak kena lah masuk sekolah lain.

Nak memilih sekolah untuk anak, oh memang hari2 kami bincangkan. Sekolah rendah di mana, sekolah menengah nanti nak masuk SBP ke sekolah biasa… Tapi khabarnya JPA dan tetapkan bagi sekolah harian, untuk dapatkan scholarship JPA perlu sekurang-kurangnya 9A+ dan kegiatan ko-kurikulum. Apa gilaaaa… siapa je yg dapat 9A+, isk3x. Pastu kalau dapat 9A+ tapi tak ada kegiatan ko-ku pun tak layak jugak.

Jadi, apakah sekolah berasrama penuh menjadi pilihan kami? Ataupun sekolah swasta? Kalau dah sekolah harian biasa dah macam tu punya susah nak dapatkan scholarship, JPA lagi tu.. sekolah yang tak tersenarai macamana? Kena skor gila2 dalam SPM ditambah kegiatan ko-ku seperti jadi kapten pasukan bola sepak la gamaknya… Tak ada UPSR & PMR pun tambah pressure kat tempat lain.

Berbalik kepada pendaftaran tahun 1 online, maka saya pun carilah di mana letaknya situs (eceh, cakap Indon pulak) untuk mendaftarkan si Hafiy. Walaupun bukan sekarang tapi just to get the overview.

Tapi saya cuma dapat buka yang negeri Selangor saya. Negeri lain termasuk Kuala Lumpur tak ada buat lagi kah?

Tak apa, kita akan terus keep on updated dengan benda ni. Taknaklah Hafiy terlepas nak sekolah dekat dengan rumah!

mei 003

Dah besar anak-anak saya. Jap lagi masuk sekolah dah.