Tag Archives: baju raya

Berhias Menurut Islam – 13 Panduan Berhias Yang Dibenarkan

Berhias menurut Islam adalah fitrah wanita. Ingin kelihatan cantik, berdandan, memakai perhiasan adalah tabiat semulajadi yang ada pada diri wanita. Kerana itu tidak hairan jika berbanding lelaki, wanita lebih banyak menghabiskan duit untuk kecantikan.

Artikel di bawah adalah dipetik dan diubahsuai dari Majalah Nur, September 2010 untuk tatapan bersama, sempena Aidilfitri yang bakal menjelang.

Islam tidak melarang wanita kelihatan cantik namun mestilah mengikut peraturan berdasarkan tempat serta situasi tertentu. Muslimah harus tahu selok belok berhias dalam Islam supaya tidak terikut2 dengan budaya yang di luar batas agama. Contohnya hari ni kita dapati ramai wanita Islam yang berambut perang (menggunakan dye tanpa mengira halal atau haram), berkuku merah (cutex) dan pelbagai jenis pakaian.. dah jadi pemandangan biasa.

Berikut adalah panduan berhias menurut Islam dari segi mewarna rambut, berinai, dan aksesori:

1. Mewarnakan rambut

Mewarnakan rambut dengan inai tidak salah dan dibenarkan Islam sebagaimana fatwa Yusuf Qadrawi : “Sebahagian dari perkara yang tergolong di dalam masalah perhiasan ialah mewarnakan rambut dan janggut yang telah beruban. Telah datang satu riwayat yang memperjelaskan bahawa orang2 Yahudi dan Nasrani enggan mewarnakan rambut dan mengubahnya dengan beranggapan, antaranya berhias dan memperelok diri itu dapat menghindarkan erti peribadatan dalam agama. Sebagaimana yang dilakukan oleh para rahib dan ahli zuhud yang bersikap berlebih-lebihan”.

2. Warna rambut yang dibenarkan bagi orang tua

Tidak dibenarkan menggunakan warna hitam untuk mewarnakan rambut yang telah beruban. Sabda Rasulullah SAW kepada Abu Qufahah yang beruban rambutnya “Ubahlah ini (uban) tetapi jauhilah warna hitam” (HR Muslim)

3. Warna rambut yang dibenarkan bagi orang muda

Orang-orang yang lebih muda dari Abu Qufahah, tidak berdosa mewarnakan rambut dengan warna hitam. Dalam masalah ini al-Zuhri berkata “Kami mewarnakan rambut dengan warna hitam apabila wajah masih kelihatan muda, tetapi apabila wajah telah berkedut dan gigi telah goyang,kami tinggalkan warna hitam” (Fathul Bari).

4. Bahan untuk pewarna rambut

“Sebaik2 bahan yang digunakan untuk mewarnakan rambut yang beruban ialah pokok inai dan katam” (HR Tirmizi & ashabussunan).

Katam ialah sejenis pokok yang tumbuh di Yaman yang mengeluarkan pewarna berwarna hitam kemerah-merahan.

5. Pewarna komersial?

Apa-apa produk boleh digunakan selagi ia bebas dari najis dan tidak menghalang air untuk sampai ke anggota wuduk atau ketika mandi hadas.

6. Pemakaian inai

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan bersidang pada Oktober 2009 memutuskan pemakaian inaiĀ  pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita samada samada sudah berkahwin atau belum selagi tidak menimbulkan fitnah.

Walau bagaiamanapun ianya terhad pada pergelangan tangan atau kaki sahaja, dan warnanya tidak boleh yang bersifat kekal seperti tatu atau daru bahan2 yang meragukan.

7. Inai ukir

Inai ukir dibenarkan dengan syarat corak-coraknya adalah dari unsur daun dan tumbuh-tumbuhan. Tidak dibenarnya menggunakan corak haiwan, watak dewa dewi atau ajaran dan apa jua lambang yang bertentangan dengan ajaran Islam.

8. Pewarna kuku

Pewarna kuku (cutex) diharamkan kerana ia menghalang air wuduk untuk sampai. Sebaliknya penggunaan daun inai diharuskan sekiranya berniat berhias untuk suami. Lagipun daun inai banyak khasiatnya.

9. Sifat inai

Inai bersifat panas dan melahirkan rasa cinta. Wangian yang terbaik ialah dari bunga inai. Memakai inai pada tangan dan kaki adalah kebiasaan masyarakat Timur terutama bagi penganting baru.

10. Memotong kuku

Memotong kuku adalah sunat untuk menghilangkan kotoran yang terkumpul di bawah kuku, yang boleh menghalang air wuduk.

11. Sunat memotong kuku

Menurut imam Nawawi, sunat memotong kuku bermula dari jari sebelah kanan keseluruhannya, bermula dari jari telunjuk sehingga kelingking, kemudian ibu jari. Sebaik-baik dilakukan pada hari Jumaat.

12. Etika pemakaian

Islam mengharamkan pemakaian baju atau sarung yang melewati kedua-dua buku lali berdasarkan hadis Rasulullah SAW “Apa yang di bawah kedua mata buku lali berupa srung, maka tempatnya di neraka” (HR Bukhari).

13. Pemakaian wangian

Wangian untuk wanita hendaklah nyata warnanya manum ringan baunya, manakala haruman untuk lelaki hendaklah kuat baunya tapi tidak berwarna. Namun sekiranya seseorang wanita ke masjid, tidak dibenarkan memakai wangian.

Komen saya:

Apa-apa pun berbalik kepada yang asas. Berhiaslah untuk menunjukkan keindahan Islam, terutama kepada orang bukan Islam. Janganlah kelihatan selekeh, baju tak bergosok, dan sebagainya. Orang luar tengok pun nampak tak elok bukan. Dan usahlah berhias sebab nak menunjuk-nunjuk kecantikan kita dan membanding-banding dengan orang lain. Kita semua memang cantik diciptakan Allah.

Pakai wangian sekadar untuk menutup bau badan. Jangan pula tak pakai apa-apa langsung sampaikan orang lain yang bersama kita terpaksa tahan nafas bila bersama dengan kita. Sekurang-kurangnya pakailah deodoran yang tak berbau. Kasihan hidung orang, terpaksa tahan bau busuk badan kita.

Bercantik-cantik di hari raya adalah sunnah, di mana Rasulullah sendiri mengenakan pakaian tercantik pada hari raya.

berhias dalam Islam

Baju Kurung Menyusu UPDATED

Ya, kami sudah ada stok untuk baju kurung menyusu Bling Buubies, tapi ada masalah teknikal sikit maka belum dapat upload lagi di website www.blingboutique.biz.

Tapi saya ada sample nya di sini.

Bling Buubies_transparent

awal jun 031

Pandangan hadapan

awal jun 032awal jun 033

Bukaan menyusu

awal jun 034awal jun 035

Butang tersorok

Kurung menyusu Bling Buubies mempunyai pelbagai corak dan warna yang unik, iaitu satu baju hanya mempunyai satu corak, tidak ada baju yang bercorak sama. Harganya berbeza mengikut jenis kain dan aksesori, seperti batu permata, bling-bling dan sebagainya.

Kini kami ada tawaran pembukaan sehingga 50%. Bole hubungi saya untuk lanjutan tentang corak, saiz, cara membuat tempahan dan sebagainya.

UPDATE : KATALOG TENGOK KAT SINI

Berbelanja Dengan Berhemah di Musim Perayaan

Benda biasa bila musim perayaan i.e. Aidilfitri tiba, ialah di beberapa lokasi membeli-belah menjadi padat dengan manusia yang bershopping untuk persiapan menyambut raya. Saya pun surrender nak ke tempat2 macam Jalan TAR, shopping2 complex dalam minggu2 terakhir sebelum raya (dan bila dah dapat gaji), sah2 umat manusia sepenuh2 alam.

Bagi kami, musim raya ni adalah peluang untuk mendapatkan pakaian baru, bagi kami suami isteri dan anak2. Alang2 beli baju baru, boleh buat raya dulu kan. Biasanya baju2 saya adalah baju raya merangkap baju gi kenduri merangkap baju berjalan merangkap baju kerja. Jadi, boleh berjimatlah bagi golongan takde duit berpendapatan sederhana macam kami ni.Untuk anak-anak pun, baju2 yang sesuai untuk occasion yang berbeza2.

Langsir, perabot? Buat masa ni kami tak pernah tukar apa2. Mungkin sebab tinggal dengan mak. Lagipun saya rasa tak perlu nak beli baru, recycle je yang mana ada dalam almari. Sekarang pun almari dah penuh dengan langsir.. janganla nak beli2 baru lagi kan. Kalau nak jual balik ke, kasi orang ke, ada jugak faedahnya daripada memenuhkan ruang je.

Kami ni sebenarnya bukan jenis tiap2 minggu/tiap2 bulan beli baju baru, so memang tak kisah sekali sekala raya ni sakan sikit beli belah pakaian baru. Sebab memang akan dipakai sepanjang tahun sampailah raya tahun depan pula :D

Apa-apa pun, berbelanja biarlah ikut saiz poket. Memanglah kalau boleh semua orang nak bergaya, berbaju baru… tapi kalau sampai kena berhutang, siap buat personal loan lagi.. Itu macam dah over la pulak kan. Hari Raya ni kita nak meraikan kemenangan kita menewaskan hawa nafsu dalam bulan Ramadhan, tup2 kita pulak dikalahkan dek hawa nafsu bila beraya.

Jangan terkejut kalau saya kata pernah jumpa dengan orang yang sanggup pinjam Along (eh, bukan saya) semata2 untuk beli baju raya.

Sambutlah Hari Raya dengan rasa syukur, kerana kita berjaya lalui Ramadhan. Walaupun tak mampu berbaju baru, sunnahnya ialah baju yang tercantik, baju terbaik, bukannya baju baru merelit2. Didiklah anak2 dengan kesederhanaan, ajari mereka bahawa kegembiraan Syawal tu tak terletak pada semua benda baru (in case kita tak mampu nak sediakan, tapi kalau mampu, janganlah kedekut, besar pahala buat anak2 gembira).

Semoga tak ada yang jatuh bengkrap sebab nak sakan beraya. Tapi rasanya recently masyarakat kita dah sedar tentang kepentingan pengurusan kewangan. Maklumlah, gedebop, minyak naik. Gedebop, barang naik. Gaji bila nak naik lagi? Hehe.

Sempena Aidilfitri ni, dan sempena kembalinya saya ke alam pekerjaan sebaik saja lepas raya (sob sob sob), maka suami tercinta telah menghadiahkan 3 pasang baju baru, yang seperti saya katakan merangkap baju kerja, baju kenduri, baju jalan2, baju formal, baju itu baju ini. Alhamdulillah, boleh la saya bergaya kurang sikit dari mak datin tahun ni :P

gaya warisan

Dapat beli baju siap kat sini dah bergetar2 poket dibuatnya Hahaha. Semoga suatu hari nanti dapat merasa pakai baju designer :)

Selamat Membuat Persiapan Raya dan Mengakhiri Ramadhan dengan selamatnya…