Susu Ibu Menyusu Tanpa Pengambilan Vitamin

by admin on August 23, 2010 · 3 comments

Perlukah makan vitamin/supplement semasa menyusukan anak? Bukankah susu ibu memang dah cukup berkhasiat hinggakan ibu yang sakit/berpenyakit pun boleh menghasilkan susu yang mencukupi khasiatnya untuk bayinya?

Malah ibu yang kekurangan zat di negara2 kebuluran yang kurus kering pun, dapat menghasilkan susu yang berkhasiat, malah bayi yang sihat berbanding bayi yang diberi formula yang dicairkan.

Jadi, kenapa kena makan vitamin?

Ikuti cerita di bawah, sungguh berinspirasi.

…actually td ummi sempat bersembang dengan sahabat ummi yang turut breastfeeding anak (tapi wktu keje ada top up sikit dengan formula milk)…ummi sempat ceritakan bahawa ummi mengambil beberapa supplement bagi MEMASTIKAN susu ummi kaya dengan segala zat dan nutrisi yang di perlukan…dengan erti kata lain ummi cuba memastikan susu ummi benar2 berkualiti buat anak kesayangan ummi…sahabat ummi bertanya kepada ummi…”untuk apa perlunya supplement kerana susu ibu itu sendiri adalah yang terbaik dan telah lengkap dengan segala zat dan mineral yang di perlukan”..tersenyum ummi mendengar soalan tersebut…ummi memang tidak menyangkal kenyataan tersebut malah mengakui kebenarannya…malahan…sahabat ummi turut menekankan bahawa “Bukankah apa yang tuhan ciptakan adalah suatu yang terbaik, mengapa pulak kita nak kena memandai2 alter benda yang asli???”…

Dengan nada yang sangat lembut ummi tanyakan semula pada sahabat ummi ini..”Mengapa agaknya kebanyakkan wanita ke pejabat atau keluar dari rumah mesti sekurang2nya memakai bedak di muka???Atau mungkin mencalitkan sedikit lipstik di bibir???” Bukankah Allah telah menciptakan ianya begitu sempurna dan mengapa kita perlu menokok tambahnya pula…terdiam sejenak sahabat ummi ini…dan lantas berkata..”Hmmm..tu la susahnya bercakap dengan orang yg biasa berhujah dlm court ni..nak menang je…”…Tergelak terus ummi mendengarnya sambil mohon maaf jika sahabat ummi tersinggung dan minta dia sama2 berfikir tentang kebenarannya…

Secara jujurnya, ummi rasakan jawapan yang paling tepat bg soalan di atas ialah SEMUA MANUSIA DI DUNIA INI INGINKAN KESEMPURNAAN DALAM SATU2 HAL..walaupun pada dasarnya kita tidak berniat atau cuba mengubah kejadian tuhan, tetapi kita cuma ingin melengkapkannya lagi dengan ‘aksesori’ supaya ianya lebih menawan dan sempurna…

So, begitu jugalah dengan susu ibu..pada ummi apa yg paling ummi titik beratkan untuk memastikan susu yang ummi hasilkan itu, benar2 berkualiti untuk anak ummi…Bukanlah ummi mengatakan bahawa susu ibu yang terhasil itu kurang zat (malahan ianya beribu2 kali lebih baik dr susu formula dan ini di akui sendiri oleh pakar2 berkaitan)…tetapi dalam keadaan :-
1) Ummi tidak mampu makan semua makanan seimbang yang di syorkan oleh pakar pemakanan (Cth setiap hidangan perlu ada sayuran hijau, daging, ikan, telur dan lain2)…
2) Ummi tidak pasti samada masakan yang ummi beli di kedai2 semasa bekerja ada atau tidak di letakkan penambah perisa yang kebiasaannya akan sedikit sebanyak merosakkan zat2 makanan itu sendiri…
3) Kebiasaanya, zat makanan yang terdapat pada makanan telah hilang atau musnah sebahagian besar akibat cara masakan di kedai2 makan (Contoh : Sayur hijau jika di rebus terlalu lama, maka zat yang terdapat pada sayuran akan musnah)…
4) Ummi tidak mampu makan buah2an pada kadar yang banyak dalam satu hari bag mengimbangi keperluan badan seharian…
5) Ummi kerap terskip waktu makan dan menggabungkan sarapan pagi dan tengahari dalam satu masa yang jelas2 tidak memenuhi pemakanan seimbang yang di syorkan…
Lalu, dalam keadaan di atas, apa agaknya zat dan nutrisi yang tinggal dalam susu ummi???

Jika kita perhatikan :-
1) Dr dalam pantang lagi, ibu mertua ummi sering berpesan jangan sesekali makan makanan yang berangin kerana anak akan kembung sebab menyusu badan…
2) Kenyataan dan fakta yang sering mengatakan bahawa apa yg kita makan akan di salurkan melalui air susu terus kepada anak…
3) Mengapa doktor menyarankan kita menjaga pemakanan seharian kerana kita masih menyusukan anak..
4) Tak boleh makan sebarangan sbb akan meninggalkan kesan kepada anak yg menyusu dgn kita..
Jadi, secara jelasnya, susuibu itu adalah secara langsung datang dari apa yang si ibu itu makan dan ambil dalam diet pemakanan sehariannya…so, memang sgtlah penting kita memastikan susu kita kaya dengan segala zat dan nutrisi yang di perlukan untuk di salurkan pada si kecil kita…

Dan pernahkah kita terfikir mengapa agaknya semasa hamil kita di bekalkan dengan vitamin2 untuk di consume sepanjang tempoh kehamilan???Sudah pastinya untuk memastikan si kecil itu sihat dalam kandungan kita…

Dan adakah selepas di lahirkan kita terus mengabaikan pengambilan vitamin dengan alasan klinik tidak membekalkan pada kita???Kalau menurut ummi, semasa tempoh breastfeeding inilah yang sepatutnya kita mengambil supplement bg menjamin khasiat yang kita makan di salurkan melalui susu badan kita…kerana ummi ibaratkan anak kecil di bawah 2 tahun “sangat fregile”…dengan sistem ketahanan badan yg sgt rapuh sedangkan mereka tidak mampu menelan sendiri vitamin2 tersebut untuk kebaikan mereka…di sinilah pengorbanan seorang ibu yang sentiasa cuba memberikan yang terbaik untuk anaknya…dan ummi memilih mengamalkan supplement2 ini bukan sahaja untuk memastikan kuantiti susu ummi cukup buat anak ummi, tapi yang LEBIH PENTINGNYA SUSU UMMI BERKUALITI BUAT BEKALAN ANAK UMMI…

So, pilihan di tangan kita…kita yang lebih berhak menentukan apa yang terbaik buat anak2 kita…jika kita sentiasa memilih baju yang bagus2 untuk anak kita, membelikan permainan yg mahal2 demi melihat keseronokan dan tumbesaran anak kita berlaku dengan baik, sanggup juga membeli perhiasan seperti gelang emas dan sebagainya untuk mencantikkan anak kita, adakalanya kita sering terlupa untuk mengeluarkan sedikit wang untuk MEMASTIKAN KESIHATAN ANAK KITA TERJAMIN…dan, bagi diri ummi, apa yang paling penting dan membahagiakan ummi adalah apabila melihat anak2 ummi membesar dan sihat seiring dengan keperluan badannya sehari2…

Kerana itu, ummi memilih, mengamalkan SET B + ESP + PERFORMANCE DRINK + OSTEMATRIX bagi memastikan anak ummi, Qistyna yang masih menyusu sepenuhnya dengan ummi mendapatkan segala khasiat yang di perlukan olehnya…

Dan ummi memilih meal shake buat anak sulung ummi, Syasya (Syasya tak berapa lalu nak makan ESP)..juga untuk memastikan zat dan nutrien yg di perlukan olehnya lengkap…(Akan datang ummi nak cuba bagi Omega pulak kat syasya)…

Dan mengapa ummi memilih untuk mengeluarkan sejumlah wang bagi membeli perkara2 di atas?????

KERANA SESUNGGUHNYA UMMI SANGAT2 SAYANGKAN MEREKA DAN KESIHATAN MEREKA ADALAH SANGAT PENTING BUAT UMMI…

BAGAIMANA DENGAN KALIAN???TEPUK DADA TANYAKAN KEHENDAK KITA…

Bukan pertama kali tentang ‘kejadian Tuhan’ dipertikaikan ‘kesempurnaan’nya. Biasanya hal susu ibu lah. Pelik kan, benda lain tak pula jadi masalah. Contohnya ada pihak yang mempertikaikan, “Kenapa susu ibu ni susah sangat nak jaga? Tak boleh goncang kuat lah, cepat basi lah.. kan ciptaan Allah yang sempurna haruslah terbaik dan bermutu. Ini tak macam benda bermutu pun???”.

Sebenarnya inilah alasan bila kita tidak mengenal sifat-sifat Allah dah sifat2 ciptaan-Nya (makhluk, etc.). Yang sempurna yang tiada cacat cela itu adalah ALLAH, benda2 yang diciptakannya penuh dengan cacat cela. Kita manusia makhluk terbaik (khalifah di mukabumi) tapi kenapa ramai orang jahat? Kenapa ramai orang buat maksiat?

Apa yang kita makan itu juga adalah punca kepade kesihatan, mental dan fizikal. Makanan yang halal, berkhasiat dan lazat menjadikan tubuh kita lebih kuat, bertenaga, cantik, lalu membolehkan kita bekerja seharian dan beribadat dengan sempurna. Kita bukan boleh makan ikut bedal, silap makan boleh sakit perut. Walaupun kita dijadikan dari tanah tapi kita tak boleh direct makan tanah, sebaliknya zat2 tanah yang diserap oleh tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang makan hasil tumbuh-tumbuhan juga.

Dan sebagaimana kita berusaha nak mantapkan diri, mantapkan anak2 dengan pengetahuan2 dan skill2 latest, perkara dalaman seperti khasiat pemakanan harus diambil berat. Ramai ibu yang sanggup mengambil pil hormon supaya susu jadi banyak, walaupun side effectnya ibu jadi moody, pening dan sebagainya. Alangkah baiknya kalau bertukar kepada sesuatu yang bukan saja beri faedah kepada susu, tapi juga kepada ibu sendiri.

Insya-Allah kita tidak melawan fitrah sebaliknya kembali kepada fitrah – mengambil makanan yang baik2.

Untuk memesan set breastfeeding boleh hubungi saya di sauberlina[at]gmail.com.

Hanya yang terbaik untuk anda seisi keluarga :D

{ 3 comments… read them below or add one }

sitisifir10 August 23, 2010 at 5:39 pm

Bila ada kesempatan dalam kewangan pasti mak2 akan cari benda2 apa yg dipercayai boleh menambah baik kualiti susu… insyaAllah…
.-= sitisifir10´s last blog ..Jemput Masuk Giveaway Daku =-.

Reply

FARRA August 24, 2010 at 9:34 pm

Semakin hari semakin risau kerana susu makin kurang apatah lg di bln puasa ni.. baby selalu marah2 sebab susu keluar sikit2.. Semenjak balik kerja memang dapat rasakan susu semakin kurang… nk cube tips sesetengah pendapat mengatakan bhw makan pil tambah susu blh atasi masalh ni…tapi msh blm cube sbb ade bace kt internet pil2 ni merupakan dadah yg blh beri kesan sampingan… ade tips lain yg lebih selamat tak? rase nk cubelh set breastfeeding tu…

Reply

faizah November 10, 2010 at 2:41 pm

Salam,

Sekarang ni anak saya dah 4 bulan, tp susu makin kurang jadi boleh ke saya nak tau adakah sy boleh banyakkan semula susu badan untuk saya berikan pada anak saya. Apakah cara-caranya?Saya harap ummi dapat membantu saya kerana saya memang nak anak saya menyusu badan saya.

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: