Mandi Wiladah

admin Avatar
i had a discussion (chatting actually) with mommysarah, and she mentioned about mandi wiladah. i got many emails (but the same content) about mandi wiladah. i dont want to paste it here, but in a nutshell it stressed about:

-mandi wiladah is wajib, after the baby had been delivered (when the head(+body) was out)
-w/o mandi wiladah, if the mother dies during confinement, she would be considered ‘tidak dlm keadaan suci’.
-etc.
but it was no supporting dalil neither from Quran nor hadis, nor any riwayat.

i referred the problems to Ustazah Mariah and this was what she said:

tiada nas yg menyatakan bahwa kita wajib mandi wiladah sesudah bersalin, kerana kebiasaan wanita Melayu, lepas bersalin terus keluar nifas. jadi samada mandi wiladah atau tidak, dia tetap dalam keadaan tidak suci sampailah dia mandi setelah habis nifas.
namun ada satu riwayat di zaman Rasulullah di mana sorang wanita menemui Rasulullah & bertanya, adakah dia wajib mandi kerana dia tidak keluar nifas selepas bersalin, makan Rasulullah menyuruh wanita itu mandi wiladah.
kebanyakan wanita di Mid East mengalami keadaan itu, mungkin faktor iklim atau pemakanan. malah Fatimah R.A sendiri mandi wiladah kerana beliau tidak keluar nifas.
dalam keadaan biasa, Rasulullah menyatakan bahawa mandila selepas kering nifas.
walking shadow divx online boleh dikatakan di sini, jika keadaan sedemikian (bersalin kering/tiada nifas), maka wajib dia mandi wiladah tetapi mengikut norma kita, terus keluar nifas maka tidak perlu mandi, kerana tiada keperluan.

i was make sense cos she had the evidents (walaupun lemah).

i can’t refer to any book now cos i left my books at Kelantan 🙁

however, as far as i know, there’s no hadith mentioning about mandi dua kali lepas bersalin & mandi wiladah (selain dr riwayat di atas).

namun ada perbezaan pendapat ulamak tentang ‘wiladah’. terdapat ulamak yg mengertikan wiladah sebagai ‘keguguran’, yg mana ibu2 yg mengalami keguguran (tidak bersalin), meskipun tiada darah yg keluar, maka wajib mandi wiladah. terdapat ulamak yg berpendapat bahawa wiladah itu ialah ‘melahirkan anak’, samada normal/c-sec, sama ada hidup/mati anaknya, bernifas atau tidak, wajib mandi tetapi jika bernifas, mandinya selepas kering nifas, jadi 2in1 gitu.

malah dalam satu hadis Rasulullah SAW menyebut bahwa wanita hendaklah mandi & solat selepas keringnya darah slepas bersalin sama ada anak itu hidup atau mati (mtk maaf lupa ayat penuh & rawinya). & tidak disebut tentang mandi wiladah.

afterall, tujuan mandi wajib adalah utk ‘membersihkan diri’ tuk membolehkan kita solat & melakukan ibadah2 yg dilarang dalam keadaan junub & sekiranya selepas mandi wajib (wiladah), kita masih bernifas, maka sama seperi berwuduk dalam keadaan haid.

konklusinya, mandi wajib dilaksanakan sekali sahaja yakni selepas nifas kering = mandi wajib nifas = mandi wiladah.

perkara ini pernah dibincangkan dalam grup kami, yg mana penyebaran email tentang ‘ibadah’, ‘feqah’, ‘sunnah’, etc. yg menjadi persoalan dari mana datangnya email2 ini dan kenapa ia tiada ‘signature’ mana2 ustaz/ustazah/pakar dlm bidang2 tersebut. malah tiada dalil yg menyokong. jadi kami berpendapat, sekiranya menerima email2 yg mengelirukan tentang perkara2 tersebut. rujuklah pada yg benar2 pakar & mintaklah supporting element utk mengukuhkan keyakinan & pengetahuan kita tentang perkara tersebut. lebih2 lagi sebelum kita menyebar pada orang lain pula.

walaupun perkara yg disebar itu mungkin betul tp apa salahnya kita mengkaji (membaca, bertanya, berbincang, etc.) sedikit, insya-Allah dengan pengkajian yg sikit tu Allah kurniakan banyak ilmu2 lain pada kita. benda2 sebegini kadang2 jadi ‘shortcut’ pula utk orang2 biasa mcm kita yg tiada kitab2 utk direfer/tiada ilmu utk menafsir & kita ambil buta2 saja. di sinilah gunanya ustazah2/ustaz2/tok2 guru, especially dari sekolah/uni/ofis kita,bukan jd tempat rujukan masa nak exam/baca doa dlm function je.

dalam hal perbezaan pendapat, adalah perkara yg digalakkan dalam Islam selagi tidak bercanggah dengan syariat. cthnya perkara2 wajib mandi, ada ulamak berpendapat ada 5 : keluar mani, make love, mati, haid & nifas; dan ada ulamak berpendapat 6, selain dari perkara 5 itu tambah melahirkan anak. tp seperti di atas, tertakluk pada condition2 yg disebutkan.

Islam tu mudah, tp kita wajib menuntut ilmu, ia tak datang terbang macam tu je ke dalam kepala. (kecuali yg diberi hidayah oleh-Nya)

[tapi kalo nak mandipon takde salahnya… daripada membazir air (kes2 xtutup pili ketat2) baik wat mandi kan]

i’m not a ‘pakar’ dalam bidang feqah (in fact i’m pakar in nothing), hanya berdasarkan pembacaan, perbincangan dan diolah dlm bahasa sendiri. sekiranya anda mempunyai nas atau dalil tentang mandi wiladah, silakan kongsi sama2 ya.

admin Avatar

11 responses to “Mandi Wiladah”

  1. Zuhaini Avatar
    Zuhaini

    erm.. saya bab2 agama ni pon bknnye terer.. tp time lepas besalin alia dulu mmg saya x mandi.. sy ada baca, kena mandi, tp mak saya x bagi.. dia kata lpas abih nifas baru mandi.. gitulah yg saya buat.. alhamdulillah..

  2. mommysarah Avatar
    mommysarah

    saya dulu ikut kitab “muta’al badrin”. dedulu kat johor, skolah agama pakai kitab nie.

    hihi..kita buat dua2 koz was2 kan..
    ntahlah…tawakal jek…

  3. Fahidayati Ramli Avatar
    Fahidayati Ramli

    saya pun masa peknen dulu penah tanya ustazah kat opis saya ni.. dia jawab sama macam ustazah siti jawab. so saya mandi sekali jek lepas abis nifas.

  4. ::zuraimah:: Avatar
    ::zuraimah::

    me too mandi lepas abis darah nifas… d ustazah comments sounds logic..:)

  5. mami Hafiy Avatar
    mami Hafiy

    mommysarah,

    maybe mommy sarah bole share kan hujah2 dalam kitab tu utk manfaat kita bersama, OK x?

    🙂

  6. mami Hafiy Avatar
    mami Hafiy

    zuhaini,
    awak baca kat mana ye? ada nas/dalil x? maybe bole share…

    k fahida,
    o ye ek? ntah2 ustazah kita tu sama x? huhu. hmm..maybe sama tok guru…

    zuraimah,
    at least ada hujah kn..

    -sy bukan ape, pd pendapat sy la, dlm perkara2 seperti bersuci, beribadah, kene ada satu yg pasti, supaya kita tidak was2. kerna was2 tu bisikan syaitan.

    sedang dalam hal kentut dlm solat pun Rasulullah menjaga bab was2. maksud hadis: “jika salah seorang dari kamu mendapati sesuatu di dalam perutnya (rs mcm kentut) lalu ia ragu, ‘apakah keluar (kentut) atau tidak?’ Maka janganlah dia keluar dari masjid sehingga dia mendengar suaranya ataupun mencium baunya”.-dari Abu Hurairah.
    maknanya, sampai kita konfem itu adalah kentut dr bunyinye atau baunye, tak bole was2 sama ada kita kentut atau tidak. ustaz sy kata ms kita solat, syaitan akan main2 dgn bulu rambut kat bunt*t kita, supaya kita rasa was2 ttg kentut.

    & ada satu hadis dr rwyt Abu Daud yg bole kita renung sama2 “aknn ada antara umatku nanti kaum yang berlebih-lebihan dalam bersuci dan berdoa.”

    moga ktia sama2 dpt berkongsi manfaat.

  7. mamadanish Avatar
    mamadanish

    ct,
    I mandi je..cos my mom kata kena mandi..i ikut je..

    Cos huhuuhu…mmg tak tahu pun..kena kaji jugak ni!!

  8. mado_ct Avatar
    mado_ct

    Kalau mandi wiladah tu ertinya lepas beranak2…tu terus kena masuk bilik air mandi ke? Saya ikut yang macam ustazah lina ckp…mandi lepas habis nifas. Kalau ikut doc sini, sehari lepas bersalin tu dia memang suruh mandi. Sebelum sehari tu dia tk bagi.

  9. izawani Avatar
    izawani

    Siti… akak pun mulanya dengar macam tu la… lepas beranak jer, pepagi buta tu pi mandi. Haa kau… sib baik tak kena kancing gigi. Bahaya ooooo mandi lepas beranak… Gigil tahap maksimum… sib baik sempat bukak air panas… kalau tak… mau tergolek kat situ, keras…

  10. hanny Avatar
    hanny

    ok 1st time nk bg komen psl, tajuk ni pon sy pnh wat asigment dulu…ehhehe…so maybe leh share bersama…

    Para ulama telah ijmak mengatakan bahawa wajib mandi dengan sebab keluar darah nifas. Termasuk di dalam perkara yang mewajibkan mandi ialah wiladah iaitu mandi kerana beranak, sekalipun melahirkan tanpa basah (darah). Begitu juga bagi perempuan yang mengalami keguguran anak, tidak terkecuali daripada kewajipan mandi, sama ada keguguran itu hanya berupa darah beku (‘alaqah) ataupun hanya berbentuk seketul daging (mudhghah)
    Perlu diingat, mandi kerana beranak dan mandi kerana nifas mempunyai perbezaan. Bagi mengelak kekeliruan, maka darah nifas ialah darah yang keluar dari rahim perempuan selepas melahirkan anak sekalipun hanya setitik. Bermulanya darah nifas itu keluar sebelum berlalu lima belas hari setelah seseorang perempuan melahirkan anak. Andaikata darah itu tidak keluar melainkan setelah berlalu masa selama lima belas hari atau lebih, maka darah yang keluar itu tidak dikatakan sebagai nifas tetapi ia merupakan darah haidh. Maka dalam hal ini perempuan tersebut diwajibkan mandi kerana nifas.
    Maka apabila seorang perempuan telah melahirkan anak, dia wajib mandi kerana beranak (wiladah) dan wajib juga ke atasnya mandi nifas setelah berhenti darahnya atau habis tempoh masa yang sederhana iaitu empat puluh hari empat puluh malam atau masa paling maksima selama enam puloh hari enam puloh malam.

    yg sy tahu,ustaz ckp mandi wiladah ni wajib…so after bersalin dua2 anak dulu,mmg sy wat mandi wiladah n mandi nifas…wallahua’lam…:)

  11. mami Hafiy Avatar
    mami Hafiy

    MA DANISH,
    mari kita sama2 kaji!

    KCT,
    mengikut sesetengah org, mcm tu lah.

    K IZA,
    yeke? hehe. ayooo hehe.

    HANNY,
    TQ for ur long explaination.

    mengikut ape yg saya baca, fatwa Mufti Brunei mewajibkan mandi wiladah, maknanya mandi 2 kali (lepas beranak & lepas habis nifas). tp still x ada supporting dalil.

    esok sy konfem lg dgn ‘Bunda’ ttg mandi wiladah ni sbb dr ape yg saya faham kalo nifas keluar terus, mandi wiladah combine skali dgn nifas, xpayah mandi dua kali.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge