Kenapa Bayi Menangis?

By | November 17, 2010

Kenapa bayi menangis? Soalan yang sungguh cliche.

Saya sering diberi jawapan tentang bayi kecil menangis kerana lapar. Ini adalah antara penyebab ibu-ibu tidak dapat menyusukan bayi mereka. Apabila bayi menangis disangkakan lapar, dengan segera ibu bapa atau orang tua akan memberikan si bayi susu formula, kerana pada tanggapan mereka susu ibu tidak cukup, itulah yang menyebabkan bayi menangis.

Bayi menangis banyak sebabnya. Antaranya ialah perasaan takut dan gementar tatkala berada di luar badan ibunya.

Tapi kenapa bila diberi susu formula, bayi minum dengan lahap, diam dan tidur?

Susu formula yang diberi melaui botol, alirannya lebih lancar dan mudah berbanding susu ibu yang dihisap oleh bayi, terutama semasa kolostrum masih terbentuk di dalam salur susu ibu. Kolostrum adalah cecair pekat yang amat bagus untuk bayi, ketika ini payudara ibu biasnaya belum membengkak. Oleh itu, ramai yang menyangka mereka ketiadaan susu.

Jadi apabila minum susu formula dari botil yang lebih laju alirannya, bayi dengan mudah dapat menghisap tanpa perlukan extra force. So mereka akan meneguk dengan lebih kerap (inilah bayi dilihat sebagai ‘amat lapar’). Setelah bloated dengan susu maka mereka pun boleh tidur. Macam kita kalau kekenyangan, mula la nak berlingkar macam ular sawa.

Jadi, bagaimana nak tahu apa punca sebenarnya bayi menangis? Laparkah? Lampin basah? Sejuk? Boring?

Bagi bakal ibu bapa, atau ibu bapa yang masih dibelenggu perkara ini, kini anda boleh mendapatkan jawapan dari ebook di bawah. Hanya perlu klik pada gambar. Pasti anda akan dapat berkomunikasi dengan bayi, dengan lebih efisyen 😉

Bukan itu saja, ebook ni memang sangat worth to buy, ada bonus ebook dan video-video berkaitan. Tak rugi beli!

Cepat-cepat dapatkannya 🙂

One thought on “Kenapa Bayi Menangis?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge