Kenapa Anda “Sepatutnya” Beli Rumah di Bandar Sahaja?

by Mommy Lyna on December 11, 2009 · 35 comments

I just about to write an article tentang property. Sambil-sambil menelaah hartanah Malaysia, saya terserempak dengan satu artikel yg sama dengan apa yang saya fikirkan. Komen saya kat bhgn paling bawah sekali…

Tajuk: Rebut hartanah di bandar [Oleh ANUAR AHMAD]

Pakar pelaburan hartanah selalu berkata, bila membeli hartanah sama ada tanah, kediaman atau ruang perniagaan, ada tiga perkara penting yang mesti difikirkan iaitu lokasi, lokasi dan lokasi. Sememang petua ini masih benar walaupun telah lama diucapkan.

Semenjak beberapa tahun lalu, para penganalisis hartanah telah pun meramalkan bahawa nilai hartanah untuk perumahan dan ruang perniagaan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru akan mengalami peningkatan harga berkali ganda.

Faktor kenaikan ini dikatakan bermula dengan pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesembilan dan juga pelan jangka panjang kerajaan melaksanakan pembangunan koridor wilayah di seluruh negara (*1). Ramalan para penganalisis ini nampaknya benar-benar berlaku sejak akhir-akhir ini bermula dari penghujung tahun lalu.

Jelas sekali permintaan terhadap rumah kediaman pelbagai jenis dan bangunan kedai sangat menggalakkan. Sokongan pihak kerajaan melalui perancangan pembangunan fizikal seperti pembinaan lebuh raya dan persimpangan bertingkat, stesen LRT yang baru di dalam bandar dan sebagainya telah menyebabkan kadar pertumbuhan bangunan-bangunan di bandar besar semakin rancak dilaksanakan.

Ditambah lagi dengan kejayaan kerajaan membawa masuk pelaburan luar negara berbilion ringgit telah meningkatkan lagi kadar pembangunan di bandar besar. Memang sejak 50 tahun merdeka, Malaysia telah membangun dengan begitu pesat sekali. Di sana sini berbagai rupa bentuk kediaman dibina.
Jika dulu masyarakat hanya mengenali jenis rumah banglo, teres, berkembar dan kondominium, kini pelbagai bentuk baru telah dibina. Bentuk rumah bandar, service apartmen, kondotel, villa resort telah mula diperkenalkan oleh pihak pemaju hartanah kepada masyarakat.

Pelancaran

Di sana sini, di bandar besar khususnya Kuala Lumpur, Pulau Pinang serta Johor Bahru, pelancaran projek perumahan dan bangunan kedai begitu giat berlaku. Rakan-rakan penulis di kalangan ejen hartanah begitu bersungguh-sungguh mempromosi kawasan seperti Damansara, Puchong, Cheras dan Bangsar.

Bagi sektor perumahan di Petaling Jaya, kawasan lokasi yang mendapat sambutan hebat adalah seperti di Kota Damansara, Taman Tun Dr. Ismail, Damansara Perdana, Damansara Pelangi dan Ara Damansara. Kawasan ini dianggap sebagai kawasan ‘panas’ oleh para ejen hartanah.

Kata seorang rakan berbangsa Cina, “Tahun ini di dalam kepercayaan Cina ialah Tahun Tikus, feng shui yang paling baik bagi hartanah di sekitar Kuala Lumpur ialah di Damansara dan Puchong,” ujarnya.

Antara percaya dan tidak, penulis berkesempatan ke satu majlis pelancaran jualan kondominium mewah di Pelangi Damansara baru-baru ini selepas dijemput berkali-kali oleh rakan. “Tak beli pun tak apa, datang tengok-tengok saja,” pujuknya. Perjalanan dengan kereta melalui Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP) melalui Kelana Jaya dan Bandar Utama hingga ke Pelangi Damansara, jelas sekali menampakkan seluruh kawasan ini akan menjadi kawasan segi tiga emas yang baru selepas Bukit Bintang di Kuala Lumpur.

Pelbagai kedai dibuka dengan kemudahan seperti pasar raya, bank, kawasan untuk bersukan dan rekreasi disediakan oleh para pemaju di kawasan ini (*2).

Sambutan di bilik pameran begitu meriah. Pengawal keselamatan terpaksa meminta para pengunjung bergilir-gilir kerana kesesakan berlaku di dalam bangunan. “Nampaknya ramai betul orang yang berminat untuk membeli,” sapa penulis kepada pengawal di pintu masuk. “Memang Encik, ada juga yang sudah mula tunggu dari jam empat pagi tadi,” balas pengawal dengan mesra.

Di dalam bilik pameran, para jurujual sibuk melayan soalan bakal pembeli. Tiba giliran penulis, jurujual pantas berkata, “Encik orang Melayu yang pertama saya jumpa hari ini.” (*3)

Penulis melihat jam di tangan, hampir jam 11 pagi. Sudah hampir dua jam bilik pameran dibuka, baru ada seorang bakal pembeli Melayu, fikir penulis. Melihat di sekeliling bilik pameran memang benar, hampir kesemua bakal pembeli adalah kalangan bukan Melayu yang sedang rancak untuk membeli hartanah tersebut.

Setelah urusan selesai, penulis sempat berbual dengan beberapa bakal pembeli dan rata-rata tujuan mereka membeli adalah untuk pelaburan jangka panjang. Ini bukan rumah pertama atau kedua mereka, malah ada yang sudah memiliki tujuh dan lapan buah hartanah rumah dan bangunan kedai yang disewakan.

Jelas senario ini menunjukkan satu klise masyarakat Melayu yang tidak begitu memandang serius soal pelaburan hartanah perumahan khususnya di kawasan strategik di bandar besar. Memang harganya lebih tinggi daripada kawasan lain yang kurang strategik tetapi dari segi nilai hartanah dan pulangan sewaan, hartanah seumpama ini adalah jauh lebih menguntungkan.

Jelas orang Melayu tidak bersedia untuk memiliki hartanah yang mahal dan berkualiti tinggi di bandar besar. Membeli hartanah yang mahal tentulah memerlukan modal tunai yang besar. Kerana tidak berkeupayaan, jalan keluar yang mudah ialah membeli hartanah yang bernilai lebih rendah di kawasan yang kurang strategik (*4).

Itu pun jika masih ada yang berkemahuan untuk membuat pelaburan. Lebih ramai orang Melayu sekadar berpuas hati dengan memiliki sebuah rumah berkos rendah atau sederhana sahaja.

Semasa majlis pelancaran hartanah tersebut, penulis juga sempat bertemu dan berbual dengan sebuah keluarga Cina yang telah membeli kondominium mewah tersebut dengan wang yang dikongsi bersama-sama ahli keluarga.

“Kalau seorang susahlah mau beli, tapi kalau kongsi ramai-ramai bolehlah beli lebih sikit,” ujar kakak sulung keluarga itu kepada penulis. Penulis dimaklumkan keluarga mereka sudah membeli enam kediaman untuk disewakan sejak tiga tahun yang lalu (*5).

Melayari blog di Internet berkaitan hartanah di Kuala Lumpur, sekali lagi jelas kumpulan masyarakat Cina lebih ramai yang serius membincangkan tentang potensi hartanah di Kuala Lumpur.

Hampir kebanyakan blogger adalah di kalangan masyarakat Cina. Ada di antaranya merancang untuk membeli lebih daripada satu hartanah tujuan pelaburan walaupun baru mula bekerja. Rata-ratanya blogger adalah eksekutif muda yang baru berkerja, malah sejak awal lagi telah menyatakan sasaran dan berazam untuk membeli hartanah di lokasi berkualiti tinggi.

Persoalannya di mana orang Melayu dalam isu ini, khususnya generasi muda? (*6)
Bagaimana masyarakat Melayu berinteraksi dan mendapat maklumat untuk meningkat pengetahuan berkaitan hartanah.

Tahniah dengan galakan kerajaan sehingga institusi kewangan Melayu dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dapat memiliki dan melabur dalam bidang hartanah tetapi itu adalah satu isu lain. Isunya, di mana orang Melayu secara individu atau dalam bilangan yang ramai berusaha untuk memiliki hartanah di lokasi yang berkualiti tinggi di bandar besar.

Jelas sekali keadaan semasa menunjukkan individu Melayu belum bersedia berjuang untuk memiliki hartanah di lokasi yang berkualiti tinggi.

Nampaknya perlu ada usaha yang bersungguh-sungguh untuk menggalakkan masyarakat Melayu supaya lebih bersedia untuk membeli kediaman di kawasan yang ‘panas’ seperti Damansara, Puchong, Bangsar dan seumpamanya kerana prospek dan potensi yang tinggi untuk pelaburan (*7).

Merebut

Oleh kerana kita hidup di zaman siapa kaya dia punya, siapa cepat dia dapat, orang Melayu seharusnya lebih bijak untuk merebut peluang yang ada. Para pemimpin Melayu sama ada dalam parti politik atau badan bukan kerajaan (NGO) harus perlu lebih terbuka mindanya dalam menafsirkan erti perjuangan bangsa.

Apalah ertinya kuasa politik dalam parti jika kita terpaksa menyewa pejabat untuk aktiviti parti daripada bangsa lain. Pemimpin Melayu harus bersedia bangun untuk mencari jalan bagaimana orang Melayu dalam jumlah yang ramai boleh melabur dalam hartanah secara individu.

Sememangnya tidak dapat dinafikan DEB dan RMK-8 telah berjaya menyedarkan orang Melayu tentang pentingnya penguasaan ekonomi tetapi nampaknya itu tidak mencukupi. Jika para pemimpin Melayu terdahulu telah berjaya melaksanakan usaha penambahan ekuiti orang Melayu melalui skim saham amanah dan penguasaan dalam GLC, pemimpin hari ini perlu menggandakan usaha untuk mencari jalan bagaimana meningkat keupayaan orang Melayu secara individu.

Strategi supaya setiap individu Melayu boleh menikmati tahap ekonomi yang lebih baik harus dicari segera atau lebih banyak hartanah yang berkualiti tinggi di bandar besar dimiliki oleh orang lain. Janganlah bila sudah terhantuk baru kita tengadah, bila sudah tiada baru kita merayu, dan bila sudah hilang baru timbul rasa sayang.

Menurut beberapa ejen hartanah yang berpengalaman, orang Melayu biasanya lebih cenderung untuk membeli rumah di kawasan perumahan yang baru dibuka di pinggir dan luar bandar. Mereka tidak tertarik untuk membeli kediaman di tengah-tengah pusat bandar atau kawasan elit kerana harganya yang mahal (*8).

Walaupun kebanyakan perumahan yang baru menawarkan bayaran pendahuluan serendah 10 peratus daripada harga rumah, rata-rata orang Melayu tidak bersedia untuk mengeluarkan wang membeli perumahan yang berada di lokasi berkualiti tinggi.

Salah satu punca utama ialah tiadanya budaya menyimpan yang tegar di kalangan orang Melayu (*9). Budaya menyimpan bila ada lebihan atau menyimpan bila perlu ditinggalkan oleh orang Melayu. Tanpa tabungan yang kukuh, orang Melayu akan terus ketinggalan dalam persaingan ekonomi sama ada hartanah, pelaburan saham, dan juga perniagaan.

Menurut kawan penulis berbangsa Cina, juga seorang peniaga yang telah berjaya, orang Cina kuat menyimpan. “Tak simpan duit mana boleh kaya, kalau mau mula bisnes pun mesti mau pakai modal, modal kecil untung kecil, modal besar, untung lagi besar,” kata beliau kepada penulis.

Memang penulis bersetuju dengan cakap beliau. Pada peringkat kerajaan, agenda tabungan dan simpanan untuk orang Melayu memang telah dilaksanakan tetapi dalam bentuk ekuiti.

Persoalannya sekarang orang Melayu perlu juga menyimpan supaya boleh memiliki hartanah di lokasi berkualiti tinggi di bandar-bandar besar, tujuannya bukan untuk bersaing dengan bangsa bukan Melayu tetapi supaya Melayu boleh berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan kaum lain, demi kestabilan, kesejahteraan dan keharmonian kaum dan negara untuk jangka panjang.

* ANUAR AHMAD ialah pensyarah Sosiologi Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

———————————————————————————-

Komen saya

———————————————————————————-

1-Kita tak perlu tunggu RMK yg latest utk tahu bandar2 ni yg paling berpotensi tinggi. It’s very straightforward. Tempat2 ni byk peluang pekerjaan yang dpt tarik org luar. Sebab, bila byk org dtg, demand utk hartanah pun meningkat. To get started, kaji kadar pertumbuhan penduduk (lahir/mati & hijrah).

Contoh mudah, anda Kota Bharu dengan Pulau Pinang, yang mana agak2 lebih berpotensi?

2-Sangat setuju. In fact, org sekarang kalau nak beli rumah, among the first thing come to mind is ‘shopping complex aper yg terdekat’ . Ada orang suka shopping dekat Tesco dan cari area rumah yang ada Tesco. Anda bagaimana?

3-Ini selalu terjadi on me esp kalau tgk new launching yng hrga RM250k ke atas.Kami pernah ke show house untuk new condo launching in Bkt Jalil, 99.99% are non-bumi.

4- Couldn’t agree more! Org Melayu sgt suka beli rumah besar yg jauh dari bandar daripada rumah kecil tapi dekat KL pada harga yg sama. Banyak berpendapat sangat tak berbaloi bayar mahal bila duit tu boleh beli rumah yang lg besar. Lebih “kampung”, ada yg anggap ianya sgt membazir! Tahukah anda, kadar kenaikan harga rumah berdekatan dgn KL jauh lebih tinggi drpd sub-urbs.

Seriously, saya menghadapi kesukarang meyakinkan client2 saya agar jgn membeli rumah terlalu jauh dari KL just because nk space yg besar (e.g. semi-d, banglo, terrace etc). Jika anda muda, sgt saya sarankan agar anda beli rumah ‘kecil’ di KL sementara anak membesar, dan pindah ke rumah yg lebih besar sekiranya keadaan memaksa. Pada masa itu, anda boleh sewakan rumah terdahulu dengan kadar yg tggi (cukup byr loan bulan2) atau pun jual dgn harga yang sgt menguntungkan.

Apa yg biasa saya lihat, banyak pembeli melayu beli rumah ‘besar’ tetapi jauh KL mula mengeluh jauh beberapa tahun selepas itu (Saya kata banyak, bukan semua. Ada je yang seronok). Sebab kawasan tersebut tak byk demand, tak byk penyewa yg berminat serta jual pun tak berapa untung sbb tak naik byk. Kadang2, bila dah nama rumah idaman tu, nak sewakan pun sayang. Lebih teruk, tak ramai yg bersedia utk “cut loss” and ‘move on’, mengakibatkan ‘stuck’ like tiada pilihan.

Ini terjadi kepada seseorang yang rapat dengan keluarga kami. Pada mulanya begitu yakin membeli rumah semi-D di sebuah tempat di hujung dunia. Akhirnya beliau mengaku sangat penat travel sehari-hari pergi balik kerja di KL. Akhirnya menyewa sebuah apartment di KL walhal anak isteri tinggal di rumah yang dibeli sebab ‘sayang nak sewakan rumah cantik’. Bukankah dah menanggung perbelanjaan yang tak perlu.

5-Kalau adik-beradik Melayu ni asyik bergaduh je mtk duit.Pantang ada sibling yg senang, asyik mintak cash je. Kalau tak tolong cakap sombong, padahal mereka yg maleh dan prefer jadi parasit yg menyusahkan org lain. Cuba bygkn brapa byk peluang pelaburan terlepas sbb nk tanggung adik-beradik yg hampes mcm ni?

6-Kalau penulis ni tanya me about it, jawapannya mudah saja. Org muda suka enjoy kereta drpd invest property. Masa jai student pakai motor, start keja pakai MyVi, naik pangkat pakai Toyota, anak satu tukar Estima, anka sekolah beli BMW etc. Disebabkan byk duit sangkut kat monthly installment kereta, peluang pelaburan hartanah jadi terhad. Itu belum yang tiap-tiap tahun tukar kereta.

7-Am i doing samting here? huhu…

8-Refer my point no 4

9-I’m not surprise at all. If borak2 dgn pegawai loan bank, byk Org Melayu buat personal loan untuk beli perabot, baju raya, downpayment kereta, kawen, sambut kelahiran etc. Bonus belum masuk, baju dah beli pakai credit card. That’s brilliant!

Dia pakai jugak konsep “pay yourself first” tapi, instead of ‘pay’ ke dalam akaun simpanan for your future, depa lebih suka ‘pay’ pada tokei kedai for your present.

SELINGAN: Satu lagi kalau pasal education, berkira betul. Bila kerajaan mansuhkan yuran sekolah, pastu PIBG minta bayaran, bising macam apa entah. Tapi kat rumah, ada Home Theatre, bapak pakai Vios. Itukan untuk pelajaran anak kita… Seorang kepala engineer pakai kereta Proton buruk aje, sebab duitnya disimpan untuk pelajaran anak. Sesungguhnya la beliau bukan Melayu…

{ 35 comments… read them below or add one }

Asiah Abd Jalil December 11, 2009 at 8:41 am

Saya sokong bangsa Melayu yang beli rumah besar-besar jauh kat hujung dunia. Bangsa Melayu begini biasanya yang dekat dengan agama, menjunjung adab dan budaya, memiliki nilai kekeluargaan yang tinggi, pandang jauh ke depan bukan setakat memikirkan dunia, tapi bersedia untuk ke akhirat juga. Apalah erti hidup di bandar kalau ia hanya menjauhkan kita dari Allah, memporak-perandakan family, membuka ruang pada kehancuran akhlak anak-anak.

Bangsa Cina hanya sibuk fikirkan dunia, mereka kumpul harta banyak-banyak kononnya boleh disumbat sama dalam kubur untuk buat bekal ke syurga. Saya tak heran kalau bandar besar dihuni mereka dan segala hartanah dibolot mereka pun! Mereka tak menjunjung agama dalam tindakan, tak macam orang Melayu. Bangsa Cina bekerja siang malam, kumpul harta. Bila berjaya, belanja kat kelab malam, arak dan pelacur. Bila gagal, pinjam along dan susahkan anak bini, takpun pergi bunuh diri. Mereka hidup hanya ada tujuan duniawi, takde nilai agama dan budaya. Bangsa Cina hanya kekal sinonim dengan ciri-ciri gigih berusaha, tapi mereka sendiri dah hilang identiti mereka sebagai bangsa Cina.

Tapi bangsa Melayu yang merempat di bumi sendiri juga adalah cerminan bangsa Melayu yang jauh dari agama. Agama tak suruh lupakan dunia, malah kita perlu bekerja seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi. Tak guna juga kalau nak hidup di bandar, tapi serba serbi bergantung kat bangsa lain. Sekadar mampu sewa hartanah daripada memiliki hartanah, duit orang Islam mengalir laju aje kat orang kafir. Dah la hidup merempat di bandar, lepas tu sama naik dengan orang kafir bab arak, pelacur dan maksiat. Maka tiada apa yang boleh dibanggakan pun kalau orang Melayu begini yang menghuni bandar besar.

Reply

Salwa December 11, 2009 at 10:28 am

saya sgt setuju dgn kak Asiah
especially part bandar2 dipenuhi bangsa2 ‘depa’
sebab sy dah merasa duduk sini dari lahir sampai sy melahirkan dan sgt tak happy tinggal dalam KL, kita macam menumpang dalam tanah air sendiri
sebab dalam KL semuanya materialistik
even mak ayah sy yg dah 40 tahun tinggal dalam KL ni pun dah berhasrat nak pindah, dah tak tahan dgn KL
very well said kak Asiah!
.-= Salwa´s last blog ..Mari Sertai Contest ‘Buku Inspirasi’ =-.

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 1:38 pm

Bisnes/ invest tu sunnah for reason => independant/ freedom to do aper yg Allah suroh.

Reply

tzk January 16, 2010 at 2:55 pm

melayu merempat di tanah air sendiri??
jgn lupa bahawa malaysia jugak tanah air cina & india yg dilahirkan kat sini…
saya tak suka tinggal kat kl sbb congestion etc…
tapi klu setakat investment takpe lah, tapi jgn menghuni rumah tuh…
bagi saya, saya akan beli rumah kat pusat bandar kl utk dpt keuntungan, tapi saya lebih rela duduk bandar lain macam kota bharu/ sungai petani/ ipoh/ melaka/ kuching/ kota kinabalu…

Reply

tzk January 16, 2010 at 2:56 pm

bagi yang nak reply saya, sila email ke tzk_95@yahoo.ca

Reply

Johari May 22, 2012 at 2:12 am

Saya Setuju dengan cik Aisah,
Saya rasa kita kena buat calculation apa kah tujuain kita.
Saya rasa apacik lyna cakap pun ada bernas nya tapi masalah nya simple Keadaan di Malaysia,Kalau dibanding kan dengan Singapore atau HK purchasing power kuat,saya sangat setuju what Lyna said if that’s the place..

Basic Law of Property value -Market Supply Vs Demand
Kalau kita Beli Property Kita jangan tanya berapa Harga property kita nak beli,Tapi tanya Berapa sewa nya.Kerana basic investment law Kali x 15.
Kita kena hati2 bab Property Speculations,bab Sub-Sale brokerage,Futuristic.
Kita kena kaji-bagaimana bayaran di Buat atas property di beli dasar apa? Cash,Bank Loan?.Kalau dasar Bank Loan,nie bahaya silap2 jadi Amerika kedua,bubble financial melt down.Kalau pakai Cash bubble ,owner mungkin cash dia terap lama atau jual rugi….bak nie kita kena hati2.

Singapore senarios. 95 % property di beli pakai Duit sendiri,sama CPF atau Cash,baru nie aje baru2 bank dapat penetrate masuk.
Tanah terbatas,Keadaan Kerja melambak2,Raayat 2.5 Juta,Tapi PR pun dah dekat 2.5 juta….semua 5 juta ,Government nak naik penduduk 6 juta dalam masa depan,Demand untuk rumah Sewa tinggi, untuk 3 bilek aje sewa sampai $2,500, rumah supply kurang.kalau Developer launching project berebut2 macam pisang goreng.

Malaysia senarios. Kebanyakan Bank atau Goverment Loan,Sikit bayar Cash,
Kita ambil Contoh ,Gaji pegawai tinngi Gred pangkat 36,middle management,paling2 RM 3,500-4,000,kalau nak buat Loan 2,000-3,000,30 tahun beli rumah $ 500,000 kat bandar nak makan apa? Nie bab, Property Speculations,bab Sub-Sale brokerage,Futuristic ,yang ada Cash di tangan masuk buat Bet.Biar si labu,terjun dengan buah dia.

Harap kan Perkerja/Raayat dari Singapore tinggal Malaysia yang berkerja Singapore.Beli Rumah atau sewa di malaysia,sebab Harga rumah singapore melambung tinggi.Apa lagi dengan berita Iskandar,Developer Malaysia cepat 2 lah buat project luxury,perling,nusajaya,stulang…Harga pun kena beli pada RM500,000 ke atas sebab Kerajaan Malaysia hanya benar kan Raayat asing beli dengan harga sedemikian..

Abang saya sendiri beli pakai Cash ,sebab masa itu dia dah pencen 55 tahun,beli kat perling 5 tahun lalu,dengan harga developer RM570,000 corner lot siap security 24 jam, Renovation dia aje Rm 250,000.Tahun lepas dia penat duduk malaysia hantar anak sekolah,maklum dah Tua,dengan Jam Traffic ,dia tak tahan,Minta saya cari kan pembeli Rumah dia,Setahun penat aje Advertisment,…nak jual Rm 600,00 pun payah.

Baru2 Trend Raayat Singapore dah tak Minat Di JB….Mereka sekarang banyak Beli rumah kat Batam Indonesia $100 K Bunglow, betul2 tepi Laut, Jauh lebih Murah dibanding .Naik Feri 30 minutes dari Singapore, Tak ada Traffic Jam.

Kita Ambil keadaan di Johor Baru dekat Singapore,Iskandar…etc…tempat hampir dekat2 antara satu dengan lain.Tapi value lebih jauh antara satu dan lain.Dah Nampak dah Project developer slow down kat JB.Tapi dia tak kesah sangat sebab banyak bikin duit yang lepas2.

Kita Kena Fikir kan, Jangan Terburu2 buat Investment ..nanti Kantoi.
Kalau lah abang saya Masuk kan bank RM800,000 buat fixed deposit ,kurang2 pun asset dia dah Sejuta by now bukan rugi. Itu lah gara2 impulsive investment..

Reply

dee83 December 11, 2009 at 9:19 am

tak salah la kalau sy kata sy suka andai dapat beli rumah yg kecik sesuai untuk ‘kalau’ sy ditakdirkan punya keluarga sendiri satu masa nanti…sebab dah tentu2 kita ni baru nak mulakan hidup kan? n bila dah ada anak barulah pindah ke rumah baru yang tak besar sangat tapi sesuai dgn keadaan kan?

kadang sy fikir sy ni tak macam kawan2 yg fikiran diorang dah sama macam mak ayah kita fikir…nak rumah besar, nak yg jenis 2 tingkat, semi-D dsbgnya…macam2 hal…
.-= dee83´s last blog ..Jangan Fikir Lagi! =-.

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 1:45 pm

Fit for pupose. Cuma dlm dunia materialistik skng ni, org tgk “rupa” drpd ‘value’

Reply

tzk January 16, 2010 at 2:58 pm

“kadang sy fikir sy ni tak macam kawan2 yg fikiran diorang dah sama macam mak ayah kita fikir…nak rumah besar, nak yg jenis 2 tingkat, semi-D dsbgnya…macam2 hal…”

betul… nak rumah besar, tapi tak boleh terlalu jauh dari pusat bandar… jadi buat perancangan awal2 sebaik sahaja dapat pekerjaan…

Reply

cintakan melayu December 11, 2009 at 9:43 am

Salam,
Saya rasa kita sebagai umat islam kena rebut 2 2,dunia dan akhirat.
Maka membeli umah di bandar bukanlah pengukur kita ni terlalu mementingkan ke duniaan.
Dan tinggal di hujung kampong jua bukanlah pengukur kita ni akan menjadi seorang yang alim dan sebagainya.
Memang sebagai sorang muslim kita harus berpesan2 untuk kebaikan akan tetapi pesanan ini sungguh tersasar dari maksud sebenar.Macam tak logic.Saya minta maaf dan tidak bersetuju.
Inilah kali pertama saya mendengar pendapat sebegini,hahaha…

Sebelum membeli rumah,di mana2 pun seharusnya kita study dulu di mana lokasi masjid,peduli saja jika 99.9% kaum bukan islam pun,janji dekat dengan masjid dan jalankan tanggungjawab kita untuk memeriahkan masjid dan memakmurkan agama islam di kawasan itu( di samping menjaga keluarga sendiri dari terpesong dari akidah). Adakah orang yang duduk di kawasan jauh dari KL tiada yang jahat dan di jamin bebas dari menjadi jahat???

SAya stuju jika anda tidak membeli rumah di sesuatu kawasan itu kerana tiadanya masjid…walaupun ianya terletak di kawasan yang stategik.

Satu lagi lina,
Penulis itu tidak study byk lagi pasal betapa byknya investor melayu di luar sana.Sungguh banyak,Cuma diorang ini low profile. Orang kaum lain,bising…orang malay ini kebanyakkan diam2 ubi tapi berisi.
Byk sungguh nak diperkatakan.tapi tak tak cukup masa ..sambung nanti

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 1:52 pm

Tak byk org kita on “commision-based” punya kerja; e.g. ajen, marketer, promoter etc. sbb kita “segan” nk jumpa & convince org. Org2 ni je yg buat kepoh property. Investor sebenar rilek je. Dun u think so?

Reply

LeeN December 11, 2009 at 9:59 am

suka artikel ni. leen pun pernah jengah pusat jualan rumah n dapati mostly yang beli adalah non-malays. kita orang melayu lebih pentingkan apa yang orang lain nampak, tapi kita tak susun plan supaya ‘orang lain nampak kita’ for the next 20 years. ntah knapa? melayu kurang sabar mungkin? lebih-lebih lagi kalau kita tengok melayu yang hidup kat area bandar sekarang ni. kerja biasa-biasa je, tapi stail hidup macam tauke ah chong yang jual kayu balak tu. kita yang tengok telan air liur jugak memikirkan wahhhh pandainya dia atur duit.. entah2 dia siang malam merana fikir hutang. huhu.

kalau nak beli rumah area jauh dari bandar, kenalah cari kerja yang area tu juga dan terimalah rate gaji yang diberi berdasarkan area tu juga. bukan tak ada orang yang survive 7 tahun berulang jauh hari2 naik motor semata-mata nakkan rate gaji di bandar tapi amat-amat jaranglah orang nak tahan lama-lama. justeru, kalau nak kerja bandar, pilihla rumah pinggir bandar.

eh tp kalau leen diberi pilihan lah kan. memang rasa nak duduk jauh dari bandar. memang source kurang dari segala segi, dan anak-anak pun tak lah se-advance macam anak orang bandar yang umur 2 tahun pun kenal jenama seluar ;p tapi leen rasa leen tak hebat nak didik anak bila terdedah dengan segala macam benda kat bandar… salah satu sebab family leen lari dari kawasan bandar ke corok hulu rantau mana tah. huhuhu. as you know, bila bawa anak dok tempat macam tu, tension kita as a parents pun kurang.. tahulah bila anak dah besar macam mana pulak tensionnya. huhu.
.-= LeeN´s last blog ..ummi: cuaca panas seiring dengan hati yang panas =-.

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 1:56 pm

I like this statement “kita orang melayu lebih pentingkan apa yang orang lain nampak, tapi kita tak susun plan supaya ‘orang lain nampak kita’ for the next 20 years”

Reply

farah December 11, 2009 at 10:26 am

menarik topik ni lyna..saya juga mempunyai pendapat yang sama mcm no 4 tu.mengapa saya prefer untuk membeli rumah di kawasan bandar..to be specific yang dekat dengan tempat kerja kami husband n wife..tp skang ni menyewa la lagi..tp insyaAllah kalau nak beli pon nanti kami akan usahakan cari yang area skang ni jugak.

saya tak kisah rumah yang kecik asalkan saya tak perlu bangun se awal 5 pagi untuk uruskan anak ,diri sendiri dan suami dan perlu kluar awal untuk meredah jam ke opis….cth sekarang ni opis ke rumah baru 10 minit je perjalanan..kalau jam pon plg teruk baru 20 -30 minit perjalanan..kalau ade emergency pon..saya tak perlu ambil masa yang lama untuk balik rumah.

kalau orang tanye saya berapa sewa rumah skang ni memang la mahal..kalau kat seri kembangan mungkin dah boleh dapat rumah semi-D 2 tingkat yang selesa…tapi takpela kalau nak dikirakan dengan tol+duit minyak+penat+stress..saya rasa lebih berbaloi saya menyewa kat KD ni.
.-= farah´s last blog ..Header baru! =-.

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 2:59 pm

Wau, mmg mahal btol sewa mcm semi-d

Reply

Madam Kerch December 11, 2009 at 10:56 am

erm…saya setuju untuk no 4. It happen to me before..both my parents berkerja..so bila jadi pada saya..saya fikirkan kembali..penat travel hari-hari untuk pergi ke tempat kerja..saya tak kisah duduk di rumah yang kecil (senang nak manage) asalkan dekat ngan anak-anak..memang semua orang nak kan keselesaan…but..keselesaan tidakkan dapat dicapai if tak de pengorbanan..

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 3:01 pm

U know what, kitorg smpai terpikir nk dok studio je. Xpenat nk kms n x mhl…

Reply

zuhaini December 11, 2009 at 11:17 am

erm.. well.. macam mana nak cakap ya…

ceritanya begini. saya dibesarkan di keramat.. dulu-dulu keramat tu masuk dalam kategori “hujung dunia”.. sebab sangat jauh kalau nak ke KL. tapi sekarang, kalau nak ke KL, kejap je dah sampai. sebabnya, dah membangun!

memang ada kebenaran, iaitu rumah kecil lagi baik as long as ia lagi dekat dengan ofis..

namun, i beg to differ.

untuk orang lain, mungkin mereka ada hujah masing2.

tapi untuk saya dan suami, yang dua-dua kerja kerajaan, dan kami tertakluk pada amount yang dibenarkan untuk membuat pinjaman perumahan. so, kami tidak mampu sebenarnya untuk membeli rumah yang di area KL sebab mahal sangat. rata-rata saya survey di area setiawangsa, melawati.. semuanya 300k ke atas.
so that’s why kami pilih di nun Sungai Buloh.
dulu time kami nak beli rumah, ada juga survey rumah PKNS. ada satu yang agak cantik, tapi hanyalah teres 2 tingkat. intermediate. tapi harga 250k.
sedangkan kami punya rumah sekarang ini 2 tingkat, corner lot, 259k.
kalau nak kira jauh, memang jauh sikit la dari sg buloh nak ke ofis, but i see it this way.

my parents punya rumah pun teres, intermediate. namun, as time pass by, bila family dah makin besar, rumah pun perlu dibesarkan.. tapi yang boleh dibesarkan, hanyalah depan dan belakang saja!!

that’s why saya berazam, kalau nak beli rumah, HARUS cari corner lot.. so boleh besarkan rumah and etc.

itu sajalah pendapat saya dalam kes ini..

tapi i am satisfied living where i do right now, and saya tak regret beli rumah di hujung dunia semata-mata sebab lagi besar.. :)
.-= zuhaini´s last blog ..Saya kerja hari ini.. anda..? =-.

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 3:19 pm

Rm250k tu bkn bley dpt Dua decend apt kt pandan or cheras ke? To me ader 2 strategy:
1-bli tuk duduk only.
2-bli utk duduk then rent, buy another utk duduk then rent again etc
3-bli utk investment semata-mata, bkn utk duduk

treat each differently

Reply

Babe December 11, 2009 at 11:33 am

Good entry Lina.. will forward this to Big.

Aku baru nak start main2 property ni… xbeli pun but more to mengkaji sikitlah..

aku agree la bab orang beli rumah jauh2 sebab murah… esp kota kemuning semua tu.. kdg2 susah nak convince parents aku why i rather buy rumah dekat area Wangsa Maju dripd jauh kat sana..

masjid, public transport, hosp, market ialah factor utama.. plus kalau beli rumah jejauh kos nak melawat orang lagi.. kena turun bandar gak kan? alasan highway tsemua tu karut lah.. u still have to pay for the toll right? minyak lagi

Mcm baru2 ni, mak aku bising apesal aku nak beli desa putra kat wangsa maju.. padahal area condo tu dapat lrt sebijik depan mata (station sri rampai) lepas tu shopping complex depan mata.. aku dah check, sebulan leh daat 5k rental (Korean and Middle East 40% kat sana)

Tapi tak dinafikanlah… rumah KL ni 350-400k tapi tanah kecik,.,. part tu je yg tak best heheheh

Reply

Mommy Lyna December 11, 2009 at 3:29 pm

Mana ko tgk desa putra punya sewa smpai 5k ni babe? All I know cuma $2.5-3k je fully furnish. And aku dgr Pak Arab situ suka buat hal. Lg 1, byk org ilng kasut jgk yg aku dgr

Reply

sya December 11, 2009 at 6:48 pm

hmm.. kebetulan saya bekerja di kawasan kampung. tapi, saya langsung tak berani untuk bina rumah di situ. walaupun ada tanah, dan kos pembinaan murah, tapi, saya sangat risau dengan persekitaran yang tidak sihat untuk anak saya. hmm, kampung sekarang tak ‘sesuci’ kampung dulu.. kampung kat sini laa.. :P

nak beli rumah di bandar, dah tentu jauh dengan tempat kerja. dalam fikiran, mungkin cari rumah di antara bandar dan kampung. kira tengah2 lah.. ok? :P
.-= sya´s last blog ..ada apa dengan orang jawa? =-.

Reply

sue December 12, 2009 at 9:54 am

sy keja kat perlis. rumah kos sederhana kat sini dah cecah 90k++. bleh dapat sebijik kt kulim yg dekat dah ngn penang. lagi plak kulim da membangun dengan kulim hi tech nyer. padahal apa jek yg ada kat perlis ni. perumahan yg baru siap dkt umah sewa sy semi D. 300k++. gler ar harga umah perlis nih. last2 bye bye la. aku beli umah tempat len. jauh sket pon tak pe dr tmpt keje.
.-= sue´s last blog ..BIG =-.

Reply

ummisaeed December 14, 2009 at 10:09 am

I think there are 2 things here. (1) Buying property for investment and (2) buying property for us to live in.

Item 1 is straightforward: beli di bandar because although mahal, returns are faster and appreciation is faster.

Item 2 is up to you lah how you want to strategize it. Of course overall we want to have a big and comfortable house, close to amenities, masjid, schools etc. But doesn’t mean that we have to buy this first. Katakan we can only afford up to 300k, our ‘big’ house will be in some hulu banat somewhere.

If we buy an apartment closer to KL for 300K, rent it and sell it after 6 years (sebab 5 years below kena tax), we can potentially already have around 150K as up front money (I did a basic calculation to come up with this, bukan ditarik atas angin…heh), considering that property in or near KL appreciates faster.

So, with 150k upfront money, can potentially buy a RM1.5mil property! Can get semi-D kat TTDI, assuming you can pay the monthly payment.

One tip for property investment: Buy 1st phase new development because that is how developers ‘test’ the market. Phase 2 onwards will usually be about 5-10% higher in price. Dari situ, u dah untung 5-10% even without doing anything.

Reply

Mommy Lyna December 14, 2009 at 8:11 pm

new rule utk real property gain tax applicable to all, tak kira berapa lama hold. btw, isn’t it dangerous to buy 1st when u don’t know how demand will be. better buy 2nd or 3rd phase (to see if proven) and tggu appreciate when it comes to 5th or 7th phase. ‘the last piece’ utk tpt2 tertentu biasanya limited appreciation sbb developer dh factor in future value dlm price.

anyway, agree with ur strategy…
.-= Mommy Lyna´s last blog ..Nilai Sebotol Susu =-.

Reply

ummisaeed December 15, 2009 at 8:44 am

yg tax tu i confuse sikit. if ikut yg dulu punye, after 5 years, the 5% tax is only applicable for companies and non-residence/citizens but not applicable to malaysian individuals. i tried searching for an explanation for this new one, tapi tak jumpa la pulak.

hehe…also, to each is own…what is your risk appetite? kalau nak tunggu 2nd, 3rd phase maksudnye risk appetite is lower, and of course akan ‘rugi’ sedikit drpd org yg beli phase 1.
.-= ummisaeed´s last blog ..Updates =-.

Reply

Mommy Lyna December 15, 2009 at 4:55 pm

Haha… Not many ppl believe this: I’m super duper risk averse! Abt d rpgt, new tax dlm bajet 2010 semua property kne 5% gain tax tak Kira berapa lama hold. I ader tulis samting abt it in this blog. Kalo rajin korek2 r, huh

Reply

huda December 15, 2009 at 3:20 pm

currently me tgh jual single storey house area sg ramal luar. area agak strategic, tepi highway (SILK), ader masjid, depan rumah food court and and mmg dikatakan facilities byk around my house, to office pun just take 15minutes and somemore, the market price of this area keep increasing. Actually this house is PIL’s house and now its ours.

After 2yrs, i think of buying new house which is double-storey house and area yg me nak adalah bangi, and currently mostly harga rumah di bangi 300K and above and 1million pun ader.

Since we just live there for 2yrs only, we had 3% penalty from house price.and most of SIL cakap ngn jual rumah skarang ni sbb bleh disewakan.

Tp en suami berpikiran sebaliknya. to him, dier tak nmpk yg property(rumah) investment ni akan menguntungkan in the future. sbb kiter actually buat investment dgn mengunakan duit loan dari bank, every month kiter akan bayar installment rumah which is kalu disewakan, duit installment adalah duit sewa yg kita dapat,. sedangkan kita tak nmpk yg kite sebenarnya membayar interest loan bukan lagi bayar harga rumah. for my case,after all the calculation before tambah penalty, after 2 yrs we only paid like rm5K tuk harga rumah.. itu belum lagi ditambah maintenance/welfare rumah yg kiter kna take care and ragam penyewa yg bakal kiter face.

that our opinion on property investment ni..
.-= huda´s last blog ..When daddy and son work as a team =-.

Reply

Mommy Lyna December 15, 2009 at 8:07 pm

“Since we just live there for 2yrs only, we had 3% penalty from house price” -> saya rasa, penalty ni sebab loan rumah tu langsai dalam masa ‘lock-in period’; bukan sebab duduk kat rumah tu…

“sedangkan kita tak nmpk yg kite sebenarnya membayar interest loan bukan lagi bayar harga rumah” -> masa awal2 loan rumah mmg byk byr interest drpd pokok. interest loan rumah shouldn’t be an issue sbb mana ader sapa2 nak bagi pinjaman tanpa faedah? islamic loan pun ader ‘profit ratio’ (interest jugak la sebenarnya).

my opinion, kebanyakan antara kita sewakan property sebab nak move property baru; which is good strategy indeed. cuma landed property ni mmg bayar bulan-bulan biasanya lg byk drpd sewa. dan sbb pengalaman pendapatan sewa rumah pertama yg tak berapa best, jgn cop terus sewa tak menguntungkan. sebaliknya buat analysis kenapa rugi and bagaimana ‘cara yg sepatutnya’ utk untung. (nak cerita kt sini panjang, but stay tune. I’ll try tulis abt it nnt) u’ll enjoy learning new things…

Reply

huda December 16, 2009 at 9:11 am

thanks mummy lyna for sharing the info..
.-= huda´s last blog ..‘flymas.mobi – as Easy as 1, 2, 3’ =-.

Reply

Nic December 16, 2009 at 11:46 am

Lyna.. nic beli rumah kat Saujana Damansara sbb agak affordable compare to other nearby housing area. And my top priority is location close to my hubby’s work and my office (kira 40mt drive tu consider close for KL standard). Walaupun rumah so-so tapi harga mahal and lease hold pulak. The nearest but not so near affordable house is either Desa Coalfield or Saujana Utama.

Sebelum ni duduk apartment yg lagi dekat mmglaa sangat selesa, tp nak landed house. Dan fikir satu jek, kalau kena rumah lagi besar nanti sbb keluarga membesar adalahh rezeki.. And insyaAllah rumah Saujana Damansara ni mesti boleh jual.

Teringin nak jumpa Lyna tp belum ada rezeki agaknya.

Reply

eja July 29, 2010 at 8:30 am

salam.ai nic…nk tnya…baper lama nic duk kt saujana damansara? Ok tak dr segi kualiti rumahnya?bkn per eja da gak tfikir nk beli rumah kt situ?emm nic duk jalan PJU baper yea??

Reply

SayaBudakBaruBelajar February 25, 2010 at 2:35 pm

Very good info utk saya yg baru belajar dlm hartanah ni. Cuma nak nak kepastian. Quote komen no. 1: “Kita tak perlu tunggu RMK yg latest utk tahu bandar2 ni yg paling berpotensi tinggi. Tempat2 ni byk peluang pekerjaan yang dpt tarik org luar. Sebab, bila byk org dtg, demand utk hartanah pun meningkat. To get started, kaji kadar pertumbuhan penduduk (lahir/mati & hijrah)” .

Yes. This is how to calculate the potential of the location, knew knowledge to me. But why:

“Contoh mudah, anda Kota Bharu dengan Pulau Pinang, yang mana agak2 lebih berpotensi?”

Mengapa tidak Kota Kinabalu vs Pulau Pinang, or Alor Star vs Pulau Pinang, or Kuala Trengganu vs Pulau Pinang? FYI, lot banglo 5k-6k sq ft dlm bandaraya kota bharu boleh mencecah RM 1 mil. Anda blh researh sndri nilai hartanah dlm BANDAR Kota Bharu, saya pasti anda terkejut!

Which bandar dlm Pulau Pinang vs Bandar Kota Bharu lebih berpotensi? Georgetown -Yes agree. Bandar Butterwoth? Bandar Permatang Pauh, lebih berpotensi kah?

saya budak baru blajar

Reply

Mommy Lyna February 25, 2010 at 4:42 pm

Pulau Pinang kt cni refer to “Pulau” itself; Bt Feringh, Tg Bungah? Sbb land makin less bila makin byk dev.

Lot Banglo KB mmg mahal, tp lot banglo kt “Pulau” Pinang mcm lg mahal je. And “mahal” is very subjektif. RM1mil utk lot banglo in Bangsar or Ampang Hilir sangat2 murah… (kalau ada)

Reply

tan August 10, 2010 at 5:23 pm

Hi, rugi kah beli lease hold? if beli rumah 3rd hand, ade lg 30years tinggal dr 99 years… kena bayar brape?
blh bg eg calculation?
Kena byr every year ke lepas 99 years?
or kena byr every 99 years? or….

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post:

african mango ozoderm